فیلمِ مستند آزاده عبداللهی برای قدردانی از فرشته‌های مظلوم

آزاده عبداللهی، کارگردان مستند «گوهر تندرستی»، می‌گوید در این فیلم تلاش کرده از نگاه کلیشه‌ای به بحران کرونا فاصیه بگیرد و از یک زاویه دیگر موضوع را بررسی کند.

فیلمِ مستند آزاده عبداللهی برای قدردانی از فرشته‌های مظلوم

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «گوهر تندرستی»، نخستین مستند آزاده عبداللهی است که با موضوع کرونا تولید شده. او که در سقز زندگی می‌کند و اصالتا کُرد است، تولید این فیلم را در شرایط فعلی، کاری سخت می‌داند.

او درباره علت پرداختن به این موضوع می‌گوید: «با شروع کرونا ، سونامی وحشت همه جا را در بر گرفت و مشخص بود نگرانی‌ها بسیار زیاد است. در این دوره و تا به الان، گزارش‌ها و مستندهای بسیار زیادی تهیه و پخش شده است که توجه افکار عمومی را به بیمارستان‌ها و پرسنل درمانی جلب کرده است. به گزارش‌ها که دقت می‌کردم، متوجه شدم عموما از زحمات دکترها و پرستارها یاد می‌شود و بخشی از پرسنل درمان که اتفاقا از لحاظ شغلی در معرض خطر و ریسک بالاتری بودند، دیده نمی‌شدند. بهیارها و کارگران ساده، همان دسته هستند که مسئولیت خدمات بهداشتی و نظافتی بخش‌های قرنطینه را بر عهده دارند. همه  پرسنل درمانی ثابت کردند که فرشته‌هایی بی‌ادعا هستند ولی به نظر من بهیارها و کارگران ساده، مظلوم‌تر از دیگران بودند و کم‌تر از ایشان نامی برده می‌شد.»

عبداللهی ادامه می‌دهد: «همین موضوع باعث شد تا من در ابتدای نوروز به این فکر بیفتم یک مستند کوتاه از شغل این افراد بسازم تا هم میزان زحمات‌شان را نشان دهم و هم یک قدردانی خیلی کوچکی از آنها کرده باشم. به همین دلیل تلاش کردم به شکلی گسترده و در حد توانم شروع به مطالعه و تحقیق در مورد دنیای مستند بکنم و به این نتیجه رسیدم که میتوانم در چارچوب اطلاعات کمی که دارم، یک مستند ساده با مفهوم قدردانی از این فرشته‌ها بسازم.»

این کارگردان درباره زاویه نگاهش در این مستند می‌گوید: «بحران کرونا و این غول میکروسکوپی، شرایط جدیدی را بر انسان دیکته کرده است. من در مستند «گوهر تندرستی» تلاش می‌کنم از روایت‌های کلیشه‌ای و تکراری فاصله بگیرم و در فضای مستند، این بحران را به یک فرصت برای نقد زندگی صنعتی_شهری، بشر و آسیب‌هایی که این نوع زندگی بر محیط زیست وارد کرده است، بپردازم و تلاش کردم از زاویه‌ای جدید به کرونا بپردازیم.»

او درباره سختی‌های مسیر مستندسازی توضیح می‌دهد: «چیزی که یک مقدار جسارت مرا برای ساخت مستند «گوهر تندرستی» بیشتر کرد، این موضوع بود که بسیاری با این امر مخالفت می‌کردند و می‌گفتند «تو یک خانم هستی و این موضوع سخت است و نمی‌توانی آن را انجام دهی.» همین باعث شد تا من عزمم را جزم کنم و ثابت کنم که این افکار کلیشه‌ای درباره خانم‌ها حقیقت ندارد و خانم‌ها نیز از پس همه امور بر می‌آیند و من اولین مستندساز خانم در شهرمان شدم که بسیار باعث افتخار است. من در مسیر گرفتن مجوز، بسیار اذیت شدم و فیلمبرداری هم کار پیچیده‌ای بود که خدا را شکر، توانستم از آن چیزهایی که در ذهنم بود، راش بگیرم و مرحله تولید را با تمام سختی‌ها به پایان برسانم و در حال حاضر درحال تدوین هستیم.»

عبداللهی می‌گوید: «به‌طور کلی این پروژه از همان ابتدای دریافت مجوز تا به این لحظه که وارد مرحله تدوین شده است، پروژه‌ای بسیار سخت و نفس‌گیر بود و من خدا را شکر می‌کنم که با تلاش و کوشش فراوان، همه این سختی‌ها را پشت سر گذاشتیم و درحال حاضر با توجه به متریال و راش‌های موجود احساس می‌کنم من و گروه تولید، فراتر از انتظار عمل کرده‌ایم و خوشحالم که این چالش بزرگ را به خوبی پشت سر گذاشته‌ایم.»

کارگردان مستند «گوهر تندرستی» درباره حضور این فیلم در جشنواره سینما حقیقت می‌گوید: «مانند همه فیلمسازها، برای من هم اکران مستندی که ساخته‌ام، یک موقعیت فوق‌العاده به حساب می‌آید و تلاش می‌کنم آن را در جشنواره سینما حقیقت اکران کنم تا تمام مردم سرزمینم بتوانند به تماشای این اثر بنشینند.»

عبداللهی درباره تامین بودجه این مستند توضیح می‌دهد: «بودجه این مستند کاملا از بخش خصوصی تهیه شده و پدرم (عارف عبداللهی) تهیه‌کننده این کار است. در این پروژه سخت، خانواده من اصلی‌ترین مشوق و حامی من بودند. از مسوولان دانشگاه  علوم پزشکی کردستان هم تشکر می‌کنم که در شرایطی سخت و نفس‌گیر و در اوج بحران، در کمال تواضع درخواست من را بررسی کردند و آرزو می‌کنم در رویارویی با این بحران پیروز و تندرست باشند.»

57245

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان