گفتگوی تصویری دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام با وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین؛

ایران و چین علیه انحصار طلبی هم صدا شوند

دبیر مجمع تشخیص مصحلت نظام با وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین پیش از ظهر امروز به صورت ویدئوکنفرانس پیرامون گسترش روابط دو کشور و مسائل جهانی به گفتگو پرداختند.

به گزارش تابناک به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و «سونگ تائو» روز دوشنبه هفتم مهرماه به گفتگوی تصویری پرداختند. در ابتدای این دیدار دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با قدردانی از مواضع چین در قبال ایران گفت: از مواضع شما در مورد کشورمان و حمایت مقامات شما در سازمان ملل و شورای امنیت از ایران قدردانی می‌کنم. آمریکایی‌ها در تبلیغاتشان روابط ما و شما را تحریف کرده اند و در مورد ایران و چین سخنان خلاف واقع زیادی را بر زبان رانده اند و بایستی همراه با هم جبهه مشترک ضد تحریف و جوسازی آمریکا تشکیل دهیم.

دکتر محسن رضایی با اشاره به وضعیت و عملکرد‌های حاکمان آمریکا در مناسبات جهانی گفت: آمریکا به تقابل با اکثریت کشور‌های جهان روی آورده است. پیشینه تاریخی آمریکا، سابقه خوبی نبوده است، ولی در چند سال اخیر شاهد یک فاجعه جهانی هستیم که آقای ترامپ آن را رقم زده است. آمریکایی‌ها قبلا دم از آزادی می‌زدند و، اما اکنون در کنار آزادی، عدالت را نیز زیر پا گذاشته اند و امروز می‌بینیم که آمریکایی‌ها آزادی و عدالت و انسانیت را زیر پا گذاشته اند. اگر تا دیروز آمریکایی‌ها از بازار آزاد دم می‌زدند، اما امروز آزادی را از بازار‌های بین المللی گرفته اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رفتار‌های آمریکا افزود:آمریکا خودش را پرچمدار اقتصاد آزاد می‌دانست، ولی امروز با تحریم شرکت‌های چینی و تحریم تجاری ایران، اقتصاد آزاد را کنار گذاشته و آزادی را در درون کشور خودش با تشدید نژادپرستی و حمله به شهروندان خود، آزادی سیاسی و بیان را خدشه دار کرده است. دولت ترامپ در بیرون از آمریکا به دخالت غیرقانونی و غیرانسانی در امور کشور‌های دیگر روی آورده است و به عنوان نمونه می‌گوید: در چین نباید حزب کمونیست حاکم باشد و در ایران هم جمهوری اسلامی قابل تحمل نیست. اینکه در ایران جمهوری اسلامی است و در چین یا کشور‌های دیگر اعتقادات خودشان حاکم است، یک موضوع ملی برای هر کشوری است.

دکتر رضایی با تاکید بر اینکه دخالت‌های آمریکا، اوج استبداد و دیکتاتوری بین المللی است گفت: آن‌ها انسانیت را فراموش کرده اند و دست و پا زدن دولت آمریکا مذبوحانه است. بی شک همکاری ایران و چین در شکست ترامپ به عنوان یک حادثه تاریخی ثبت خواهد شد و جهان پیروزی ملت ایران و چین را خواهد دید و این پیروزی ما، الگویی برای ملت‌های دیگر خواهد بود.

وی با اشاره به اقدامات ایران برای مبارزه با تروریست‌های داعش افزود: اگر مبارزه ایران با داعش نبود، کل منطقه تحت الشعاع تروریست‌ها قرار می‌گرفت و جمهوری اسلامی ایران در صف اول مبارزه با داعش ایستاد، اما آمریکایی‌ها برادر عزیزمان قاسم سلیمانی که قهرمان مبارزه با تروریست‌ها بود را در بغداد ترور کردند. این ترور سند مهمی برای اثبات این است که آمریکایی‌ها تروریسم را در جهان تقویت می‌کنند. آن‌ها به دروغ گفتند که سردار سلیمانی به بغداد رفته بوده تا دستور حمله به آمریکایی‌ها را صادر کند.

استاد دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: یکی از رسانه‌های آمریکا، هر روز دروغ‌های آقای ترامپ را شمارش می‌کند. کنتور این رسانه، دروغ‌های رئیس جمهور آمریکا را می‌شمارد. ما باید جبهه مشترک ضد تحریف و ضد جوسازی را در جهان تشکیل بدهیم تا مردم دنیا با حقایق بیشتر آشنا شوند. ما به مردم محوری معتقد هستیم و انقلاب و دفاعمان را با اتکا به مردم پیش برده ایم و اعتقاد داریم که مردم باید تکیه گاه اصلی حکومت باشند.

دکتر محسن رضایی با اشاره به سابقه تمدنی ایران و چین گفت: در این اوضاع، ایران و چین باید همکاری بیشتری داشته باشند. من همکاری دست جمعی بین کشور‌های جهان را پیشنهاد می‌کنم تا علیه استبداد و انحصار طلبی و بی عدالتی هم صدا شویم. این همکاری دست جمعی می‌تواند خسارت دخالت‌های آمریکا به جامعه جهانی را کمتر کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به سفر سال گذشته وزیر امور بین الملل حزب حاکم چین به ایران گفت: از طرف دیگر بعد از سفر شما به ایران، انتظار ما این است که آن بحث‌ها پیگیری شود و امیدوارم که شما، تدابیری اتخاذ کنید تا بین چین و ایران، برنامه‌هایی برای سرعت بخشیدن به همکاری ها، پیش بینی شود.

دکتر رضایی گفت: نظرات و تحلیل‌های راهبردی شما و دیدگاه‌های ما نزدیک هستند و این نقطه امیدی برای روابط دو کشور است. همکاری ما و شما در کاهش آسیب‌های جهانی بسیار موثر است. سال آینده پنجاهمین سالگرد ارتباط دو کشور را با همکاری با یکدیگر، به خوبی برگزار خواهیم کرد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: توسعه کشور‌ها به تنهایی امکان پذیر نیست. توسعه ملی بدون توسعه کشور‌های پیرامونی و جهان، پایدار نیست و دوام نخواهد داشت. ما همانطور که خوشبختی و امنیت را برای هموطنان خود می‌خواهیم خوشبختی و امنیت را برای مردم منطقه هم می‌خواهیم. هر سال در راه مبارزه با مواد مخدر و تروریسم، شهید می‌دهیم و راه را بر ترانزیت مواد مخدر افغانستان که به مقصد اروپا می‌رود، بسته ایم. ما امنیت مردم عراق و سوریه را در برابر داعش مثل امنیت مردم خودمان دیدیم و خوشبختی خودمان را از مردم منطقه جدا نکردیم. صلح بدون عدالت امکان پذیر نیست. ما به دنبال فرصت‌های برابر برای ملت‌ها هستیم.

در این دیدار «سونگ تائو» وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین گفت: از ارزیابی آقای دکتر رضایی در مورد روابط راهبردی ایران و چین قدردانی می‌کنم. دو کشور چین و ایران صمیمت و دوستی خود را از دیرباز شروع کرده اند و من هم مانند شما از توسعه روابط حمایت می‌کنم. برقراری روابط جامع راهبردی بین کشور، فصل جدیدی را آغاز کرده است و دو کشور به یک سری توافق برای همکاری رسیده اند و حمایت اقتصادی از شرکت‌های دو کشور را در دستور کار قرار داده ایم. همچنین در موضوع بیماری کرونا، اولین محموله‌های کمک‌های پزشکی را به درخواست شما به ایران ارسال کردیم.

سونگ تائو افزود: روابط ایران و چین مورد توجه سایر کشور‌های دیگر به ویژه سایر بازیگران منطقه‌ای است. در داخل ایران برخی از گسترش روابط ما، دچار سوتفاهم شده اند، اما همانطور که آقای «شیجین پی» رئیس جمهور چین در گفتگو با رئیس جمهور ایران تاکید کرده است، پاسداری از کرامت و عزت، حق حاکمیت ایران، مورد حمایت و تاکید ماست.

وی با اشاره به اینکه سال آینده پنجاهمین سالگرد روابط سیاسی ایران و چین است گفت: امیدواریم که فعالیت‌هایی نمادین و جشنواره‌ای را در این سال با شما برنامه ریزی کنیم و روابط راهبردی خود را عمیق‌تر و گسترده‌تر سازیم.

وزیر امور بین الملل حزب حاکم چین گفت: سال گذشته در سفر به ایران و در دیدار با شما، پیشنهاد‌هایی را برای گسترش روابط بررسی کردیم و امروز از این فرصت استفاده می‌کنم تا پیشنهاد‌هایی را برای تعمیق روابط راهبردی بین مجمع و وزارت بین الملل چین به اشتراک بگذاریم تا هماهنگی‌های بیشتری در این روابط حاصل شود.

در این دیدار که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد سونگ تائو «تقویت ارتباطات راهبردی از طریق گفتگو‌های آنلاین و حضوری» و گسترش رایزنی بین وزارت امور بین الملل حزب حاکم چین و مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای سیاستگذاری‌های مشترک دو کشور را پیشنهاد کرد و گفت: مقامات و کارشناسان هر دو کشور می‌توانند به تبادل ایده و نظر در مورد ساماندهی به اوضاع جهان و مقابله با اپیدمی کرونا و توسعه طرح یک کمربند، یک شاهراه بپردازند. در مورد نظام و هنجار‌های بین المللی می‌توانیم از چند جانبه گرایی و عدالت جهانی حفاظت کنیم و در کنار هم برای تشکیل یک جامعه انسانی با سرنوشت مشترک تلاش کنیم.

وی گفت: آمریکا برای حفاظت از جایگاه هژمونی خود با یک جانبه گرایی اقتصادی، سلطه جویی و زورگویی روی آورده است و به بهانه حقوق بشر با رفتاری دوگانه در امور کشور‌ها دخالت می‌کند و صلح و ثبات جهان را آسیب پذیر کرده و خسارات زیادی را به منافع کشور‌های دیگر وارد ساخته است. شاهد هستیم که جریانی افراطی در آمریکا به شکل دیوانه وار، تخریب و تضعیف علیه چین را دنبال می‌کند.
سونگ تائو با قدردانی از توجه مقامات ایران و بویژه دبیر مجمع به گسترش روابط ایران و چین افزود: مایل هستیم در آستانه پنجاهمین سالگرد روابط دو کشور در زمینه توسعه ارتباطات و خبر، مطبوعات و حمل و نقل به همکاری بیشتر بپردازند و صمیمیت و همکاری‌ها را افزایش دهیم تا در فضایی سازنده روابط دو کشور شکوفا شود. آمریکا علیه ایران و چین تحریم و جنگ رسانه‌ای را آغاز کرده است و با همکاری ما و شما، می‌توانیم ضمن محکومیت این رفتار‌ها در برابر آن ایستادگی کنیم.

وی افزود: ما شاهد هستیم که ایران در وضعیتی که در حال مبارزه با کرونا است، با فشار حداکثری آمریکا و تحریم‌های یکجانبه روبرو است. این عمل خلاف مقررات بین المللی و مخالف رویه‌های انسان دوستی است. این رفتار آمریکا محکوم به شکست است.

دکتر رضایی در این دیدار، کتاب «بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» را به سونگ تائو وزیر امور بین الملل حزب کمونیست چین اهدا کرد و گفت: این بیانیه را به شکل اختصاصی برای جنابعالی ارسال خواهد کرد. در این کتابچه، رهبر معظم انقلاب به نکات بسیار مهمی در مورد آینده ایران و جهان آینده اشاره کرده اند و پیش بینی کرده‌اند که عصر جدیدی پس از فشار‌های آمریکا بر ملت‌ها آغاز خواهد شد. امیدوارم دوستی‌های دو ملت روز به روز بیشتر شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان