بازار ارز به خبر بلومبرگ چه واکنشی نشان می‌دهد؟

۲ نیروی مقابله با انتظارات منفی قیمت دلار

اقتصاد نیوز : انتنشار خبری مبنی بر وضع بسته جدید تحریمی علیه ایران، می‌تواند انتظارات منفی را تشدید ‌کند، اما در مقابل، از نظر کارشناسان ۲ نیرو در مقابل این انتظارات در بازار ارز شکل خواهد گرفت. «اقتصادنیوز» بررسی می‌کند.

2 نیروی مقابله با انتظارات منفی قیمت دلار

به گزارش اقتصادنیوز، دیشب بلومبرگ خبری منتشر کرد که می‌تواند جو بازار ارز را زودتر از موعد انتخابات آمریکا، با موج جدید انتظارات منفی مواجه کند. طبق ادعای این رسانه، دولت ترامپ در نظر دارد معدود منافذ مالی موجود در تحریم‌ها که به دولت ایران اجازه کسب درآمد می‌دهند را مسدود کند. علاوه بر این، ترامپ یک هدف سیاسی و انتخاباتی را نیز دنبال می‌کند: بی‌اثر کردن وعده «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات برای بازگشت به برجام در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر. 

دلار یک

این مسئله برای بازار ارز ایران 2 معنا دارد؛ سخت‌تر شدن مسیرهای تجاری ایران و تضعیف بیش از پیش سمت عرضه در بازار؛ دوم، کمرنگ شدن انتظارات مثبت به انتخاب بایدن. چرا که در در صورت انتخاب وی به عنوان رئیس جمهور بعدی آمریکا نیز، مسیر برداشتن تحریم‌ها سخت‌تر از قبل خواهد شد. در نتیجه، تحقق خبر بلومبرگ، به معنای تشدید انتظارات منفی در بازار ارز، یک ماه پیش از انتخابات آمریکا است. در حالیکه بازار ارز برای ثبات نیاز به مدیریت انتظارات دارد و اتفاقاتی که در صحنه سیاست بین‌الملل رخ می‌دهد، چندان در دستان سیاستگذار ارزی نیز قرار ندارد. 

اما در اینجا، 2 نیرو می‌تواند مقابل انتظارات منفی قرار گیرد؛ نخست آنکه احتمالا بانک مرکزی پتانسیل اصلی خود برای مدیریت بازار و کنترل انتظارات را برای زمان دیگری نگه داشته است، یعنی روزهای نزدیک به 13 آبان. اگر چنین فرضیه‌ای درست باشد ریسک معامله در بازار ارز بسیار بالا خواهد بود، چرا که هنوز بازارساز از قدرت اصلی خود رونمایی نکرده است؛ این مسئله می‌تواند به جنگ انتظارات منفی رود. در کنار آن، در صورت عبور دلار از مرز 30 هزار تومان، فضای بازار ارز دیگر آن چیزی نخواهد بود که پیش از این دیده بودیم. بالای 30 هزار تومان بسیاری از خریداران دلار که در نزدیکی 20 تا 22 هزار تومان، دست به خرید زده بودند، فروشنده خواهند شد. در بالای 30 هزار تومان جو امنیتی بازار تشدید می‌شود و دادوستد و فروش دلار سخت‌تر از قبل خواهد شد. در بالای 30 هزار تومان، احتمالا دلال کنار خیابان برای مدتی حضور نخواهند داشت. اینها می‌تواند علیه انتظارات منفی به شکل موقتی کار کند؛ باید توجه کرد که از نظر کارشناسان نرخ دلار از قیمت حقیقی تنها به دلیل انتظارات منفی فاصله گرفته، و هر گاه این انتظارات رنگ عوض کند، آسانسور دلار نیز سقوط می‌کند. در نتیجه عوامل امنیتی و حضور بازارساز، اگر برای مدتی زمان بخرد، و در کنارش خبری برای تغییر جهت انتظارات منتشر شود، دلار نیز دیگر بهانه‌ای برای ماندن بالای 30 هزار تومان نخواهد داشت. 

 

این مطلب برایم مفید است
68 نفر این پست را پسندیده اند
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان