بحران کرونا در بیمارستان‌های تهران

تعداد بیماران کرونای نیازمند مراقبت های ویژه و تخت آی سی یو افزایش یافته، هیچ مدیریت و امکانی برای اینکه بدانیم در کدام بیمارستان تهران می توان تخت آی سی یو پیدا کرد وجود ندارد و اگر بیمار بدحال داشته باشیم باید بیمارستان به بیمارستان تلفن بزنیم و بپرسیم که آیا یک تخت آی سی یو خالی دارید که معمولا هم پاسخ منفی است

 

به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، فوق تخصص مراقبت‌های ویژه گفت: وضعیت کرونا در تهران بحرانی و سیاه است، تخت آی سی یو خالی وجود ندارد، بیماران حتی برای پذیرش در اورژانس هم پشت نوبت‌های طولانی می‌مانند.

 محمدرضا هاشمیان روز سه شنبه افزود: تعداد بیماران بدحال کووید19 در شهر تهران به شدت افزایش یافته است. همه تخت های آی سی یو در یبمارستانهای دولتی پر است و امروز حتی اگر به این بیماری مبتلا شوم، تخت آی سی یو برای من که سالها در بخش آی سی یو کار کرده ام وجود ندارد، اکثر بیمارستان های خصوصی نیز اجازه پذیرش بیماران کرونا را ندارند یا تمایلی به پذیرش این بیماران ندارند به خصوص اینکه داروهای مورد نیاز برای درمان بیماران کرونا را به بیمارستانهای خصوصی نمی دهند.

وی گفت: تعداد بیماران کرونای نیازمند مراقبت های ویژه و تخت آی سی یو افزایش یافته، هیچ مدیریت و امکانی برای اینکه بدانیم در کدام بیمارستان تهران می توان تخت آی سی یو پیدا کرد وجود ندارد و اگر بیمار بدحال داشته باشیم باید بیمارستان به بیمارستان تلفن بزنیم و بپرسیم که آیا یک تخت آی سی یو خالی دارید که معمولا هم پاسخ منفی است. امتیازدهی مناسبی هم برای پذیرش بیماران بدحال در آی سی یوها وجود ندارد.

رمدسیویر ایرانی در بازار آزاد 8 میلیون تومان

هاشمیان افزود: مدیریت توزیع دارو نیز بسیار اشکال دارند، اکنون در بیمارستانهای دولتی فقط یک یا دو پزشک اجازه امضا برای تجویز رمدسیویر را دارند به همین علت اکثر بیماران کرونا که به این دارو نیاز دارند برای تهیه دارو به خارج از بیمارستان و بازار آزاد مراجعه می کنند و رمدسیویر با برند ایرانی که در بیمارستان دولتی بین 700 هزار تا یک میلیون و 200 هزار تومان فروخته می شود، در بازار آزاد به قیمت هشت میلیون تومان به دست بیماران می رسد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: واقعا نمی دانیم چطور داروی رمدسیویر از بازار آزاد سر در می آورد و چرا این دارو در داروخانه ها و شبکه رسمی توزیع نمی شود، می گویند داروی رمدسیویر در بازار آزاد تقلبی است اما تاکنون رمدسیویر تقلبی ندیده ام.

وی گفت: اطلاع رسانی و خبررسانی در مورد وضعیت کرونا، تخت های خالی آی سی یو، بستری و پذیرش در اورژانس ها بسیار ضعیف و متناقض است و واقعا مردم سرگردان هستند. ترافیک سنگینی برای پذیرش بیماران در بیمارستانها به وجود آمده و همکاران ما در بیمارستانهای دولتی هیچ اطلاعی از وضعیت تخت های خالی در بیمارستانهای دیگر در بخش دولتی، خصوصی و خیریه ندارند.

هاشمیان افزود: به علت تاخیر در پذیرش بیماران و مراجعه دیرهنگام بیماران بدحال به بخش های آی سی یو، میزان مرگ و میر بیماران کرونا در بخش های آی سی یو بالا رفته است. نمی توان گفت چند درصد بیماران کرونا در بخش های آی سی یو فوت می کنند زیرا در بیمارستانهای اصلی کرونا بیماران بدحال تری بستری می شوند و بیمارستانهای سطوح پایین تر ممکن است بیماران بدحال کمتر باشند. شاخص کشوری در این مورد ندارم اما به طور کلی بین 5 تا 7 درصد بیماران کرونا فوت می کنند.

وی ادامه داد: توزیع داروی رمدسیویر برای بیماران کرونا مشکلات زیادی دارد، سرنوشت داروی فاویپیراویر ایرانی هم معلوم نیست و در این مورد اطلاع رسانی رسمی انجام نشده است. این دارو در بسیاری از کشورها مثل روسیه، ترکیه، ژاپن، فیلیپین و مصر برای کمک به درمان بیماران کرونا استفاده می شود و در صورت استفاده از این دارو در مراحل اولیه بیماری در بسیاری از بیماران موثر بوده است زیرا تعداد ویروس را کم می کند البته کووید19 هنوز هیچ داروی اختصاصی ندارد. معمولا یک دارو برای بیماران استفاده نمی شود و در کنار فاویپیراویر یا رمدسیویر، دگزامتازون یا اینترفرون هم استفاده می شود.

درمان کرونا در منزل با قیمت های نجومی

این فوق تخصص مراقبت های ویژه افزود: در شرایطی که بیمارستانها پر هستند و امکان پذیرش بیماران کرونا را ندارند، بازار جدیدی به عنوان بستری در منزل ایجاد شده و بیماران کرونا با قیمت های نجومی در منزل خدمات درمانی می گیرند، یک پزشک عمومی برای ویزیت بیمار در منزل 700 هزار تومان دریافت می کند و مراقبت 24 ساعته پرستار در منزل بین یک تا دو میلیون تومان هزینه دارد، بازار سیاه دارو نیز فشار مضاعفی بر خانواده های بیماران وارد کرده و معلوم نیست این داروها از کجا تهیه می شوند و چرا این داروها به جای زیرپله و بازار سیاه در داروخانه ها توزیع نمی شود.

هاشمیان گفت: در مجموع تعداد بیماران کرونا در شهر تهران بسیار بالا رفته و باید هر چه زودتر این شهر به حالت قرنطینه برود، بیمارستانها باید اطلاعات لازم را در مورد تخت های خالی در شبکه رسمی در اختیار یکدیگر بگذارند و دارو فاویپیراویر و رمدسیویر هم باید در داروخانه ها با قیمت مصوب در اختیار بیماران قرار بگیرد و جلوی توزیع قاچاق و غیر قانونی این داروها در بازار آزاد گرفته شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان