۶ مزیت به اشتراک گذاری تجربه و دانش در شرکت‌ها

به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات کاری در هر شرکت و سازمانی می‌تواند تبعات بسیار خوبی برای آن مجموعه به دنبال داشته باشد. اگر در مجموعه کاری، تجربه، دانش و اطلاعات به شکل درستی به اشتراک گذاشته نشود، مشکلات جدی در روند کار پیش خواهد آمد.

6 مزیت به اشتراک گذاری تجربه و دانش در شرکت‌ها

به اشتراک گذاشتن دانش و اطلاعات کاری در هر شرکت و سازمانی می‌تواند تبعات بسیار خوبی برای آن مجموعه به دنبال داشته باشد. اگر در مجموعه کاری، تجربه، دانش و اطلاعات به شکل درستی به اشتراک گذاشته نشود، مشکلات جدی در روند کار پیش خواهد آمد.

در هر شرکتی، افراد مختلفی مشغول به فعالیت هستند که برخی از آنها اطلاعات و تجربه خوبی در کار مخصوص خودشان دارند. این دانش و تجربه کاری، ثروتی نهفته است که گاهی نادیده گرفته می‌شود و این ثروت ارزشمند با بی‌توجهی به دور ریخته می‌شود که عواقبی همچون عقب افتادن کارها به دنبال خواهد داشت.

مزایای استفاده از تجربه و دانش سایرین در محیط کار بی‌شمار است ولی در این مقاله قصد داریم به شش مورد از با اهمیت‌ترین آنها اشاره کنیم:

1- بهبود و افزایش تعامل بین کارمندان

زمانی که در مجموعه کاری، فرهنگ به اشتراک گذاشتن تجربه و دانش جا بیفتد، افراد متخصص می‌توانند تجربه خود را به دیگران منتقل کنند. در نتیجه نیروهای کاری مبتدی نیز می‌توانند چیزهای زیادی از افراد باسابقه بیاموزند و تعامل بین نیروها به شدت افزایش پیدا می‌کند.

2- بهبود مهارت حل مساله

به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه باعث می‌شود شرکت‌ها بهتر بتوانند مسایل خود را حل کنند. با تفکر جمعی و هم اندیشی، راهکارهای جدید برای مشکلات ارائه می‌شود. همان‌طور که روزی چرخ اختراع شد. هر مشکلی که به وجود می‌آید کارمندان با سابقه می‌توانند راه حل ‌هایی ارائه دهند و شاهد بهبود مهارت حل مساله خواهیم بود.

3- بهبود تصمیم گیری

علاوه بر ارتقا قدرت حل مساله، به اشتراک گذاشتن تجربه و دانش به تصمیم گیری بهتر و موثرتر در کارها کمک می‌کند. افرادی که در تیم کاری اطلاعات بیشتری دارند می‌توانند در تصمیم گیری‌های مهم نقش موثری داشته باشند.

4- بهبود ارتباط با مشتریان

«ریچارد برانسون» معتقد است: «مشتری‌ها حرف اول را نمی‌زنند، بلکه این کارمندان هستند که حرف اول را می‌زنند.»

اگر مدیران مجموعه‌ها به فکر کارمندان خود باشند، در واقع به فکر مشتریان خود بوده‌اند. وقتی از دانش و تجربه نیروهای کاری استفاده می‌شود و گوش شنوایی برای شنیدن نقطه نظرات آنها وجود دارد، کارمندان احساس ارزشمند بودن می‌کنند و همین حالت را به مشتریان خود منتقل می‌کنند.

5- از بین نرفتن دانش و اطلاعات مهم فنی

آمارها نشان می‌دهد که عموما جوانان هر سه سال یک بار موقعیت شغلی خود را تغییر می‌دهند. در بازه زمانی که نیروهای کاری مشغول فعالیت است، بی‌شک اطلاعات و تجربه‌ای ارزشمند را جمع آوری کرده و همراه خودشان دارند که می‌توانند آنرا را به نیروهای جدید منتقل کند.

قبل از اینکه نیروهای کاری بخواهند محل کار خود را ترک کنند، بهتر است فکر و برنامه‌ای برای انتقال دانش و تجربه درنظر گرفته شود.

6- رشد و خلاقیت

به اشتراک گذاشتن تجربه و دانش به شکل عجیب و جالبی به تقویت خلاقیت و رشد مجموعه کمک می‌کند. وقتی شرایط همفکری فراهم می‌شود، ایده‌های جدید فوران می‌کنند و از لابه‌لای دانش قبلی می‌توان به اطلاعات و یافته‌های جدیدی دست پیدا کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان