اقتصاد در گذر زمان

از وزیر مالیه شدن مستوفی الممالک تا اختصاص کامل درآمدهای نفتی به بودجه های عمرانی برای اولین بار

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی نهمین روز مهر ماه پرداخته می شود که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

9 مهر 1288، رییس ‌الوزرا که توسط علیرضاخان عضدالملک نایب ‌السلطنه به این سمت منصوب شده بود وزیران خود را به این شرح معرفی کرد: سپهدار تنکابنی رییس ‌الوزرا و وزیر جنگ، سردار اسعد بختیاری وزیر داخله، ناصرالملک وزیر خارجه، وثوق ‌الدوله وزیر عدلیه، مستوفی‌الممالک وزیر مالیه، صنیع ‌الدوله وزیر معارف و اوقاف، سردار منصور وزیر پست و تلگراف. 

9 مهر 1300، قوام ‌السلطنه کابینه خود را به این شرح ترمیم کرد: قوام‌ السلطنه رییس ‌الوزرا و وزیر داخله، سردار سپه وزیر جنگ، مصدق ‌السلطنه وزیر خارجه، مشارالسلطنه وزیر عدلیه، شهاب ‌الدوله وزیر پست و تلگراف، عمیدالسلطنه وزیر فوائد عامه و تجارت، امیر اعلم وزیر معارف و اوقاف.

9 مهر 1316، محمود جم نخست‌ وزیر حسین علاء، مهدی فرخ و ابوالقاسم فروهر را به سمت وزیر تجارت و وزیر صناعت و وزیر داخله معرفی کرد.

9 مهر 1320، حسین علاء به ریاست بانک ملی ایران منصوب شد.

9 مهر 1323، یک مقام روس که در 24 شهریور گذشته با هدف تحصیل امتیاز نفت به تهران آمده بود امروز در ملاقات با شاه، از بی اعتنایی ساعد نسبت به درخواست شوروی شکایت کرد و هشدار داد که روابط اقتصادی آینده مسکو و تهران بستگی به پاسخ دولت ایران به درخواست امتیاز نفت شوروی دارد.

9 مهر 1332، سخنگوی دولت اعلام کرد: دولت فعلی مصمم است با توجه به قانون ملی شدن صنعت نفت در قوانین موضوعه مملکتی، به هر وسیله که شده است نفت ایران را به بازارهای جهانی برساند. همچنین در این روز، روزنامه آبزرور نوشت: امریکا 45 میلیون دلار در اختیار فضل الله زاهدی قرار داده بود تا وی را در کودتا علیه مصدق یاری کند.

9 مهر 1336، خرمشهر صاحب آب لوله‌ کشی شد.

9 مهر 1338، بانک بین ‌المللی ایران و ژاپن کار خود را آغاز کرد. 51 درصد از سهام این بانک متعلق به برادران لاجوردی بود.

9 مهر 1343، قرارداد خرید یکصد و چهل هزار تن گندم از آمریکا بین وزیر دارایی و نماینده آن کشور امضا و مقرر شد که تا پایان آذرماه گندم خریداری شده به ایران تحویل داده شود.

9 مهر 1352، دولت اعلام کرد کارخانه‌ هایی که به استان‌ های ساحلی، کرمانشاه، کردستان، کرمان و سیستان انتقال یابند تا 15 سال از پرداخت مالیات معاف می ‌شوند.

9 مهر 1357، امروز 5 هزار کارمند ادارات مرکزی و شعب بانک ملی، 2500 نفر از کارگران کارخانه ارج و کارمندان و کارگران سازمان های آب و برق اهواز، آبادان، اندیمشک، دزفول و خرمشهر دست از کار کشیدند و به شبکه اعتصابات سراسری کشور پیوستند.

9 مهر 1390، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: راساً وارد مهار نرخ ارز شده ‌ام و تا پایان هفته افزایش نرخ‌ های ارز و طلا را در هم خواهیم شکست.

9 مهر 1391، طی خبری اعلام شد مجموع سپرده های ایران نزد بانک های خارجی از مرز 15 میلیارد دلار گذشت.

9 مهر 1392، موجودی حساب صندوق توسعه در پایان مرداد ماه سال 1392 بالغ بر 5/33 میلیارد دلار اعلام شد.

9 مهر 1394، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از هدف‌ گذاری برای خرید 500 فروند هواپیما تا سال 1404 خبر داد و گفت: در گام نخست تا سال 2016 تعدادی از این هواپیماها وارد کشور می ‌شوند.

9 شهریور 1397، هیات‌وزیران، با تصویب محاسبه نرخ خوراک پتروشیمی‌ها براساس ارز نیمایی، در کنار اختصاص رانت سالانه حدود 45 هزار میلیارد تومانی پتروشیمی‌ها (اختلاف قیمت نرخ خوراک 3800 تومانی و ارز حدودا 8000 تومانی در سامانه نیما) به درآمدهای دولت، نخستین گام در مسیر شفاف‌سازی اقتصادی را برداشت.

9 شهریور 1398، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در بودجه سال 99 برای نخستین بار نفت از هزینه‌های جاری جدا می‌شود و به طرح‌های عمرانی اختصاص پیدا می‌کند.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان