شروط ایران برای دولت احتمالی بایدن کی مطرح شود؟

یک حقوقدان بین الملل معقتد است که دولت ایران نباید در ابتدای امر، فرایند بازگشت را از آنچه هست برای بایدن سخت‌تر کند.

شروط ایران برای دولت احتمالی بایدن کی مطرح شود؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، رضا نصری کارشناس سیاست خارجی و حقوقدان بین الملل در رشته توئیتی زما مناسب طرح شروط ایران در صورت پیروزی بایدن را مطرح کرده و می نویسد:
 

لابی‌های معاند در واشنگتن و رقبای منطقه‌ای ایران به اندازه کافی تمام توان خود را بکار خواهند گرفت تا بازگشت دولت احتمالی بایدن به برجام را دشوار یا ناممکن کنند. در نتیجه، معتقدم دولت ایران نباید در ابتدای امر، فرایند بازگشت را از آنچه هست برای بایدن سخت‌تر کند.

شروطی که ایران برای بازگشت دولت بعدی آمریکا به برجام اعلام کرده - یعنی دریافت «تضمین» و «خسارت» - شروطی است که تحقق آن‌ها تنها با همکاری کنگره میسر است.

یعنی هم «تضمین» اینکه آمریکا دیگر از برجام خارج نمی‌شود با تصویب قانون یا تصویب برجام به عنوان Congressional-Executive Agreement ممکن خواهد بود؛ و پرداخت «خسارت» نیز (با توجه به حداقل رقم اعلامی 150 میلیارد دلار) فقط با کسب مجوز برداشت از بودجه توسط کنگره احیاناً میسر خواهد شد

کنگره‌ای همسو با دولت بایدن نیز دو سال پس از آغاز دوره زمامداری او ممکن است (در Midterm) در سال 2022 تشکیل شود.

در نتیجه، بهتر است این دو شرط - که دو شرط اصولی و اساسی است - پس از بازگشت دولت بایدن به برجام و زمانی مطرح گردد که بایدن خواستار مذاکرات جامع‌تر و فراتر از توافق برجام شده باشد‌.

در این صورت ایران هم از بازگشت آمریکا به برجام منتفع شده - یعنی هم مجرای تنفسی برای اقتصاد و تجارت باز شده و التهاب بازار تا حدود زیادی خوابیده - و هم ایران شرایط مشروع، منطقی و در عین حال بسیار سختی در پاسخ به درخواست مذاکرات تکمیلی آمریکا وضع کرده است.

این در حالی که اگر دریافت «تضمین و خسارت» را به عنوان پیش‌نیاز بازگشت آمریکا به برجام مطرح کند، هم از نظر سیاسی کار را برای دولت بایدن ناممکن ساخته، هم شروطی وضع کرده که در عمل از اختیار قوه مجریه آمریکا تا حدود زیادی خارج است؛

هم دولت و جامعه و بازار کسب‌وکار را از منفعت سیاسی، روانی و اقتصادی بازگشت فوری به برجام محروم ساخته و هم دست خود را - ولو برای رد مذاکرات تکمیلی - زودهنگام خالی کرده است.

310 310

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان