لزوم تغییرات رفتاری در دوران کرونا با کمک فناوری: از خرید آنلاین تا دیدارهای مجازی

ویروس کرونا مهمان ناخوانده ماه‌های اخیر است و به نظر می‌آید فعلا قصد رفتن ندارد. زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت واکسن توسط کشورهای مختلف شنیده می‌شود ولی واقعیت اینست که تا زمان عرضه این واکسن‌ها به طور عمومی زمان زیادی باقی مانده و زندگی نیز نمی‌تواند در تمام این ایام متوقف باقی بماند

لزوم تغییرات رفتاری در دوران کرونا با کمک فناوری: از خرید آنلاین تا دیدارهای مجازی

ویروس کرونا مهمان ناخوانده ماه‌های اخیر است و به نظر می‌آید فعلا قصد رفتن ندارد. زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت واکسن توسط کشورهای مختلف شنیده می‌شود ولی واقعیت اینست که تا زمان عرضه این واکسن‌ها به طور عمومی زمان زیادی باقی مانده و زندگی نیز نمی‌تواند در تمام این ایام متوقف باقی بماند. چرخ‌های زندگی باید بچرخد و قرنطینه خانگی اگر به طور کامل میسر نیست، باید به بیشترین حالت خود برسد. خوشبختانه زندگی هوشمند می‌تواند تا حد زیادی ما را از گزند حضور در مکان‌های پرجمعیت و شلوغ و پرخطر برهاند، در این مطلب نگاهی به استفاده از تکنولوژی و فناوری داریم تا بتوانیم کمترین تماس‌ها را داشته باشیم و در عین حال، زندگی‌مان چندان دستخوش تغییر نشود. در این بین باید بگوییم که در تمام این احوالات و شرایط که در ادامه ذکر می‌شود، زدن ماسک نیز نباید فراموش شود.

رفتار اول: ماسک زدن

پیش از باز کردن هر موضوعی باید مساله ماسک را یکبار و برای همیشه شفاف کنیم. پیش از شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسک در بیشتر مواقع انجام نمی‌شد مگر آنکه آلودگی هوا در سال‌های اخیر منجر به ماسک زدن عده‌ای از شهروندان می‌شد. حال اما استفاده از ماسک نه فقط برای مبارزه با آلودگی هوا بلکه برای حفاظت از جان خویش است و در واقع یک ماسک استاندارد می‌تواند تاحد زیادی همه ما را از ابتلا به ویروس در امان نگه دارد. باید گفت که این ماسک الزاما نباید ماسک‌های بسیار گران‌قیمت فیلتردار باشد؛ در واقع یک ماسک پزشکی سه لایه هم می‌تواند تا حد زیادی ما را از ویروس کرونا دور نگه دارد و خرید این ماسک‌ها و دریافت آنها به طور آنلاین و با سرعت بالا نیز در این روزها شدنیست.

در کنار ماسک می‌توان از عینک و یا فیس شیلد نیز استفاده کرد تا کمترین تماس با چهره توسط دستان صورت بگیرد. همانطور که می‌دانید ویروس کرونا روی سطوح آلوده می‌نشیند و بسته به جنس این سطوح، می‌تواند روی بعضی اجسام تا روزها زنده بماند. دست زدن به این وسایل و سپس لمس کردن صورت و چشم‌ها، به انتقال این ویروس به بدن ما کمک می‌کند و عمده دستکش‌های نایلونی موجود در بازار نیز در برابر این ویروس کاری از پیش نمی‌برند. دستکش‌های لاتکس برای این موضوع بهتر جواب می‌دهد که هم قیمت بالاتری دارد و هم امروزه تقریبا کمیاب شده و بیشتر به دست کادر درمان زحمتکش می‌رسد که نیاز موجه‌تری به آنها دارند.

پس در یک جمع‌بندی اولیه باید گفت ماسک و فیس‌شلید و یا نهایتا عینک، می‌تواند تا حد زیادی از انتقال ویروس به بدن شما جلوگیری کند و باید پس از بازگشت از محیط باز بیرون به داخل منزل نیز، تمامی البسه را به ماشین لباسشویی سپرد و دست و صورت را شست. اما به جز ماسک و ملحقات آن و ضدعفونی کردن لباس‌ها و دست و صورت، باید حواسمان به مسائل دیگری از زندگی باشد؛ مواردی که این روزها به وسیله اپلیکیشن‌ها و بسترهای فناورانه، می‌توانند کمک حال ما برای مبتلا نشدن به کووید 19 باشد.

رفتار دوم: خرید کردن

اما به جز این دیدارها، بخش بزرگی از روزهای انسان‌ها صرف خرید مایحتاج زندگی می‌شود. تا پیش از شیوع ویروس کرونا، سوپرمارکت‌ها و نانوایی‌ها و البته میوه فروشی‌ها و سایر مغازه‌ها، از نقاطی بودند که تقریبا هر روز به آنها سر می‌زدیم. شاید ندانید ولی این فروشگاه‌ها بیشترین امکان انتقال ویروس را در خود دارند و به خاطر عبور و مرور جمعیت متنوع در طول روز به آنها، می‌توان با وارد شدن به یکی از این فروشگاه‌ها در معرض ویروس کرونا قرار گرفت. فروشندگان و فعالان صنفی این واحدها در کمال از خود گذشتگی مشغول به کار هستند ولی هرچه‌قدر هم که رعایت کنند، بازهم نمی‌توانند به طور کلی فروشگاه فیزیکی خود را ضدعفونی کنند.

شلوغی این مکان‌ها دلیل مستحکم و کافی است که بدانیم نباید به آنها ورود کنیم، فکر و خیال اینکه اگر با ماسک و تجهیزات لازم وارد یک فروشگاه شده و از آن خارج شویم، پس باعث می‌شود که از گزند ویروس کرونا در امان بمانیم یک تصور اشتباه بوده و ممکن است با جانمان بازی شود. باید بدانیم شاید این ویروس تاثیر چندانی روی ما نداشته باشد اما اگر ناخواسته ناقل آن شویم و آن را به شخص دیگری منتقل کنیم و ضمن مشارکت در اپیدمی این ویروس، فرد دیگری را به کام مرگ کشانده‌ایم.

خرید آنلاین در این مواقع می‌تواند راهگشای موضوع باشد و ما را در بسیاری از موارد، ار مراجعه حضوری بی‌نیاز کند. پلتفرم‌های آنلاینی چون اسنپ فود و دیجی‌کالا وارد حوزه فروش محصولات سوپرمارکتی شده‌اند و برخی از آنها مانند اسنپ فود ارسال سریع و سی‌دقیقه‌ای محصولات را رقم زده‌اند. در این حالت به جز هزینه اندک ارسال کالا (که می‌تواند تضمین سلامتی شما و خانواده‌تان باشد) دقیقا همان مبلغی پرداخته می‌شود که باید در فروشگاه خرج شود و گاهی به خاطر تخفیف‌های ویژه این پلتفرم‌ها، هزینه کلی در نهایت کمتر هم خواهد شد. خرید آنلاین جز مواردی است که با شیوع ویروس کرونا در دنیا رشد زیادی داشته و خرید آنلاین محصولات سوپرمارکتی و نان و محصولات پروتئینی و حتی میوه‌جات، جز مواردی است که در این روزها انجام آن با یک گوشی هوشمند و چند کلیک، قابل انجام است.

یادمان باشد فروشگاه‌ها و به اصطلاح هایپرمارکت‌ها که این روزها در سراسر شهر تهران و سایر شهرها به وفور دیده می‌شوند نیز از این قاعده مستثنی نیستند و مکانی بسیار خطرناکتر از سوپرمارکت‌های محلی و نانوایی‌ها به شمار می‌روند. محصولات این دسته از فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای نیز به صورت آنلاین قابل تهیه است و بسترهای متنوعی برای رساندن این نوع مایحتاج با قیمت‌هایی حتی کمتر از خود فروشگاه‌ها در فضای مجازی فعالیت دارند.

رفتار سوم: جلسات کاری و غیرکاری

لزوم اجتناب از تماس‌های غیر ضروری در دوره شیوع کرونا اولین موردی است که هر کارشناسی در این روزها به مردم توصیه می‌کند. در واقع می‌توان با کاهش این تماس‌های غیرضروری به صورت فیزیکی با دیگران، درصد بسیاری از احتمال مبتلا شدن به ویروس کرونا را کاهش داد. همانطور که سیاستمداران در دنیا نیز امروزه از دست دادن به صورت کرونایی استفاده می‌کنند و آرنج‌ها یا مشت گره کرده خود را به هم می‌زنند، این رفتارها در زندگی واقعی نیز باید جریان بیفتد و چه بسا بیشتر رعایت شود چرا که از تمهیدات درمانی افراد سیاسی برای مردم و شهروندان عادی خبری نیست.

در این ایام دیدارهای غیرضروری را باید کنار گذاشت و نباید فکر کرد که مهمانی‌ها و مراسمی چون جشن تولد و امثالهم جزو موارد ضروری به شمار می‌رود و برگزاری نکردن آنها و یا عدم شرکت در آنها کاری زشت است. این روزها مردم دنیا حتی به صورت آنلاین مراسم عروسی خود را برگزار می‌کنند و این مساله برای همگی موضوعی قابل هضم است. این درست که دیدار آنلاین نمی‌تواند جایگزین دیدار حضوری و فیزیکی با دوستان و آشنایان باشد ولی شرایط دنیا نیز احتمالا قرار نیست تا ابد به همین صورت باقی بماند و شرط احتیاط برای چند زمانی که ویروس کرونا مهمان ماست، عقلانی‌ترین کار ممکن است.

جلسات اداری و رویدادهای بزرگ را می‌توان با اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی متعددی نظیر اسکایپ، قرار و... به صورت ویدئو کنفرانس برگزار کرد و جلسات مهمانی‌ها را نیز با اپلیکیشن‌های پیام رسان گروهی و یا شبکه اجتماعی اینستاگرام با یکدیگر به اشتراک گذاشت. تماس تصویری در این روزها تقریبا با هر اپلیکیشن ارتباطی شدنیست و این ویژگی با وجود راه‌اندازی اینترنت پرسرعت سیار در بیشتر نقاط کشور می‌تواند یک دیدار آنلاین گرم و دوستانه به دور از تماس فیزیکی ایجاد نماید.

رفتار چهارم: سفر کردن

به جز دیدار دوستان و خریدهای روزانه متنوعی که در یک خانواده رخ می‌دهد، «سفر کردن» از دیگر مواردیست که در روزهای بدون کرونا در زندگی بسیاری از خانواده‌ها به چشم می‌خورد. مقوله سفر کردن و گردشگری نیز با وجود شیوع ویروس کرونا دچار آسیب‌های فراوانی شده و نمی‌توان منکر این شد که امروزه سفر کردن نیز کار خطرناکی شده است. به همین علت باید بدانیم که سفرهای غیرضروری و تفریحی در ایامی که سایه ویروس کرونا بر سر کره خاکی ما افتاده باید معلق شود و برای سفرهای ضروری نیز باید بیشترین تمهیدات را چید. در این حالت باز هم با استفاده از فضای مجازی و اپلیکیشن‌های فعال این حوزه می‌توان هم بلیت سفر را رزرو کرد و هم اقامتگاه‌های سالم و بهداشتی را برگزید تا سفر ضروری شما در امنیت کامل به سر ببرد.

کسب‌وکارهای آنلاین گردشگری و سفر که در زمان شیوع ویروس کرونا با بحرانی عجیب و غریب رو به رو شدند، پس از آزمون و خطاهایی که در این چند ماه انجام داده‌اند به فرمول خوبی از خدمت رسانی در این ایام به مردم رسیده‌اند و حالا برخی از آنها امکان رزرو اقامتگاه‌های بهداشتی را برای مسافرین خود رقم زده‌اند. این مساله می‌تواند امنیت سفر را تضمین کند و باید آگاه بود که بهتر است برای سفرتان نیز به مقدار کافی مواد ضدعفونی کننده و ماسک به همراه داشته باشید تا بتوانید با داشتن ادوات اولیه جلوگیری از انتقال شیوع ویروس کرونا، سفر ضروری خود را آغاز و به پایان برسانید.

زندگی هوشمند در قرن 21 و سال 2020، بدین معناست که با تلفن همراه و یک اینترنت با سرعت متوسط، می‌توان تمام کارهای زندگی را انجام داد بدون آنکه از قرنطینه خانگی خارج شد. خرید میوه، نان، وسایل سوپر مارکت، غذای بهداشتی، وسایل بهداشتی، وسایل پزشکی، گفتگو با پزشک، کارهای بانکی و بسیاری موارد دیگر که امروزه از طریق اپلیکیشن‌ها شدنیست و در بسیاری موارد، هزینه تمام شده این نوع خریدها ارزان‌تر از خرید فیزیکی می‌شود.

زندگی کنونی و تکنولوژی محور ما می‌تواند با استفاده از این فناوری‌ها، ما را از گزند ویروس حفظ کند. تکنولوژی و تغییرات رفتاری ما با کمک این بستر، زندگی را در برابر ویروس کرونا آسان‌تر می‌کند و کسب و کارهای آنلاین ایرانی نیز در این ایام برای خدمت رسانی ایمن‌تر آماده شده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان