واکسن هندی کرونا همه را غافلگیر کرد

در روز‌های اخیر خبر‌های خوبی از واکسن هندی کرونا در جهان منتشرشده که امید‌ها را برای درمان بیماری کرونا تا حد بالایی افزایش داده است.

 
به گزارش تابناک به نقل از فرارو، در روز‌هایی که تولید واکسن کرونا و زمان رسیدن آن به همه کشور‌های دنیا، داغ‌ترین اخبار و بحث‌های مردم جهان است، اما موفقیت‌آمیز بودن واکسن هندی کرونا و تولید انبوه و عرضه آن در سراسر جهان خبری است که در چند روز گذشته همه را غافلگیر کرده است.

در روز‌های اخیر خبر‌های خوبی از واکسن هندی کرونا در جهان منتشرشده که امید‌ها را برای درمان بیماری کرونا تا حد بالایی افزایش داده است. هند یکی از بزرگ‌ترین مراکز ساخت واکسن در جهان است که اکثر واکسن‌های موجود در جهان تولید همین کشور است. این واکسن همان واکسن آکسفورد خواهد بود که در انستیتو سرم هند در حال تولید است و کشور ما نیز 20 میلیون دوز از آن را خریده است.

برخلاف واکسن کشور‌های چین و روسیه که با شایعات و ابهامات زیادی همراه بود، اما به گفته اکثر پژوهشگران و دانشمندان، این واکسن هندی کرونا است (همان واکسن آکسفورد)، که این روز‌ها اخبار مربوط به آن در صدر خبر رسانه‌های بین المللی قرار گرفته است. طبق اطلاعات منتشرشده، می‌توان بالای 70 درصد به اثربخشی این واکسن اطمینان داشت.

با توجه به اینکه چین اولین کشور پیش‌قدم در تولید واکسن کرونا بود، و روسیه نیز رونمایی از واکسن خود را با ابهامات و خبر‌های ضدونقیضی که پیرامون بی‌خطر بودن آن منتشر شد، زودتر از موعد تعیین‌شده و مراحل بالینی آغاز کرد، اما بالاخره این واکسن هندی کرونا است که این روز‌ها خبر‌های خوبی از آن در جهان منتشر می‌شود.

این واکسن که چند هفته گذشته به دلایلی تحقیقات آن متوقف‌شده بود، اکنون در حال تولید انبوه است که می‌توان امیدوار بود تا پایان پاییز و اوایل زمستان بتوان در سراسر جهان از آن استفاده کرد. میزان کار آیی این واکسن بالای 70 درصد اعلام‌شده و تحقیقات آن نیز توسط شرکت سازنده آن منتشرشده است. این واکسن به تأیید سازمان بهداشت جهانی رسیده و اکنون در انستیتو سرم هند در حال تولید انبوه است.

این روز‌ها خبر موفقیت آمیز بودن واکسن کرونا در رسانه‌های معتبر بین المللی حسابی خبرساز شده است. بر اساس اطلاعات منتشر شده این واکسن امید‌های اصلی برای مهار و پایان کرونا در جهان را افزایش داده است. این واکسن که همان واکسن آکسفورد است قرار است در بزرگ‌ترین شرکت داروسازی هند به نام «انستیتو سرم» تولید شود.


آیا واکسن هندی کرونا امنیت دارد؟

قطعاً هند یکی از معتبرترین کشور‌های تولید دارو و واکسن در جهان است که «انستیتو سرم» آن نیز یک شرکت موفق و معتبر در این زمینه به شمار می‌رود. به‌تازگی دارا پونواولا رئیس انستیتو سرم اعلام کرده که احتمالاً واکس کرونا (واکسن آکسفورد) تا پایان ماه سپتامبر میلادی (9 مهرماه) باقیمتی حدود 13 دلار به بازار عرضه کند. البته نباید منتظر بود که این واکسن در این تاریخ به ایران بیاید، چراکه ابتدا باید در انگلستان و شهروندان همان کشور استفاده شود.

شرکت سرم یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدکننده واکسن در جهان است که در حال همکاری با دانشمندان آمریکایی و انگلیسی برای تولید واکسن کرونا است. این واکسن به تأیید سازمان جهانی بهداشت رسیده و اطلاعات آن نیز به‌صورت شفاف در مجلات معتبر منتشرشده است. پس واکسن هندی کرونا می‌تواند امنیت خاطر را برای استفاده‌کنندگان ایجاد نماید. این واکسن هم‌چنین قیمت مناسبی نسبت به سایر واکسن‌های کشور‌های مختلف داردکه این امر نیز می‌تواند در انتخاب آن تأثیرگذار باشد.

اگرچه قیمت این واکسن ارزان است، اما از کیفیت مطلوبی برخوردار است چراکه همان‌طور که اشاره کردیم این واکسن نظارت و تأییدیه نهاد‌های مطرح علمی جهان را به دست آورده است. برخلاف واکسن روسی که با ابهامات زیادی همراه است و واکسن چینی که هنوز در مرحله بالینی خود است، این واکسن می‌تواند گزینه مناسبی برای انتخاب و تزریق باشد.

گفته می‌شود که آمریکا 100 میلیون دوز از واکسن آکسفورد هندی را پیش‌خرید کرده است. کشور ما نیز به‌تازگی 20 میلیون دوز از این واکسن را پیش‌خرید کرده است. اما زمان رسیدن آن هنوز مشخص نیست.

اکثر دانشمندان زمان تقریبی ساخت واکسن برای مردم کل جهان را حدود 2 تا 18 ماه تخمین زده‌اند، این در حالی است که به اعتقاد همین دانشمندان ایمنی نسبی واکسن نیز می‌تواند تا حدود زیادی در جلوگیری روند صعودی این بیماری مؤثر باشد.


سرمایه‌گذاری کشور‌های مختلف برای واکسن کرونا

هم‌اکنون در دنیا حدود 220 پروژه واکسن کوید 19 در حال انجام است که برخی از آن‌ها به فاز سوم و نهایی خود رسیده‌اند. کشور‌های زیادی در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند که ازاین‌بین آلمان با اختصاص بودجه 885 میلیون دلاری برای سه شرکت داروسازی خود اختصاص داده است. گفته می‌شود اولین واکسن این کشور تا سال 2021 آماده خواهد شد.

چین نیز برای ساخت واکسن بودجه‌ای چند صد میلیارد دلاری در نظر گرفته است. در حال حاضر چندین واکسن چینی در مراحل پایانی خود هستند. پیش‌بینی می‌شود برای سال آینده بتواند تا یک‌میلیون دوز از واکسن‌های خود را به تولید و به بازار عرضه کند.

در این میان کشور انگلستان نیز 84 میلیون پوند بودجه برای تولید واکسن اختصاص داده که از این مبلغ 5/65 میلیون پوند برای تولید واکسن آکسفورد اختصاص داده‌شده است. این مبلغ قابل‌توجهی خواهد بود که در موفقیت این واکسن نیز نقش مهمی داشته است.

پس‌ازآن آمریکا نیز با اختصاص 9 میلیارد دلار بودجه تولید واکسن، و 5/2 میلیارد بودجه ذخیره‌سازی ویال و سرنگ برای تزریق واکسن، در تولید واکسن گام برداشته است.

کشور‌های ایتالیا با بودجه 5 میلیون یورویی، ایران، روسیه، استرالیا و برخی کشور‌های دیگر نیز درزمینه‌ی تولید واکسن کرونا سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان