افزایش پرشتاب جمعیت سالمندان کشور

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت: متخصصان حوزه سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، بازوی علمی سیاستگذاران این حوزه محسوب می شوند.


به گزارش تابناک به نقل از مهر، امیرمسعود عرب، به مناسبت روز جهانی سالمندان تصریح کرد: در حالی که نرخ رشد جمعیت سالمند کشورمان تقریباً سه برابر رشد کلی جمعیت است، لزوم توجه سیاستگذاران دولتی و تشکل‌های مردم نهاد به مسائل و نیازهای قشر سالخورده جامعه، بیش از گذشته احساس می‌شود، و کم توجهی به این مهم، علاوه بر اینکه کشور را با چالش‌های جدی در این حوزه رو به رو می‌کند، یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: با توجه به افزایش پر شتاب جمعیت سالمندان کشور نیاز به افراد آموزش دیده در این رشته به شدت احساس می‌شود و بسیاری از دانشگاه‌های کشور متقاضی تأسیس این رشته هستند تا بتوانند مانند دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تربیت کننده نیروی متخصص این حوزه باشند، اما برای اینکه بتوان از این سرمایه عظیم استفاده درستی کرد، لازم است جایگاه شغلی دانش آموختگان این حوزه خصوصاً در برنامه مراقبت‌های ادغام یافته و همچنین در سازمان بهزیستی که مسئولیت خدمت رسانی به افراد سالمند ناتوان را برعهده دارد، به خوبی تعریف شود.

وی با اشاره به فعالیت دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در سه حوزه «سلامت روانی، سلامت اجتماعی و توانبخشی»، که مرتبط با نیازهای قشر سالمندان است، افزود: هر چند که در جامعه ایرانی-اسلامی ما، شاید سالمندان با مشکلات کمتری نسبت به دیگر جوامع رو به رو باشند، اما آنچه مسلم است، کهولت سن، کاهش توانایی جسمی و روانی و محدودیت در درآمد مقابل افزایش توقع خانواده و وابستگان، ضرورت ثبات در استقلال جهت حفظ احترام و شأن این قشر، باعث می‌شود که نیازهای بهداشتی و درمانی، و حمایت‌های روانی - اجتماعی، اقتصادی و رفاهی آنان در این دوران حساس و مهم، دو چندان شود.

عرب از سویی یادآوری کرد که مراقبت از قشر سالمندان جامعه که نیروی کار دیروز و سرمایه‌های فکری امروز محسوب می‌شوند، می‌تواند پشتوانه‌ای قوی برای نیروی کار امروز تلقی شود، لذا توجه به نیازها و شرایط این قشر از جامعه، عین سرمایه گذاری است که در جوامع پیشرفته دنیا بخوبی به آن توجه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی متخصص در رشته‌های مربوط به «سلامت روانی، سلامت اجتماعی و توانبخشی» که می‌توانند به صورت غیر مستقیم در ارائه خدمات مورد نیاز این قشر نقش داشته باشند، با تربیت نیروی متخصص خاص حوزه سالمندی از طریق گروه آموزشی «سالمندی» دانشگاه، ارائه دهنده خدمات مشاوره‌ای و سلامت اجتماعی و روانی مربوط به سالمندان است.

عرب با اشاره به وجود سه مقطع تحصیلی کارشناسی ارشد، دکتری (Phd) و Mph سالمندی در گروه آموزشی سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، گفت: تعداد 104 متخصص حوزه سالمندی طی ده سال اخیر، با همکاری چهار عضو اصلی هیأت علمی و پنج عضو وابسته آموزشی، از این دانشگاه فارغ التحصیل شدند و هم اکنون نیز 23 دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد، 30 دانشجو در مقطع دکتری و 43 دانشجو در دوره Mph سالمندی، مشغول به تحصیل می‌باشند.

وی، تدوین دو کتاب درسی «ارزیابی جامع سالمندی» و «سندرم‌های شایع سالمندی» توسط گروه آموزشی سالمندی دانشگاه را از جمله تولیدات جدید علمی و آموزشی این گروه ذکر کرد.

وی همچنین افزود: اعضای هیأت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان گروه سالمندی دانشگاه در ماه‌های اخیر که کشور با بحران شیوع کرونا روبه رو است، در همکاری با سامانه خدمات تلفنی مشاوره‌ای کشور در بحران کرونا (4030)، مشارکت فعال داشتند.

عرب درباره فعالیت مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه نیز اظهار داشت: این مرکز تحقیقاتی از جمله هشت مرکز تحقیقات دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی است که با هفت عضو هیأت علمی، انواع طرح‌های پژوهشی – کاربردی حوزه سالمندی را به اجرا می‌گذارد و تاکنون با مشارکت در اجرای طرح‌های کشوری و منطقه‌ای، در تدوین راهکارهای مورد نیاز قشر سالمندان تلاش کرده است.

وی افزود: مطالعه آینده نگر کوهورت «سالمندی» با عنوان «از میانسالی تا سالمندی ایران»، از جمله پژوهش‌های ملی است که توسط مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و با همکاری دانشگاه علوم پزشکی یزد در حال اجرا ست و در این مطالعه طولی، همه جنبه‌های سلامت جسمی، سلامت روانی و سلامت اجتماعی شش هزار سالمند 50 سال به بالا ساکن در شهرستان اردکان یزد، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی، «تبیین تجارب سالمندان از پیر شدن، بررسی اضطراب مرگ همسر در بین سالمندان، طراحی و ارزیابی مداخله آموزشی به منظور ارتقا خود مراقبتی سالمندان دیابتی، بررسی ارتباط سلامت جسمانی، روانی، اجتماعی و محیطی با رضایت از زندگی در والدین سالمند شهدا، طراحی و اعتباریابی ابزار سنجش حریم خصوصی بیماران بستری در بیمارستان، تبیین و تحلیل عوامل روانی اجتماعی مؤثر بر افسردگی سالمندان، نشانگان افت روحیه و ارتباط آن با نوع اسکان در سالمندان، تأثیر کفش جدید بر پارامترهای راه رفتن و مصرف انرژی در افراد سالمند» را نیز از جمله عناوین طرح‌های پژوهشی اجرا شده در مرکز تحقیقات سالمندی دانشگاه علوم بهزیستی ذکر کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان