جمعیت سالمندان در ایران چقدر است؟

باشگاه خبرنگاران جوان: محمد تقی جغتایی مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی اظهار کرد: به طور عمومی کرونا در ارائه خدمات سلامت تاثیراتی گذاشته است و توصیه می‌شود مردم خدماتی را که ضروری نیستند تا حد امکان به تاخیر بیندازند، اما این تعویق ها نباید به سلامتی‌ افراد آسیب برساند و وزارت بهداشت در این زمینه چند دستورالعمل را تدوین و ابلاغ کرده است.

جغتایی ادامه داد: طبق این شیوه‌نامه یک بحث این است که چگونه در شرایط پاندمی کرونا از سالمندان و افراد دچار معلولیت مراقبت شود. در عین حال به مراکز ارائه خدمت به این افراد هم دستورالعمل‌هایی ابلاغ شده است که سالمندان بتوانند طبق این دستورالعمل‌ها به مراکز ارائه خدمات مراجعه و خدمت مورد نیازشان را دریافت کنند.
خدمات پزشکی و توانبخشی از راه دور برای سالمندان

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی افزود: در عین حال یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت پزشکی و توانبخشی از راه دور است، حال اگر بتوانیم توانبخشی از راه دور را دنبال کنیم و برنامه‌های آن تدوین شود، برای ارائه خدمات مشاوره ای و توانبخشی به سالمندان بسیار موثر است.

جغتایی با بیان اینکه کرونا اثرات روانی در تمام اقشار و از جمله در سالمندان داشته است، ادامه داد: در حال حاضر حدود 9.28 درصد از جمعیت کشور، سالمند هستند؛ بر این اساس حدود هشت میلیون نفر جمعیت سالمند در کشور داریم. این درحالی است که این جمعیت در سال 1355 حدود پنج درصد بودند. حال پیش‌بینی می‌شود که در سال 1420، جمعیت سالمند کشور به 20 درصد جمعیت کشور برسد، یعنی تعداد سالمندان در کشور دو برابر خواهد شد.
امید به زندگی 23 سال افزایش یافته است

او گفت: به دلیل اقدامات خوبی که در 30 تا 40 سال اخیر در کشور انجام شده، میزان امید به زندگی بالا رفته و جمعیت سالمندان افزایش پیدا کرده است. باید توجه کرد که در سال 1355 میزان امید به زندگی 57 سال بود و در سال 1395 میزان امید به زندگی در کشور به بالای 70 سال رسید؛ به این معنی که امید به زندگی در کشور 23 سال افزایش یافته است و این‌ها نشان می‌دهد نظام بهداشتی ما خوب عمل کرده است و از جهتی افراد با تجربه در کشور داریم.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی بیان کرد: باید توجه داشت وقتی سن بالا می‌رود، بیماری‌های زمینه‌ای هم بیشتر می‌شود. بر همین اساس از سال‌ها قبل در وزارت بهداشت برنامه‌های متعددی با همکاری ارگان‌ها و سازمان‌هایی مانند بهزیستی و... داشتیم.
وظایف وزارت بهداشت در سند ملی سالمندان

جغتایی با بیان اینکه بر همین اساس سند ملی سالمندان تهیه شد، گفت: چند سالی به دنبال اجرای این سند بودیم و طی دو سال گذشته در شورای عالی سلامت و امنیت غذایی این سند تصویب و سپس از سوی سازمان بهزیستی و وزارت رفاه ابلاغ شدالبته مسئولیت بخشی از اقدامات موجود در این سند، برعهده وزارت بهداشت و بخشی هم مربوط به سازمان بهزیستی و وزارت رفاه است. آنچه به وزارت بهداشت برمی‌گردد، توانمندی سازی سالمندان، پیشگیری و ارائه خدمات درمانی و توانبخشی پزشکی است.

او ادامه داد: لازمه ارائه خدمات درمانی و توانبخشی پزشکی این بود که ابتدا نیروی انسانی لازم تامین شود. از سال‌های قبل دوره‌هایی برای پزشکان عمومی که در مراکز سالمندی کار می‌کنند، برگزار شد و خوشبختانه نیرو برای این حوزه تربیت می‌شود همچنین در سال گذشته رشته فلوشیپ روان‌پزشکی سالمندان ایجاد شد و متخصصان دوره‌های در حوزه سالمندان می‌گذرانند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی گفت:گرایشی در حوزه پرستاری سالمندان ایجاد شده است. در عین حال مباحث سالمندی وارد برنامه آموزشی رشته پزشکی شده است. در عین حال دوره‌ها‌ی PHD یا دکترای سالمندشناسی برای برنامه‌ریزی در این حوزه در کشور ایجاد شده است و اکنون در حال تربیت نیروی انسانی در این حوزه هستیم همچنین مراکز تحقیقاتی هم در این زمینه دایر شده اند.
لزوم ادغام خدمات سالمندی در نظام شبکه بهداشتی

جغتایی گفت: از طرفی ما باید بتوانیم که خدمات سالمندی را به طور کامل و به تدریج در نظام شبکه بهداشتی ادغام کنیم. اگر هر خدمت سالمندی در نظام شبکه ادغام شود و پایدار باقی بماند، اثرات مثبتی دارد. کمااینکه خدماتی را که طی 40 سال گذشته در نظام شبکه ادغام کردیم، آثار خوبی برای سلامت مردم داشته است.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی اظهار کرد: یکی از برنامه‌های وزیر بهداشت «هر خانه یک پایگاه سلامت» است. بر همین اساس چند دستورالعمل آماده شده است و به صورت پایلوت در چند استان از جمله سمنان و قزوین دنبال می‌شود. در این برنامه آموزش‌هایی به یکی از افراد خانواده داده شود تا بتواند مشکلات سامندان را کنترل کنند و باید توجه کرد که شکستگی‌های ناشی از افتادن و اختلالات حافظه دو مشکل عمده سالمندان ایرانی است.

جغتایی گفت: مرگ و میر سالمندان ایرانی در دوران کرونا با شیوه‌نامه‌های ابلاغ شده به مراکز مراقبت از سالمندان، در مقایسع با سایر کشورهای دنیا کمتر بوده و این به دلیل مراقبت‌هایی است که هم مراقبان در مراکز ارائه خدمات انجام داده اند و هم اینکه شیوه‌نامه‌های مشخصی تدوین و ابلاغ شد و همکاران سازمان بهزیستی مراقبت بیشتری انجام دادند. میزان مرگ و میر در سالمندان در زمان شیوع کرونا بسیار کم بود و به خوبی کنترل شد.
باید اماکن شهری برای سالمندان مناسب سازی شود

او درباره مناسب‌سازی اماکن شهری برای سالمندان، گفت: در این زمینه شورایی در شهرداری تهران تشکیل شده است که بنده هم از طرف وزارت بهداشت در این شورا شرکت می‌کنم. باید توجه کرد که مناسب‌سازی شهر برای سالمندان کار مشکلی است البته اراده این کار در شهرداری وجود دارد. ساختمان‌ها و مکان‌های جدیدی که ساخته می‌شود، بر اساس دستورالعمل‌ها در این حوزه ساخته می‌شود، اما ساختمان‌ها و اماکنی قدیمی در این زمینه دچار مشکل هستند.

مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی بیان کرد: باید توجه داشت تهران شهری بسیار پیچیده است و خیابان‌ها و ساختمان‌های پیچیده‌ای دارد، بنابراین مناسب‌سازی به سادگی امکان‌پذیر نیست، اما اراده شهرداری بر انجام این اقدام و در سطح شهرداری تهران شوراهای محلی تشکیل شده است تا افرادی که سالمند و دچار معلولیت هستند، به اماکن عمومی اولویت‌دار مانند موسسات درمانی، خدماتی، آموزشی و... مراجعه کنند و اگر مناسب سازی در آنها انجام نشده باشد، به شورا گزارش می‌دهند که پیگیری می‌شود.

جغتایی ادامه داد: در عین حال یک بعد این مشکل هم فرهنگی است. اگر شهرداری هم بخواهد در جایی این اقدام را انجام دهد، مجری و کارفرما بی توجهی می‌کند. در برخی مناطق مناسب‌سازی کردند، اما مثلا شیب آنقدر زیاد است که نمی‌توان از آن قسمت استفاده کرد. به هر حال اراده این اقدام در شهرداری وجود دارد و موضوع در حال پیگیری است و باید توجه داشت که مناسب‌سازی اماکن برای سالمندان و افراد دچار معلولیت بسیار اهمیت دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان