تخصص ارتوپدی چیست؟

اگر چه ممکن است واژه‌ی "جراحی ارتوپدی" این مفهوم را برساند که بیشتر بیماری های موجود در حیطه¬ی تخصصی این پزشکان از طریق جراحی درمان می¬شوند، این باور فاصله بسیاری با حقیقت دارد.

جراح ارتوپدبسیاری از مردم در برهه ای از زندگی خود به مراقبت یک جراح ارتوپدی نیاز پیدا می‌کنند: کودکان خردسالی که در زمین بازی دبستان به زمین می خورند، بازیکنان فوتبال دبیرستانی که دچار پیچ­خوردگی مچ پا می­شوند و زنان و مردان مسنی که دچار درد پای مزمن هستند.

هر کدام از این بیماران خواستار مهارت فردی متخصص در رشته­ی جراحی ارتوپدی می­باشند. این متخصصین، پزشکانی هستند که به خوبی آموزش دیده­اند و به درمان بیماری ها و آسیب های تمام سیستم موسکلواسکلتال، از گردن تا انگشتان پا، می­پردازند. اگرچه جراحان ارتوپدی به عنوان پزشک متخصص شناخته می­شوند، در واقع پایه­ی علمی نسبتاً گسترده ای دارند و درمان طیف گسترده­ای از بیماری ها را بر عهده می­گیرند.

اگر چه ممکن است واژه­ی "جراحی ارتوپدی" این مفهوم را برساند که بیشتر بیماری های موجود در حیطه­ی تخصصی این پزشکان از طریق جراحی درمان می­شوند، این باور فاصله بسیاری با حقیقت دارد. در واقع علی­رغم اینکه این جراحان سال های بسیاری را به آموزش جراحی می­گذرانند، مراقبت بیماران بیشتر غیر جراحی است. البته درمان با جراحی بخش مهمی از جراحی ارتوپدی است؛ اما دانشجویان پزشکی باید در خاطر داشته باشند که تمرکز این تخصص فوق­العاده، تنها بر جراحی نیست.

عکس برداری از استخوان ها

استخوان ها، عضلات و مفاصل: قلب جراحی ارتوپدی

تخصص ارتوپدی، اصولا شامل مراقبت از سیستم موسکلواسکلتال - شامل مراقبت از بیشتر اختلالات و جراحت ها در اندام های فوقانی و تحتانی و همچنین ستون فقرات - می­گردد. در نتیجه، جراحان ارتوپدی آینده به دانش دقیقی درباره­ی آناتومی، مکانیک و فیزیولوژی این سیستم از بدن نیاز دارند.

این پزشکان در دوره­ی آموزش خود، همه چیز را درباره­ی تمام عضلات، اعصاب و رگ های خونی موجود در کل سیستم موسکلواسکلتال (عضلانی-اسکلتی) آموخته و بر آن مسلط می­شوند. علاوه بر این تشخیص و مدیریت مناسب آسیب های ارتوپدی به درک کامل کالبد شناسی و فیزیک بدن جهت درک مکانیسم های آسیب، نیاز دارد.

 جراحی ارتوپدی تنها شامل شکستگی های استخوان، دررفتگی های مفاصل و پیچ خوردگی ها نمی­شود. این رشته مشکلات گسترده‌ای را در بر می­گیرد؛ از جمله بیماری هایی که می­توانند مادرزادی، اکتسابی و یا صرفاً ایدیوپاتیک - به معنای علت ناشناخته – باشند. این بیماری ها شامل عفونت های موسکلواسکلتال، دیسپلازی های استخوان، آرتریت، اختلالات نوروماسکولار، اسکولیوزیس، دفورمیتی های موسکلواسکلتال در اطفال، پارگی های تاندون و مینسک، پیچ­خوردگی لیگامنت ها، سندروم کمپارتمان، ناپایداری مفصل، استئونکروز، بونیون، انگشت چکشی پا، نقرس، زخم‌ های پای دیابتی، سندروم کارپال تونل، انگشت ماشه­ای، آرتریت روماتوئید، بیماری دوپویترن، آسیب ‌های اعصاب، نئوپلاسم های موسکلواسکلتال، استنوز ستون فقرات، فتق دیسک، اسپوندیلوزیس، اسپوندیلولیستزیس، مشکلات راه رفتن و استئوپورز، می­شود‌.

به دلیل آنکه رشته­ی ارتوپدی اختلالات و آسیب های گسترده­ای را در بر می­گیرد و مدیریت این اختلالات به پایه­ی علمی وسیعی نیاز دارد، این رشته به رشته­های فوق تخصص بسیاری تقسیم شده است. بسیاری از ارتوپد ها در زمینه­ی عمومی ارتوپدی فعالیت می­کنند و درمان آسیب ها و اختلالات شایع متنوعی را بر عهده می­گیرند. جراحان دیگر به ادامه تحصیل در رشته های فوق تخصصی مانند پزشکی ورزشی، کمر و گردن، شانه و آرنج، پا و مچ پا، اندام فوقانی، بازسازی ارتوپدی بزرگسالان، انکولوژی موسکلواسکلتال و ارتوپدی اطفال می­پردازند.

لذت جراحی ارتوپدی، در توانایی کمک واقعی به افراد مبتلا به اختلالات و آسیب های دردناک – معمولا در زمانی بسیار کوتاه – نهفته است. آسیب ها سبب ایجاد مشکلات مکانیکی در بدن می­شوند و وظیفه­­ی متخصصین ارتوپدی، یافتن اساس این مشکل ها و سپس اصلاح ناهنجاری ست. بعضی از مشکلات با دارو ها و یا فیزیوتراپی ساده درمان می­شوند، در حالی که مشکلات دیگر نیاز به جراحی دارند. به طور کلی، جراحی ارتوپدی شامل ترمیم، بازسازی و تعویض تاندون ها، لیگامنت ها، استخوان ها، مفاصل و دیگر بخش های آناتومیکی آسیب دیده می­شود.

بسیاری از متخصصین بهداشت و سلامت، جراحان ارتوپدی را به "نجار ها" تشبیه می­کنند. اگر همیشه از کار با دستان خود و ساختن چیزهای مختلف لذت برده­اید، شاید این تخصص بهترین انتخاب برای شما باشد. جراح ارتوپد عملا مکانیک و کارگر ساختمان اندام ها و ستون فقرات است. این جراحان در اتاق عمل حتی ابزار مشابهی در اختیار خود دارند – اره، دریل، تمپر، چکش، اسکنه، پیچ­گوشتی، انبردست، انبر قفلی و غیره. جراح ارتوپدی می­تواند با استفاده از این ابزار ها، کارهای فوق­العاده و شگفت­آوری جهت بهبود وضعیت بیماران انجام دهد. آنچه رشته­ی ارتوپدی را بسیار لذت بخش می­کند، توانایی جراح در ایجاد تغییرات قابل توجه در کیفیت زندگی فرد است.

آسیب دیدگی

یک مثال ساده از تغییری که جراح ارتوپد می­تواند در زندگی بیمار ایجاد کند، نگاهی به نتایج عمل تعویض مفصل زانو ست. آرتریت زانو دردی ناتوان کننده است که توانایی بیمار در راه رفتن، بالا رفتن از پله و حتی بلند شدن از روی صندلی را، محدود می­کند. جراح ارتوپد می­تواند بر روی مفصل فرسوده، عمل تعویض کامل مفصل را انجام دهد. در بیشتر موارد، بیمار ظرف سه ماه از درد رهایی می­یابد. با از بین رفتن درد، کیفیت زندگی به میزان قابل توجهی بهبود می­یابد. جراحی های بی­شمار دیگری در ارتوپدی وجود دارند که به بازگرداندن عملکرد و بهبود زندگی بیمار کمک می­کنند.

ارتوپدی اورژانسی: عضوی از گروه تروما بودن چگونه است؟

بیشتر جراحان ارتوپدی، عمده­ی زمان خود را در مطب و به ویزیت بیماران جدید و قدیمی، و البته در اتاق عمل به انجام جراحی های انتخابی و غیر اورژانسی می­گذرانند. با این حال، بیشتر این جراحان باید به همراه خود پیجر داشته باشند؛ زیرا به هرحال، مراقبت اورژانس بخشی از طبابت بیشتر جراحان ارتوپد است. بسیاری از افراد – به خصوص آن هایی که درگیر تصادفات شدید وسایل نقلیه شده­اند – با آسیب های ترومایی شدید استخوانی، مانند شکستگی و در رفتگی، به اورژانس مراجعه می­کنند.

شاید در نگاه یک دانشجوی پزشکی این ‌طور به نظر برسد که رزیدنت های ارتوپدی همیشه در اورژانس در حال ارزیابی بیماران جهت جراحی اورژانسی احتمالی هستند. با این حال در نظر داشته باشید که این دیدگاه تا حدی گمراهانه است؛ زیرا بیشتر مراکز تروما در مراکز دانشگاهی علوم پزشکی قرار دارند و تعداد جراحان ارتوپدی فعال در این مراکز، معدود است. در بسیاری از مراکز آموزشی رزیدنت های ارتوپدی به علت اهداف آموزشی، درمان مشکلات ارتوپدی ساده مانند دررفتگی انگشت دست را نیز بر عهده می‌گیرند.

در دنیای بیمارستان های خصوصی و دولتی، میزان مراقبت های اورژانسی ارتوپدی توسط برنامه­ی شیفت، اندازه و نوع بیمارستان و حیطه­ی تخصص تعیین می‌شود. در واقع، بیشتر آسیب های خفیف ارتوپدی توسط پزشکان طب اورژانس درمان می­­شوند. بسیاری از این آسیب‌ ها، پیچ خوردگی ها و پارگی های ساده اند و هیچ گاه به مراقبت یک جراح ارتوپد نیاز پیدا نمی‌کنند. پیگیری درمان با همکاری پزشکان مراقبت اولیه برنامه­ریزی می­شود. بیماران دچار اختلالات غیر اورژانسی که به ویزیت متخصص ارتوپدی نیاز دارند، جهت پیگیری به مطب سرپایی ارجاع داده می‌شوند. در صورت بروز مشکلات اورژانسی و فوری، جراح ارتوپد شیفت سریعا به اورژانس خوانده می­شود. تعداد اورژانس های ارتوپدی معدود است؛ شکستگی ها، در رفتگی ها، شکستگی های باز، شکستگی های ناپایدار، سندروم کمپارتمان و فشردگی پیشرونده عصب (آسیب های نخاعی، میلوپاتی، کودااکوینا) از جمله شایع‌ترین اورژانس های ارتوپدی اند.

حالا که با وظایف یک دکتر ارتوپد آشنا شدید، از درمانکده می توانید از مطب بهترین ارتوپدها آنلاین نوبت بگیرید یا مشاوره آنلاین داشته باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان