سوء استفاده سیاسی از حقایق علمی درباره کرونا

شبکه آمریکایی «ان بی سی نیوز» در گزارشی با اشاره به پیش بینی اخیر صندوق بین المللی پول مبنی بر اینکه چین تنها کشوری در سال ۲۰۲۰ میلادی خواهد بود که با وجود کرونا به رشد اقتصادی می رسد، این سوال را طرح کرد که «آمریکا چه عبرت هایی می تواند بگیرد؟».

سوء استفاده سیاسی از حقایق علمی درباره کرونا

بر اساس این خبر، صندوق بین المللی پول رشد 1.9 درصدی تولید ناخالص داخلی چین در سال جاری میلادی را پیش بینی کرده است و بدنبال این برآورد، چین تنها اقتصاد دنیا خواهد بود که به قلمروی مثبت رشد اقتصادی خود باز خواهد گشت آن هم در سالی که اقتصادهای سراسر دنیا به دلیل اپیدمی و پاندمی ویروس کرونا به شدت آشفته و به هم ریخته شده اند.

بر اساس این خبر، مقامات چینی در هفته جاری از رشد 4.9 درصدی اقتصاد کشورشان در سه ماهه سوم سال 2020 خبر دادند؛ رشدی که نشانی مثبت از یک کشور کرونا زده محسوب می شود؛ ان بی سی نیوز نوشت که برخی از جهش هایی که در چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا رخ داده، به دنبال اجرای اقداماتی مهار کننده است و درس عبرت هایی در این زمینه برای آمریکا وجود دارد.

این شبکه خبری آمریکایی در ادامه نوشت اگرچه ممکن است تعدادی از اقتصاددانان همچنان به دیده تردید به آمارهای اقتصادی پکن بنگرند، اما همگی درباره جهش اقتصاد چین با یکدیگر توافق دارند.

ان بی سی نیوز نوشت موفقیت چین در زمینه مهار بیماری کووید-19 بدون تردید از عوامل کلیدی حفظ حرکت مثبت و رشد اقتصاد این کشور بوده است و اگر چین نیز متحمل خسارت هایی مشابه خسارت های موج دوم کرونا در بیشتر بخش های جهان پیشرفته می شد، رشد مثبت اقتصاد این کشور نیز امکان پذیر نبود.

ان بی سی نیوز با اشاره به اینکه موفقیت چین در مهار و کاهش شیوع کرونا نتیجه وجود دولتی اقتدارگرا و ناظر است که اختیار اجرای اجباری تعطیلی های گسترده، جلوگیری از سفر و پروتکل های ردیابی تماس افراد را داشته است، نوشت به جز خاک اصلی چین، منطقه تایوان چین و نیوزیلند

نیز در ریشه کن کردن گسترش ویروس کرونا تا حد زیادی موفق بوده اند ولی تفاوت عملکرد این کشورها با چین در واکنش مرکزی هماهنگ، آمادگی و تمایل به هدایت منابع در صورت نیاز و پایبندی به توصیه های بهداشت عمومی از سوی متخصصان بوده است.

«مارک زندی» اقتصاددان ارشد مؤسسه «مودی» می گوید که اقدامات زودهنگام و قاطعانه دولت منجر به ایجاد تفاوت در نتیجه عملکرد کشورهایی مانند استرالیا، چین، نیوزیلند، سنگاپور و کره جنوبی در مواجه با کرونا شده است؛ اعمال تعطیلی با پشتکار زیاد و اجرای پروتکل های احتیاطی بازگشایی مجدد و از جمله ردیابی اجباری تماس های فردی و اجرای دستور العمل های قرنطینه، منجر به کاهش گسترش ویروس در این کشورها شده است؛ مزایای استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی نیز از جمله حقایق علمی هستند و نه سوژه بحث های سیاسی.

بر اساس این خبر، برخلاف دولت ترامپ که یک جنگ صلیبی در قبال افزایش آزمایش های بررسی ابتلای فرد به کرونا به راه انداخته است، کشورهایی که توانسته اند به شیوه ای موفقیت آمیز ویروس کرونا را مهار کنند، توانایی و قابلیت خود را برای انجام آزمایشات گسترده روی جمعیت مردمی اشان افزایش داده اند.

«جاکوب کرکیگارد» عضو ارشد امور اقتصاد بین الملل در مؤسسه «پیترسون» در این باره اعلام کرده است که کشورهای موفق در مهار کرونا مانند چین، منابع گسترده ای برای انجام آزمایش و ردیابی افراد فراهم کردند و هیچ گاه درباره حقایق علمی درباره کرونا تردید نکردند؛ بر اساس اظهارات کرکیگارد، مقامات این کشورها حقیقتا هیچ گاه تصور نکردند که در شرایطی که انتشار ویروس شدت می گیرد، شدت اجرای انزوای فردی و خانه نشینی و تعطیلی کاهش پیدا کند.

45231

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان