کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

امروز روز متفاوتی برای تمامی بازارهای ایران بود. ریزش بورس امروز با ریزش قیمت ها دربازارهای موازی همراه بود .

کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،حرکت نزولی شاخص کل بورس امروز هم ادامه یافت و این شاخص بیش از 42 هزار واحد کاهش یافت.

در معاملات امروز بازار سرمایه شاخص کل بورس با 42هزار و 970واحد کاهش در رقم یک میلیون و 419 هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز با 5693واحد کاهش رقم 394 هزار و 956واحد را ثبت کرد.

معامله‌گران این بازار 611 هزار معامله به ارزش 43هزار و 894 میلیارد ریال انجام دادند.در این بازار فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، پالایش نفت اصفهان، معدنی و صنعتی گل گهر، پالایش نفت تهران و پالایش نفت بندرعباس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را گذاشتند.

شاخص کل فرابورس نیز با 266 واحد کاهش در رقم 17 هزار و هشت واحد ایستاد.معامله‌گران این بازار 453 هزار معامله به ارزش 22 هزار و 32 میلیارد ریال انجام دادند.

سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، سرمایه مالی سپهر صادرات، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان جنوب، برابورس ایران و سنگ اهن گهر زمین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

اما دلیل تداوم ریزش در سه روز اخیر چیست و بورس در روزهای آتی به کدام سمت خواهد رفت؟

محمدرضا آرام بنیار، تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین در خصوص شرایط بازار گفت:ریزش بورس در چند روز گذشته دلایل متعددی دارد. در این مدت ناظران و دولت تحت عناوین مختف مثل بازارگردانی وارد میدان شدند تا از بازار حمایت کنند و نتیجه اقدامات این شد که بخشی از سهام شرکت‌ها بین 15 تا 20 درصد رشد کردند، این شرکت‌ها عمدتا شرکت‌های بزرگ بودند. از طرفی عمده معامله‌گران تحلیلشان این است که شاخص از حدود 1 و 600 و 1 و 650 رشد پیدا نخواهد کرد و در یک کانال بین 1 و 700 تا 1 و 500 در نوسان خواهد بود.

 وی گفت: تصور من این است که استراتژی عمده معامله‌گران بر نوسان‌گیری استوار شده و این بدان معنی است که به محض این که 10 تا 15 درصد بازده کسب می‌کنند اقدام به فروش سهم می‌نمایند. همراه فروش آن‌ها فروش های دیگری اتفاق می‌افتد و نتیجه آن این می‌شود که روند بازار منفی می‌شود.

بورس

وی با اشاره به اینکه اگر روند دو هفته گذشته را بررسی کنید این نوسان و کانال مثبت و منفی شدن را در آن میتوانید ببینید، گفت: علت دیگر منفی شدن بورس این است که بعد از رشد سریعی که در قیمت ارز اتفاق افتاد، شرایط دستخوش تغییر شد. به هر حال این رشد بی‌رویه و بدون تقاضای ارز و انتظار کاهش قیمت، توامان فضا را برای نوسان‌گیران باز کرد.

وی با اشاره به انتخابات پیش رو در آمریکا گفت: موضوع مهم دیگر این است که احتمال رای نیاوردن تارمپ در انتخابات بالا رفته است. برخی معتقدند رقیب وی یعنی بایدن موقعیت بهتری دارد و در نتیجه افزایش احتمال رای آوری بایدن احتمال کاهش فشار بر ایران را نیز تقویت می کند.

او گفت: در نتیجه بورس همبستگی مثبتی با بازار ارز پیدا کرده است، به این ترتیب کاهش نرخ ارز نیز زمینه را برای کاهش شاخص بورس فراهم می‌کند.  

آرام بنیار در توضیح پیش بینی آینده بورس گفت: من فکر می کنم بخشی از نقدینگی که پیش تر وارد بازار خودرو، ارز ، طلا و سکه می‌شد ، با تخلیه حباب این بازارها بار دیگر وارد بورس شود و در نتیجه بورس از موقعیت خوبی برخوردار گردد.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: پیشنهاد میشود که اولا نگاه سرمایه گزاری در بورس از کوتاه مدت به حداقل به میان مدت تبدیل شود. و دوم این که ترکیبی از دارایی یعنی ترکیبی از صندوق‌های با درآمد ثابت، اوراق درآمد ثابت و سهام می‌تواند گزینه بهتری در این 4، 5 ماه نیمه دوم سال باشد.

وی در توضیح دلیل ریزش قیمت ها در بازار گفت: علت این که بازارها در حال ریزش هستند این است که در این چند ماه گذشته رشد حبابی وجود داشت  و حجم معاملات به شدت کاهش پیدا کرد ولی قیمت رو به افزایش بود. کلا در هر بازاری تقاضای موثر یا تقاضای مصرف کننده نهایی کاهش پیدا کند، در یک وقفه شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. اما در رابطه با بورس من بعید میدانم که بیشتر از یک یا دو روز دیگر این روند منفی را داشته باشیم و بازار سرمایه خودش را بازیابی خواهد کرد.

 وی گفت: علت آن هم این است که حتی اگر  به دلیل بحث‌های کاهش فشارهای تحریمی، نرخ ارز کاهش پیدا کند از آن طرف صادرات و تولید شرکت‌ها افزایش پیدا می‌کند و همین امر تاثیر مثبت بر شاخص دارد. درمجموع به نظرم تنها بازاری که میتواند در شرایط نابه‌سامان ارزی پناهگاه خوبی برای سرمایه‌گذاری باشد صرفا و صرفا بازار سهام خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بورس در وضعیت ابهام/ شاخص چه زمانی برمی‌گردد؟

223223



 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان