آشنایی با راه های درمان خانگی خارش سر

ایجاد خارش در پوست سر ممکن است به دلایل مختلفی باشد، اما با استفاده از روش های زیادی می توان آن را برطرف کرد. از این رو در این بخش، آرگا راه های درمان خانگی خارش سر را معرفی می کند.

آشنایی با راه های درمان خانگی خارش سر

هر چند که برای یافتن علت اصلی خارش سر بهتر است، نزد متخصص پوست و مو مراجعه نمایید و پس از مشخص شدن علت ایجاد خارش و تعیین نوع پوست سرتان اقدامات لازم را جهت درمان آن به کار گیرید. اما در طب سنتی نیز برای از بین بردن خارش سر راهکارهای وجود دارد، که در این نوشتار به ارائه این روش ها می پردازیم.

درمان خارش سر با راهکارهای خانگی

درمان خانگی خارش سر

خارش پوست سر ممکن است به دلیل درماتیت سبوره (شوره سر)، دراماتوفیتوز (قارچ پوستی) و یا عفونت هرپس زوستر به وجود آید. که برای درمان همانطور که در بالا نیز اشاره شد، ابتدا به پزشک مراجعه نمایید و پس از مشورت با متخصص مربوطه برای درمان از روش های زیر استفاده نمایید.

1. روغن های گیاهی:

  1. روغن نارگیل
  2. روغن زیتون
  3. روغن درخت چای
  4. روغن دانه کنجد
  5. روغن چوب سدر
  6. روغن چریش
  7. روغن نعناع فلفلی
  8. روغن آرگان
  9. روغن جوجوبا
  10. روغن تخم مرغ
  11. روغن اسطوخودوس و اکالیپتوس

برای درمان خارش و شوره ای سر می توان از انواع روغن های گیاهی استفاده کرد. هرکدام از این روغن ها دارای خواص بیشماری می باشند و طریقه استفاده از آن ها متفاوت است. در این جا می توانید با طریقه استفاده از روغن زیتون، روغن تخم مرغ و روغن دانه کنجد برای درمان خارش پوست سر آشنا شوید.

درمان خارش پوست سر

روغن زیتون: این روغن خاصیت ضد التهابی و حفاظت کنندگی دارد، چرا که حاوی اولئوروپین و اولئوکانتال می باشد. به همین دلیل برای درمان التهاب و خارش پوست سر مفید می باشد.

روش استفاده از آن به این شکل است که، مقداری روغن زیتون را اندکی گرم نمایید و در طول شب بر موها و بخصوص پوست سر بمالید، صبح فردای همان شب موهایتان را شست و شو دهید. در طول هفته 2 مرتبه این روش را به کار گیرید.

روغن تخم مرغ: به دلیل دارا بودن دوکوزاهگزانوئیک اسید(از انواع اسیدهای چرب امگا 3) و کلسترول باعث سلامت فولیکول های مو و از بین رفتن شوره سر می شود.

این روغن را قبل از خواب بر روی پوست سر و موها بمالید و ماساژ دهید(به مدت 5 الی 10 دقیقه)، صبح روز بعد سرتان با استفاده از یک شامپوی گیاهی ملایم بشویید. بهتر است این کار را به مدت 3 ماه و در هفته 2 الی 3 مرتبه انجام دهید.

روغن دانه کنجد: این روغن نیز خواص زیادی دارد و حاوی مواد مغذی می باشد، به همین خاطر برای رفع شوره سر و درمان خارش ناشی از پوست سر خشک مفید می باشد.

روغن را اندکی گرم کنید و شب پیش از خوابیدن، موها و پوست سرتان را با روغن کنجد چرب نمایید و با نوک انگشتانتان به مدت 10 دقیقه ماساژ دهید. سپس سر را با کلاه حمام و یا حوله بپوشانید و در صبح روز بعد با استفاده از یک شامپوی مناسب موهایتان را شستشو دهید. تا زمان برطرف شدن کامل خارش سر هر شب این عمل را تکرار کنید.

روش های درمان خارش سر

2. سرکه سیب:

این سرکه به دلیل داشتن اسید مالیک، دارای خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی می باشد، به همین دلیل استفاده از آن باعث از بین بردن پوست های مرده انباشته شده بر روی سر و تنظیم PH پوست سر می شود و به طور کلی سبب تمیز شدن پوست سر و در نتیجه درمان خارش سر می گردد.

درمان خانگی خارش سر با این روش به این صورت است، که باید یک سهم سرکه ی سیب را با چهار سهم آب ترکیب کنید، بعد این محلول را بر پوست سرتان بمالید. در طول هفته 2 مرتبه این عمل را انجام دهید.

درمان خارش سر با سرکه سیب

3. آلوئه ورا:

ژل این گیاه دارویی، خاصیت ضد میکروبی دارد و به عنوان یک تسکین دهنده و مرطوب کننده طبیعی برای رفع خارش پوست سر و درمان شوره مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش تنها کافی است مقداری ژل این گیاه را بر روی پوست سر بمالید و بعد از گذشت 15 الی 20 دقیقه، سرتان را با آب ولرم بشویید. بهتر است در هفته یکی دو مرتبه این کار را انجام دهید.

درمان خارش سر با آلوئه ورا

4. بابونه:

یکی دیگر از راه های درمان خانگی خارش سر بابونه می باشد. بابونه به دلیل خواص زیادی که دارد در درمان خارش سر، کاهش التهاب و سایر مشکلات پوست و مو مورد استفاده قرار می گیرد.

روش تهیه اسپری بابونه به این صورت است که داخل آب در حال جوش(آب به میزان 2 فنجان)، یک مشت گل بابونه را بریزید و تا زمان تغییر رنگ آن صبر کنید. سپس آن را از روی حرارت بردارید و اجازه دهید تا سرد شود، سپس آن را از صافی رد کنید و محلول بدست آماده را داخل یک اسپری تمیز بریزید و آن را درون یخچال نگهداری کنید. در زمان ایجاد خارش سر مقداری از آن را بر روی محل مورد نظر بریزید، تا خارش پوست سر برطرف گردد.

5. آب پیاز:

آنتی اکسیدان موجود در آب پیاز باعث سلامت پوست سر، رفع عفونت پوست سر و کاهش التهاب و خارش پوست سر می شود.

برای درمان خانگی خارش سر با آب پیاز، باید در ابتدا پوست یک پیاز کوچک را بگیرید و  آن را رنده کنید. بعد از جدا کردن آب پیاز، پنبه ای را به آن آغشته کنید و بر روی پوست سر بمالید. پس از گذشت 20 تا 30 دقیقه، پوست سر و موهایتان را با شامپو شست و شو دهید. این عمل را در طول هفته، یک مرتبه انجام دهید.

درمان خانگی خارش سر

برای درمان خانگی خارش سر از روش های دیگری همچون آب لیمو، جوش شیرین، شوینده دهان لیسترین، موز، میوه ارس، تخم شنبلیله، رزماری، ماست، نور خورشید، بلغور جو دو سر، برگ بو، توت فرنگی، شانه کردن موها، سرکه سفید، کافور، زرده تخم مرغ، پوست پرتغال، نمک، آسپرین، رژیم غذایی سالم و خاک رنگ بر نیز استفاده می شود. که در این نوشتار به ارائه چند مورد کاربردی و آسان بسنده کردیم. امیدواریم با به کار بردن هر یک از این موارد خارش پوست سرتان برطرف شود، البته توصیه می کنیم برای جلوگیری از هر گونه حساسیت احتمالی، پیش از مصرف با متخصص پوست و مو مشورت نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان