برای تقویت اعصاب چه بخوریم؟

ناراحتی اعصاب ممکن است در اثر عوامل مختلفی بوجود آید. بسیاری افراد تمایل به مصرف داروهای شیمیایی ندارند به همین دلیل به آنها توصیه می شود که از گیاهان و خوراکی های مفید برای تقویت اعصاب استفاده کنند. در این مقاله به خواص خوراکی های مختلف برای درمان ضعف اعصاب می پردازیم.

برای تقویت اعصاب چه بخوریم؟

رژیم غذایی در تقویت سیستم عصبی نقش زیادی دارد. با استفاده از بعضی خوراکی ها، میوه ها و دمنوش های گیاهی می توان اضطراب و افسردگی را کاهش داده و به درمان ناراحتی های اعصاب نیز کمک کرد. در ادامه به چندین نمونه از این خوراکی ها و گیاهان می پردازیم. همچنین روش تهیه و مصرف آنها نیز به طور مفصل توضیح داده شده است.

تقویت اعصاب

تقویت اعصاب

با استفاده از گیاهان دارویی تا حد زیادی می توانید به تقویت سیستم عصبی کمک کنید. از گیاهانی که برای آرامش اعصاب کاربرد دارند می توان به چای کوهی، کاسنی، بهار نارنج، گل گاو زبان، پونه، رازک، اسطوخودوس، بادرنجبویه، شاهدانه، بابونه، گل مغربی، مارچوبه و نعنا اشاره کرد.
از گروه خوراکی هایی که برای آرامش اعصاب موثر هستند می توان به لبنیات، شیر، ماست، خرما، گردو، موز و انجیر را می توان نام برد. توصیه می شود که قبل از خواب یک لیوان آب گرم به همراه خرما میل شود.

دمنوش مفید برای آرام کردن اعصاب

همانطور که گفته شد گیاهان دارویی برای درمان ضعف اعصاب بسیار موثر می باشند به همین دلیل توصیه می شود که از گیاهان دمنوش مفید برای تقویت سیستم عصبی تهیه کنید. برای تهیه دمنوش لازم است که مقدار یک قاشق غذا خوری گیاه اسطوخودوس، برگ نعنا و گل بابونه را در دو قسمت ریشه سنبل الطیب و سه قسمت گل پاخری و سه قسمت میوه رازیانه را مخلوط و آسیاب کنید. سپس از این مخلوط مقدار یک قاشق غذا خوری را در یک لیوان آب جوش ریخته و اجازه دهید به مدت یک ربع دم بکشد. سپس این دمنوش را صاف کرده و در روز دو مرتبه آن را مورد استفاده قرار دهید.

تقویت اعصاب

سبزیجات

همانطور که در ابتدا اشاره شد مصرف سبزیجاتی مانند نعنا، پونه و کرفس در تقویت سیستم عصبی و افزایش آرامش نقش دارد. توصیه می شود که در هفته چندین مرتبه از این سبزیجات استفاده شود. کرفس دارای خواصی مانند ضد التهاب، ضد باکتری، تقویت کننده معده، آرام بخش اعصاب، ضد نفخ، به هضم بهتر غذا کمک کرده و ضد افسردگی است. کرفس دارای مواد معدنی مانند پتاسیم و منیزم و همچنین ویتامین های گروه A و c می باشد که در تقویت سیستم عصبی بسیار موثر می باشد.

بادرنجبویه

گیاه بادرنجبویه جزو گیاهان نعنا می باشد که ارتفاع بلندی دارد. بوی این گیاه مشابه بوی لیمو بوده و دارای گلهایی به رنگ بنفش، زرد و سفید می باشد. خواستگاه این گیاه مناطق شمال و شرق کشور است. به افرادی که از ضعف اعصاب رنج می برند پیشنهاد می شود که از این گیاه دم کرده و مورد استفاده قرار دهند.

چای رزماری

گیاه رزماری دارای بویی مطلوب بوده و در کاهش میزان استرس بسیار موثر است. بسیاری از پزشکان از عصاره این گیاه برای کاهش میزان اضطراب بیماران استفاده می کنند. به افرادی که اعصاب ضعیف دارند توصیه می شود که از چای رزماری در طی هفته چندین مرتبه استفاده کنند. برای تهیه این چای کافیست که مقداری از این گیاه را در آب جوش دم کرده و به مدت یک ربع اجازه دهید تا دم بکشد.

رزماری برای تقویت اعصاب

گل گاو زبان

یکی دیگر از گیاهان دارویی برای سلامت اعصاب گیاه گل گاو زبان است. در طب سنتی بارها از خواص ادرار آوری، تصفیه کنندگی خون، درمان سرما خوردگی و تقویت سیستم عصبی صحبت شده است. توصیه می شود که از دمنوش گل گاو زبان قبل از خواب استفاده شود. در یک لیوان آبجوش دو قاشق غذا خوری گل گاو زبان و مقدار کمی لیمو امانی افزوده و اجازه دهید یک ربع دم بکشد سپس آن را مورد استفاده قرار دهید.

چای سیب

میوه سیب به دلیل ترکیباتی مانند فسفر، منیزیم و ویتامین های گروه B فواید زیادی دارد و جالب است بدانید که پوست سیب نیز دارای خواص زیادی است. از پوست سیب می توان برای درمان ضعف اعصاب بهره برد. می توان از پوست سیب یک نوشیدنی موثر برای تقویت اعصاب تهیه کرد. پیشنهاد می شود که در چند لیوان آب مقداری پوست سیب را جوشانده و صاف کنید و بعد از سرد شدن می توانید آن را با عسل شیرین کرده و میل کنید.

میوهای مفید برای تقویت اعصاب

چای زعفران

زعفران یکی دیگر از خوراکی های مفید برای درمان ناراحتی اعصاب به شمار می رود. می توان از زعفران در تهیه غذا استفاده کرد و مقدار کمی از آن را در چای ریخته و میل کنید. می توان زعفران را به تنهایی نیز دم کرده و همراه عسل مورد استفاده قرار داد. توصیه می شود که در مصرف چای زعفران افراط نشود زیرا ممکن است باعث آسیب به سلامت بدن شود.همچنین می توان مقداری زعفران به شیره انگور افزوده و مورد استفاده قرار داد.

شیر داغ

مصرف لبنیات بویژه شیر در حفظ سلامت اعصاب موثر است به همین دلیل توصیه می شود که قبل از خواب از شیر گرم همراه با خرما استفاده شود.

سایر خوراکی های موثر در درمان ضعف اعصاب

غلات بویژه جو، نان سبوس دار و جوانه گندم به دلیل داشتن ویتامین B در درمان ضعف اعصاب بسیار موثر می باشند. همچنین از گروه خوراکی های ویتامین B می توان به جگر، گوش گاو، بادام زمینی، تخمه آفتاب گردان، موز، آب پرتقال و برگه زرد آلو اشاره کرده.

میوه های مفید برای اعصاب

از میوه هایی که برای اعصاب مفید می باشند می توان به آووکادو، پرتقال، خربزه، خرما، گیلاس، نارگیل، گلابی، فندق، نارنگی، سیب، گردو، انار، زرشک، به، موز، پسته و توت فرنگی اشاره کرد.

درمان ناراحتی های اعصاب

بادام

برای کاهش میزان استرس و اضطراب می توان به مقدار 50 گرم بادام آسیاب شده، 50 گرم شکر نیز بیفزایید و در مقداری آب مخلوط کنید. از این نوشیدنی عصر و شب قبل از خواب میل کنید. همچنین می توان در روش دیگری چند عدد بادام را همراه با یک قاشق عسل و یک لیوان آب میل کنید.

سایر دمنوش های مفید

از دم کرده برگ های بعضی درختان می توان برای تقویت سیستم عصبی استفاده کرد. از برگ های درخت به می توان یک دمنوش مفید تهیه کرد. برای تهیه این دمنوش توصیه می شود که مقدار 2 گرم برگ درخت به را در 100 سی سی آبجوش دم کرده و بعد از گذشت 20 دقیقه آن را با عسل میل کنید. از دیگر برگ های درختان میوه که می توان از آنها دمنوش مفید برای تقویت سیستم عصبی تهیه کرد می تون به برگ درخت نارنج، شکوفه های درخت پرتقال، برگ درخت زیتون، گل زالزالک و برگ درخت گلابی را نام برد. طرز تهیه این دمنوش ها نیز به همان روش گفته شده می باشد.

گرده عسل

گرده عسل به دلیل داشتن ویتامین ب به تنظیم PH خون و تقویت سیستم عصبی کمک شگفت انگیزی می کند بنابراین اگر شما نیز به دنبال یک روش عالی جهت آرامش اعصابتان هستید می توانید از گرده گل استفاده کنید و هر روز صبح یک قاشق از عسل را به تنهایی و یا همراه با کره و آب میوه و یا ماست میل کنید.

روش های برطرف کردن ضعف اعصاب

خمیر مایه نان

خمیر مایه دارای ویتامین ب است که نقش مهمی در تقویت سیستم عصبی ایفا می کند و قادر به بهبود اضطراب، افسردگی، بی اشتهایی و بی حسی است بنابراین می توانید خمیر مایه را به شکل پوره با ماست و آبمیوه ترکیب کرده و یا به هر شکل دیگری استفاده کنید.

آرد جوی دو سر

غذاهای دارای غلات علاوه بر تقویت سیستم ایمنی می توانید به درمان زودرنجی، اضطراب و بی خوابی کمک کند و سبب افزایش عملکرد ذهنی شود که آرد جوی دو سر هم باعث آرامش و هم تقویت سیستم عصبی می شود و می توانید با آن شیرینی و نان بپزید و آن را با شیر و دارچین جوشانده سپس مصرف کنید.

راهکارهایی برای تقویت اعصاب

ماساژ درمانی

از دیگر راهکارهای مفید که به تقویت سیستم عصبی کمک شگفت انگیزی می کند ماساژ درمانی است برای انجام این کار فقط کافی است کمی از روغن بادام و یا کنجد را گرم کرده سپس نیم ساعت پیش از دوش گرفتن بر روی بدن تان ماساژ دهید، به منظور رسیدن به بهترین نتیجه هر روز از این روش استفاده کنید.

ورزش

به منظور کسب آرامش و نشاط بدن ورزش گزینه بسیار مناسبی است بنابراین هر روز صبح به مدت نیم ساعت ورزش کنید تا در طول روز سرحال و شاداب شوید و همچنین یوگا، مدیتیشن و جلسات شکر گزاری تاثیر زیادی در آرامش اعصاب دارند.

راهکارهای آرامش اعصاب و روان

آفتاب درمانی

برای درمان ضعف اعصاب تابش اشعه خورشید در صبح زود بسیار مفید و موثر است زیرا یکی از دلایل ضعف اعصاب کمبود ویتامین D در بدن است که اشعه های خورشید به تامین ویتامین های مورد نیاز بدن کمک می کنند

نکته : از قرار گرفتن در معرض نور خورشید در بعد ظهرها خودداری نمایید زیرا سلامت بدن را به خطر می اندازد.

علل ضعف اعصاب

  • آسیب عصبی
  • التهاب اعصاب
  • فشرده شدن اعصاب
  • فشار و استرس
  • مناسب نبودن سبک زندگی
  • اعصاب زوال یافته
  • توسعه و پیشرفت تومور‌های بدخیم بر روی سلول‌های عصبی

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و با کمک راهکارهای گفته شده بتوانید سیستم عصبی را تقویت کنید، به منظور آشنایی بیشتر با رژیم غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان