معرفی انواع ایمپلنت و مضرات و فواید استفاده از ایمپلت

ایمپلنت ها از نظر کیفیت، اندازه، قیمت و &#۸۲۳۰; با یکدیگر تفاوت دارند. در این مطلب درباره انواع ایمپلنت توضیح مختصری ارائه و به تفاوت میان آن ها اشاره کرده ایم.

معرفی انواع ایمپلنت و مضرات و فواید استفاده از ایمپلت

انواع ایمپلنت بر اساس جنس مواد به کار رفته، قیمت، کیفیت، شکل، اندازه، مراحل و جایگاه تقسیم بندی می شوند. قبل از هر اقدامی برای کاشت دندان بهتر است درباره مزیت و معایب آن جست و جو کنیم و ایمپلنت مرتبط با نوع دندان را به کار ببریم. 

انواع ایمپلنت بر حسب جای گذاری در فک بالا و پایین متفاوت می باشند. قبل از هر اقدام باید نگاه و شناخت آگاهانه ای درباره دسته بندی ایمپلنت ها به دست آورد. ایمپلنت تعبیه یک پایه برای دندان از دست رفته می باشد. این پایه در حکم ریشه دندان بوده و در داخل استخوان فک جای گذاری می شود. برای استفاده از ایمپلنت نباید خیلی دیر دست به کار شد. چون در این صورت استخوان فک بدون دندان از بین می رود و دیگر نمی توان هیچ ایمپلنتی را مورد استفاده قرار داد. ضمن اینکه ممکن است مجبور به  انجام جراحی فک شوید.

ایمپلنت در فک پایین

استخوان فک در وضعیت ایمپلنت محافظت می شود و مورد تحلیل قرار نخواهد گرفت. زمانی که استخوان فک نابود می شود، مسلماً تغییرات ظاهری در شکل فک فرد نیز ایجاد می گردد. برای ایمپلنت حدود 2 جلسه لازم است. این کار توسط یک دندان پزشک عمومی، جراح دهان و دندان یا پریودنتیست انجام می گیرد.

بعد از اتمام این دو مرحله، باید منتظر بود تا ایمپلنت استفاده شده به فک زیرین جوش بخورد. این جوش خوردن پس از  2 تا 6 ماه اتفاق می افتد. در این بازه زمانی برای راحتی بیمار از پروتز موقت استفاده می شود. مدت زمان لازم برای کاشت یک ایمپلنت در استخوان فک کمتر از 30 دقیقه زمان می باشد.

کاشت دندان و انواع آن

اصول ایمپلنت دندان

برای کاشت دندان از یک پایه تیتانیومی استفاده می شود. این پایه تیتانیومی در سازگاری بالایی با سلول های بدن انتخاب می گردد تا پس از جایگذاری مشکلی برای فرد ایجاد نکند. پایه مربوط در استخوان فک گذاشته می شود و واژه ایمپلنت نیز بر همین پایه تیتانیومی دلالت دارد. خطرات ایمپلنت دندان

در سطح ایمپلنت جای گذاری شده، سلول های استخوان قرار دارند. بعد از این جای گذاری، سلول های استخوان با عمل استخوان سازی، ایمپلنت قرار گرفته را با استخوان فک یکی می کنند. البته این فرآیند یکی شدن زمان بر است و به مدت 3 تا 4 ماه نیاز دارد.

بعد از جوش خوردن این پایه تیتانیومی و استخوان فک، قسمت تاج و لمینت دندان انجام می شود. لمینت یا روکش دندان برای نمای بیرونی دندان انجام می شود و آن را مستحکم می کند.

ایمپلنت دندان از اقدامات اصلاح طرح لبخند می باشد. به شما لبخند زیبایی می بخشد و زیبایی چهره را باز می گرداند. ایمپلنت دندان برای زنان از سن 15 سالگی و برای مردان از سن 18 سالگی استفاده می شود.

ایمپلنت دندان

انواع ایمپلنت برای فک پایین و بالا

به طور کلی هر نوع ایمپلنت شامل سه جزء می شود. ایمپلنت دندان دائمی است. برای استحکام و ماندگاری بیشتر انواع ایمپلنت از پیچ تیتانیومی بهره مند می شوند. این پیچ ها دوام بسیاری دارند.

  • پیچ تیتانیومی به جای ریشه دندان در استخوان فک جای گذاری می شود.
  • تاج سرامیکی جزئی است که بر این ریشه تعبیه شده سوار می شود و حکم دندان در دهان را دارد.
  • پیچ تیتانیوم و تاج سرامیکی با یک رابطه اتصال دهنده به نام اباتمنت به هم وصل می گردند.

ایمپلنت بر اساس روش کاشت

انواع ایمپلنت دندان بر حسب شکل

ایمپلنت ها در این وضعیت بر حسب موقعیت، روش و شکل تقسیم بندی می شوند. این نوع ایمپلنت می تواند یک مرحله یا دو مرحله ای باشد.

ایمپلنت های ساب پریواستیل

لثه شکافته می شود و ایمپلنت بر روی استخوان تعبیه می شود. در این حالت پست باید برای نگه داشتن بخش ترمیم دندان یعنی همان تاج و اباتمنت از لثه بیرون زدگی دارد. این روش برای کسانی که می خواهند از دندان مصنوعی بهره مند شوند اما ارتفاع استخوانی لازم برای نگه داری آن را ندارند، استفاده می شود.

روش های متوالی ایمپلنت دندان

ایمپلنت های اندواستیل

ایمپلنت های اندواستیل از انواع ایمپلنت های دو مرحله ای می باشند. در این روش نیز از جراحی کمک گرفته می شود. ایمپلنت در داخل استخوان جای گذاری و به جای دندان مصنوعی یا بریج وارد عمل می شود. انواع ایمپلنت رزوه دار، صاف و تیغه دار و استوانه ای در این دسته قرار می گیرند.

ایمپلنت از نوع استوانه ای

ایمپلنت یک مرحله ای

برای این روش نیز از قطعه ای بلند استفاده می شود. این قطعه در زمان تعبیه از لثه بیرون زدگی دارد. بعد از جای گذاری و جوش خوردن، می توان قسمت تاج و بخش میانی اتصال را بدون نیاز به جراحی بر روی آن مستقر نمود.

روش های ایمپلنت

ایمپلنت دو قطعه ای

بسیار شبیه به ایمپلنت دو مرحله ای می باشد و اباتمنت و ایمپلنت در همان جراحی ابتدایی تعبیه می گردند. عیب بزرگ این روش این است که ایمپلنت را در برابر فشار و نیرو ضعیف می سازد. بنابراین باید این عمل به شکل محتاطانه انجام گیرد که در جوش خوردن پایه به فک مشکلی ایجاد نشود.

ایمپلنت بر اساس شکل

انواع ایمپلنت بر اساس نوع کاشت

این نوع از ایمپلنت ها نیز به انواع ایمپلنت برسازی درون کاشت دندانی، نوع فرورونده و ایمپلنت با قالب راموس دسته بندی می گردند.

ایمپلنت فرورونده

از شایع ترین روش های کاشت دندان است که در این روش از یک استوانه یا پیچ برای قرار گیری در استخوان های فک استفاده می گردد. این پیچ از نظر ارتفاع و عرض با یکدیگر تفاوت دارند. بر روی هر ایمپلنت می توان یک یا چند دندان را مستقر نمود.

انواع کاشت دندان

ایمپلنت برسازی درون کاشت دندانی

این نوع ایمپلنت دارای قالب فلزی می باشد. در زیر لثه تعبیه شده و به استخوان فک ثابت شده است. از این قالب فلزی برای نگه داری دندان استفاده می شود. این روش برای آن هایی که دچار مشکل کوتاهی ارتفاع استخوان برای گذاشتن دندان مصنوعی هستند، کاربرد دارد.

ایمپلنت دارای چهارچوب راموس

از این روش زمانی استفاده می شود که استخوان فک پایین از ایمپلنت استفاده شده به جای دندان باریک تر باشد. این ایمپلنت در محدوده نزدیک چانه و سمت دندان های عقل استفاده می شود. این قسمت ها نواحی هستند که استخوان فک در آن ها باریک می گردد.

مراحل ایمپلنت

بعد از قرار گیری ایمپلنت و تکمیل ترمیم، یک میله فلزی باریک در قسمت فوقانی لثه دیده می شود. دندان های مصنوعی هماهنگ با این میله قرار خواهند گرفت. این روش از شکستن فک نیز ممانعت می کند.

انواع ایمپلنت دندان بر اساس متصل کننده ها

  • ارتباط دهنده 6 ضلعی داخلی: به شکل حفره ای 6 ضلعی بر روی ایمپلنت دیده و ترمیم و اباتمنت در این حفره پیچ می شوند.
  • ارتباط دهنده 6 ضلعی خارجی: این نوع اتصال دهنده در قسمت راس ایمپلنت منظور می شود.
  • اتصال دهنده 8 ضلعی داخلی :در قسمت روی ایمپلنت به شکل 8 ضلعی رویت و دندانپزشک ترمیم یا اباتمنت را در آن قفل می کند.

انواع متفاوت ایمپلنت

ایمپلنت ها با توجه به اینکه امکان استفاده سال های متمادی را فراهم می کنند و مشکلی در بلع، حرف زدن ایجاد نمی کنند، مورد توجه قرار می گیرند. بزرگ ترین مشکل آن ها نیز مربوط به این موضوع است که هزینه گزافی را بر بیمار متحمل می کنند و اگر به درستی جای گذاری نشوند، دردسر آفرین می گردند. بهتر است برای چنین خدمات دندان پزشکی به متخصصان حاذق و با تجربه مراجعه نمایید تا شما را در پاسخ به این سوال که بریج بهتر است یا ایمپلنت یاری نمایند. با انجام ایمپلنت، زیبایی به صورت شما باز می گردد. به همین علت از روش های اصلاح طرح لبخند می باشد.

معایب ایمپلنت دندان

  • قیمت زیادی دارد. یک دندان برای کاشت به 2 تا 2.5 میلیون نیاز دارد. به همین خاطر افراد بسیاری به پروتز متحرک یا ثابت متوسل می شوند. برای کاشت دندان به 4 تا 9 ماه نیاز دارید. این زمان افراد زیادی را از انجام ایمپلنت منصرف می کند.
  • احتمال عفونت دندان را بالا می برد. ضمن اینکه ممکن است در درمان با شکست مواجه شویم.
  • بعد از ایمپلنت باید توسط پزشک مورد معاینات دوره ای قرار بگیریم.

ایمپلنت

فواید ایمپلنت دندان

  • قابلیت جویدن را برای شما ایجاد می کند. رضایت بیشتری را نسبت به پروتز متحرک و ثابت به همراه دارد.
  • مقاومت بالایی دارد و زیبایی دندان ها را باز می گرداند.
  • استخوان در این وضعیت مانند پروتز از بین نمی رود. بلکه پایه تیتانیومی در داخل فک، تحریک استخوان ها را به دنبال دارد و آن را از تحلیل نجات می دهد.
  • طول عمر خوبی دارد. اگر به هر دلیلی از بین برود، امکان بازسازی مجدد آن وجود دارد.
  • به دندان های دیگر آسیب نمی زند.

ایمپلنت دندان به صورت مرحله به مرحله

نحوه کاشت دندان

در مراحل ایمپلنت دندان فرد به شکل ناحیه ای بیهوش می شود. سپس ایمپلنت در نظر گرفته شده در پی شکاف فک، داخل آن جای گذاری می شود. برای برقراری پیوند بین استخوان فک و ایمپلنت به 12 تا 24 هفته زمان نیاز دارید.

ایمپلنت دندان

با این جوش خوردن، بستر مستحکم برای ادامه کار ایجاد می شود. در طی این چند هفته، از یک پروتز موقت برای عمل صحبت کردن و جویدن استفاده می شود. در مرحله بعدی قالب گیری ایمپلنت انجام خواهد شد. این مرحله بسیار حساس و مهم است.

مراقبت های بعد از ایمپلنت دندان

  • دهان خود را تا 8 ساعت پس از کاشت دندان نشویید.
  • بعد از عمل جراحی دندان، برای از بین بردن میکروب و باکتری های موجود در دهان از دهان شویه کمک بگیرید. روزی سه مرتبه از دهان شویه کلرهگزیدین استفاده کنید.
  • تا 24 ساعت بعد از کاشت دندان از مسواک زدن در اطراف دندان کاشته شده، اجتناب کنید.
  • برای نوشیدنی محدودیتی وجود ندارد اما برای خوردن باید منتظر از بین رفتن بی حسی موضعی در فک باشید.
  • فراموش نکنید این دندان های کاشته شده نیز مانند سایر دندان ها باید مراقبت شوند. برای این مراقبت ها از نخ دندان، برس بین دندانی، خمیر دندان مخصوص ایمپلنت و مسواک کمک بگیرید. پلاکت ها می توانند زمینه ساز عفونت باشند.

مراحل کاشت دندان

  • از کشیدن سیگار، نوشیدن چای و قهوه در سه روز اول ایمپلنت دندان خودداری کنید.
  • مقاومت ایمپلنت به طور کلی در برابر مشروبات الکلی، کشیدن سیگار و مصرف مواد مخدر کاهش می یابد.

این روش باید توسط پزشک حاذق انجام شود و مراقبت و نکات بهداشتی برای طول عمر آن نیز در نظر گرفته شود. در این صورت می توانید به طول عمر کاشت دندان امید داشته باشید. ضمن اینکه جنس پایه در نظر گرفته شده برای این دندان نیز اهمیت زیادی دارد. در ادامه می توانید با مراحل ارتودنسی دندان در مجله اینترنتی آرگا آشنا شوید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان