رفع جرم دندان در خانه با چند توصیه و راهکار مطمئن

یکی از ملاک های زیبایی افراد داشتن دندان های سفید و سالم است، که امروزه بسیاری از افراد به دلیل بی توجهی به آنان از دندان های زرد و جرم گرفته ای برخوردار هستند. اگر به مراجعه دندان پزشک تمایل ندارید، می توانید در این مطلب روش های رفع جرم دندان را مطالعه نمایید.

رفع جرم دندان در خانه با چند توصیه و راهکار مطمئن

زیبایی و پاکیزگی دندان از اهمیت بسیاری برخوردار می باشد که در این رابطه بسیاری از افراد به دنبال روش های ساده و البته کم خرج برای رفع زردی دندان های خود هستند که در نهایت به زیبایی و پاکیزگی دندان هایشان منجر شود.

برای آشنایی با روش های رفع جرم دندان و علت تجمع پلاک ها به روی دندان در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

روش های رفع جرم دندان

رفع جرم دندان در منزل به چه صورت است؟

در کنار اینکه با مراجعه به دندان پزشک می توانید از روش های سریع و موثر سفید شدن دندان استفاده کنید، روش های بسیار ساده دیگری نیز وجود دارند که با اتلاف کم ترین هرینه می توانید در منزل به انجام آن ها بپردازید.

  • آشنایی با تفاوت های پلاک و جرم

قابل به ذکر است که پلاک ها لایه هایی نازک و چسبان هستند که با چسبیدن به روی دندان، میلیون ها باکتری را در بر مینای دندان می کنند. با رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان می توان به از بین بردن پلاک دندان پرداخت، اما توجه داشته باشید که در صورت تجمع بش از حد به روی دندان، متراکم تر می شوند که از بین بردن آن ها نیز به مراتب سخت تر می شود.

اما در رابطه با جرم دندان باید این چنین گفت که علاوه بر سلامتی دندان ها، زیبایی شان را هم تحت تاثیر قرار می دهند. برای پیشگیری از بروز این شرایط، استفاده از مسواک و نخ دندان را در طی روز فراموش نکنید.

  • علت تشکیل جرم به روی دندان چیست؟

تجمع بیش از حد باکتری به روی دندان مسبب بروز جرم و پلاک به روی دندان می شود. در طولانی مدت اگر پلاک ها از سطح دندان پاک نشوند، جرم های زرد رنگی را به روی دندان به وجود می آورند که در صورت تراکم بیش از حد به سختی از بین می روند.

قابل به ذکر است که عدم رعایت بهداشت شخصی و برخورداری از رژیم غذایی های حاوی نشاسته و قند مصنوعی به افزایش این شرایط و تجمع جرم ها به روی دندان منجر می شود.

  • زمان مورد نیاز برای رفع جرم های دندان

به طور متوسط برای رفع جرم دندان به 12 روز زمان نیاز دارید.

تاثیر دندان های سفید در زیبایی

آشنایی با روش های رفع جرم در منزل

با رعایت نکات و روش هایی که در ادامه این مطلب مطالعه می کنید، می توانید به راحتی جرم را از دندان های خود پاک کنید و زیبایی را نیز به آنان ببخشید.

  • جوش شیرین

جوش شیرین نیز با ترکیبات منحصر به فرد از ایجاد التهاب به روی دندان پیشگیری می کند و در نهایت همانند مسکن و آرامش بخش موثر برای دندان ها به شمار می آید. این پودر به نسبت دیگر روش های رفع جرم دندان در منزل بسیار تاثیر گذار تر است، چرا که با دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی و اسیدی، PH دهان را در سطح تعادلی قرار می دهد. همچنین نمک نیز از خواص ضد میکروبی بسیاری برخوردار می باشد که در صورت ترکیب با جوش شیرین تاثیر به سزایی به روی دندان ها می گذارد.

برای تهیه این ترکیب؛ 1 قاشق غذا خوری جوش شیرین را با مقدار کمی نمک ترکیب کنید. سپس مقدار کمی از آن را به روی مسواک خیس بریزید و به آرامی دندان های خود را تمیز کنید. برای تاثیر گذاری سریع تر، می توانید به استفاده روز در میان از این ترکیب بپردازید و پس از پاکیزگی کامل پلاک ها، این وعده استفاده را به هر 7 الی 10 روز تغییر دهید.

  • مصرف میوه های دارای ویتامین C

گوجه و توت فرنگی از دیگر میوه های پر خواص دارای ویتامین C است که می تواند از بروز بیماری های مربوط به لثه و دهان جلوگیری کند. قابل به ذکر است که میوه های دارای این ویتامین از خواص ضد میکروبی برخوردار هستند که در نهایت می توانند پاکیزگی دهان و دندان را برای شما به وجود آورند.

در این روش باید 1 عدد گوجه و یا توت فرنگی را به خوبی له کنید و سپس به مدت 5 دقیقه به روی دندان هایتان قرار دهید. پس از مدت زمان مشخص شده، دندان هایتان را با آب ولرم شستشو دهید و 2 بار در طی هفته آن را تکرار کنید.

تاثیر استفاده از ژل آلوئه ورا و گلیسیرین در رفع جرم دندان

  • ترکیب ژل آلوئه ورا و گلیسیرین

همان طور که می دانید آلوئه ورا و جوش شیرین از خواص ضد میکروبی بسیاری برخوردار می باشند که با باکتری و رادیکال های آزاد در دهان مبارزه می کنند. همچنین اضافه کردن اسانس لیمو به این ترکیب نیز تاثیر رفع جرم دندان و پلاک های به روی آن را افزایش می دهد.

در این مورد توجه داشته باشید که بیش از حد از گلیسیرین استفاده نکنید، چرا که در طی طولانی مدت و مصرف بسیار، استحکام و تراکم دندان ها را به خطر می اندازد.

برای تهیه این ترکیب موادی را که در ادامه نام برده شده است را آماده کنید.

  1. 1 قاشق چایی خوری آلوئه ورا
  2. 4 قاشق چایی خوری گلیسیرین گیاهی
  3. 4-5 قاشق غذا خوری جوش شیرین
  4. 10 قطره اسانس لیمو
  5. 1 فنجان آب

تمامی مواد گفته شده را به خوبی با یک دیگر ترکیب کنید تا در نهایت خمیر یک دست تهیه شود. ترکیب را به روی دندان های خود بمالید و پس از 5 دقیقه به خوبی شستشو دهید. برای پاک سازی جرم دندان با این روش بهتر است روزی یک مرتبه آن را استفاده کنید. پس از رفع کامل باکتری و جرم ها می توانید استفاده از آن را به هر 4 روز 1 مرتبه تغییر دهید.

  • پوست پرتغال

پوست پرتغال نیز حاوی مقادیر بسیاری میکرو ارگانیسم است که با تمامی باکتری های درون دهان مبارزه می کند. برای استفاده از این روش یک تکه پوست پرتغال را به مدت 3 الی 4 دقیقه به روی دندان ها قرار دهید.

گفتنی است که استفاده 3 الی 4 مرتبه در طی هفته تاثیر به سزایی به روی دندان های شما ایجاد می کند.

تاثیر جوییدن میوه و سبزیحات در رفع جرم دندان

  • جویدن میوه و سبزیجات

این روش جرم گیری دندان در منزل بسیار ساده و راحت می باشد. برای استفاده از این روش باید میوه هایی را همچون موز، خربزه، هویج و ساقه کرفس را در طی روز بجوید. جویدن این دسته از میوه و سبزیجات پس از سرو غذا و به مدت 1 ساعت، به صورت طبیعی در زیبایی دندان هایتان تاثیر می گذارد. قابل به ذکر است که با این روش پلاک و جرم های باقی مانده از غذا را در بین دندان های خود نیز از بین می برید.

  • مصرف خوراکی های تند

قابل به ذکر است که با مصرف خوراکی های تند و ادویه های این چنینی در غذای خود می توانید گامی موثر در رفع جرم دندان های خود بردارید. این دسته از خوراکی ها سبب ترشح بیشتر بزاق دهان می شود که در نهایت این امر، شرایط مناسب برای پاکسازی دهان و دندان شما به وجود می آید.

  • لیمو

خاصیت اسیدی این میوه سبب شده تا به عنوان خوراکی مفید برای رفع باکتری های دهان و دندان شناخته شود. همچنین از لیمو ترش می توان به عنوان سفید کننده ای بسیار قوی یاد کرد که به راحتی در از بین بردن زردی دندان نقش موثری ایفا می کند.

برای استفاده از این روش 1 قاشق چایی خوری آبلیمو را به دندان و لثه های خود بمالید. توجه داشته باشید که این امر باید پس از مسواک صورت گیرد تا به خوبی تاثیرش را به روی دندان ها قائل شود. اجازه دهید آبلیمو به مدت 1 دقیقه یا کمی بیشتر به روی دندان هایتان باقی بماند، سپس آن را با آب گرم شستشو دهید.

همچنین این روش را می توانید هر روز انجام دهید و پس از بروز نتیجه نیز هر 10 روز یک بار آن را تکرار کنید.

تاثیر روغن نارگیل در رفع جرم دندان

  • روغن نارگیل

روغن نارگیل تاثیر به سزایی در زیبایی و پاکیزگی دندان ها دارد، چراکه با دارا بودن خاصیت ضد باکتریایی از بروز بیماری و عفونت به روی لثه و دندان پیشگیری می کند.

برای استفاده از این روش 1 الی 2 قاشق غذا خوری روغن نارگیل خالص را به مدت 10 الی 15 دقیقه در دهان خود بچرخانید. آن را پس از زمان مشخص از دهان خارج کنید و با آب گرم به شستشوی دندان های خود بپردازید. همچنین می توانید 2 الی 3 مرتبه در طی روز این روش را انجام دهید.

  • جویدن دانه کنجد

خوب است بدانید که کنجد در گروه لایه بردار های جرم از دندان قرار دارد. برای استفاده از این روش باید 1 قاشق غذا خوری کنجد را بجوید اما قورت ندهید. هنگامی که به خوبی تمامی دانه ها را جویدید، با مسواک خشک نیز به کشیدن دانه های خرد شده کنجد به روی دندان های خود بپردازید.

می توانید این روش را 2 بار در طی هفته تکرار کنید.

  • مصرف انجیر

انجیر در بهداشت دهان و دندان تاثیر به سزایی ایفا می کند. به این صورت که با مصرف آن در طی روز غدد های بزاقی خود را برای ترشح بزاق بیشتر تحریک می کنید. از این رو بزاق های دهان به پاکیزگی دندان و زیبایی آن ها منجر می شوند.

برای استفاده از این روش باید 1 الی 2 عدد انجیر را در طی روز و پس از هر وعده غذایی، آرام آرام بجوید.

تاثیر استفاده از دهان شویه در رفع جرم دندان

  • استفاده از دهانشویه و محلولات هیدروژن پراکسید

قابل به ذکر است که سازمان غذا و دارو آمریکا از پراکسید هیدروژن به عنوان ماده ای تاثیر گذار برای پاکیزگی دهان و دندان یاد می کند. همچنین با استفاده از این محلولات می توان از بروز بسیاری از بیماری و التهابات مربوط به لثه جلوگیری کنید. گفتنی است که دهانشویه های دارای هیدروژن پراکسید خواص ضد میکروبی بسیاری دارند که در نهایت به سفیدی دندان ها منجر می شود.

برای تهیه این ترکیب می بایست؛ 1 قاشق غذا خوری دهان شویه ضد عفونی کننده را با 3 قاشق غذاخوری پراکسید 3 درصد ترکیب کنید و سپس به مدت 1 الی 2 دقیقه درون دهان بچرخانید. توجه داشته باشید که محلول را نباید به هیچ وجه قورت دهید، و پس از خارج کردن آن به وسیله آب دهان خود را شستشو دهید. این روش را باید در طی هفته 2 الی 3 مرتبه تکرار کنید.

  • استفاده از جرم گیر دندان

دنتال پیک از وسیله های امروزی برای رفع جرم و ذرات باقی مانده غذا از میان دندان است. این وسیله بهداشتی را می توانید از داروخانه ها تهیه کنید و با استفاده از آیینه ای بزرگ نما، تمامی ذرات و جرم های بین دندان خود را خارج کنید. پس از استفاده از جرم گیر دندان می توانید دندان هایتان را شستشو دهید.

  • انجام مسواک به شیوه ای صحیح

خوب است پس از سرو هر یک از وعده های غذایی، با شیوه ای صحیح دندان های خود را مسواک بزنید. برس های مناسب مسواک می تواند به خوبی جرم ها را رفع و سفیدی و درخشندگی دندان را برای شما به وجود آورد. توجه داشته باشید که دندانه های مسواک مناسب  نباید بیش از حد معمول نرم و یا سخت باشد، همچنین به خوبی باید تمامی زوایا و سطوح دندان شما را در برگیرد.

تاثیر خمیر دندان فلوراید به روی دندان ها

  • استفاده از خمیر دندان های دارای فلوراید

برای سفید شدن دندان استفاده از خمیر دندان های دارای فلوراید بسیار موثر است. این خمیر دندان از ایجاد حفره به روی دندان پیشگیری می کند و در تقویت مینای دندان نیز تاثیر به سزایی قائل می شود. این خمیر دندان، آسیب های ناشی از مصرف نوشیدنی های اسیدی و شیرین را به حداقل می رساند، همچنین از رسوب گرفتن و پوسیدگی دندان نیز به شکل قابل توجهی جلوگیری می کند.

  • استفاده از خمیر دندان های ضد جرم

قابل به ذکر است که با استفاده از این نوع خمیر دندان ها، می توان در رفع پلاک و جرم از روی دندان تاثیر به سزایی قائل شد. همچنین این تمیز کنده دندان با دارا بودن ترکیباتی همچون پیروفسفات، زینک سیترات و فلوراید از ایجاد آلودگی به روی دندان نیز جلوگیری می کند.

همچنین دیگر نوعی از خمیر دندان ها با نام تری کلوسان در بازار به فروش می رسد، که در حقیقت از دیگر آنتی بیوتیک های موثر برای رفع باکتری های موجود به روی دندان به شمار می آید.

  • استفاده از مسواک برقی

بسیاری از دندان پزشکان برای رفع جرم دندان، توصیه به استفاده از مسواک برقی می کنند. چرا که این روش نوین در پاکیزگی دندان تاثیر به سزایی می گذارد.

تاثیر استفاده از نخ دندان در رفع جرم دندان

  • استفاده از نخ دندان

با استفاده از نخ دندان می توانید باقی مانده غذا را به راحتی از بین دندان های خود خارج کنید. گفتنی است که این عمل را پس از سرو غذا می توانید انجام دهید، چرا که با پاک کردن فاصله های بین دندان و لثه ها، نقش موثری در بهداشت دهان و دندان خود ایفا می کنید. بسیاری از پزشکان نخ دندان را به عنوان وسیله ای برای پیشگیری از بروز بیماری های لثه و دندان معرفی می کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان