هماتوم زیر ناخن (خونریزی زیر ناخن) چطور درمان می شود؟

هماتوم زیر ناخن همان جمع شدن خون در زیر ناخن می باشد، این وضعیت با توجه به شدت آسیب می تواند به روش های خانگی و یا پزشکی درمان شود.

هماتوم زیر ناخن (خونریزی زیر ناخن) چطور درمان می شود؟

تجمع خون زیر ناخن با ایجاد درد و حس تپش دردناک همراه است، این خون را می توان با کمک پزشک و با استفاده از یک شی مثل سوزن تخلیه نمود، این کار باعث می شود تا درد و فشار و سیاهی ناخن از بین برود. البته این عمل حتما باید توسط یک پزشک انجام شود تا عفونت های احتمالی ایجاد نشوند.

درمان هماتوم زیر ناخن

ضربه خوردن به ناخن برای افراد زیادی پیش آمده است، آسیب هایی که به ناخن ها وارد می شوند چه زمانی ه انگشت به در برخورد کند و یا چکش به ناخن ها ضربه وارد نماید و یا یک آجر روی انگشتانتان بیافتد، همه مثل هم شدیدا دردناک هستند، این ضربه ها و آسیب ها به ناخن ممکن است باعث تجمع خون زیر ناخن ها شوند که به این تجمع خون زیر ناخن هماتوم می گویند. هماتوم ناخن وقتی به وجود می آید که آسیب و ضربه وارد شده به ناخن توانسته باشد رگ موجود در زیر ناخن را پاره کرده باشد، در اثر پاره شدن رگ خون بیرون می ریزد و در مکان خاصی زیر ناخن جمع می شود. در برخی موارد پوشیدن کفش های تنگ می توانند باعث آسیب رساندن به ناخن ها شوند و این مشکل را ایجاد کنند، این موضوع در افراد ورزشکار بیشتر دیده می شود. ورزش های مختلفی مانند کوهنوردی یا صخره نوردی و حتی ورزش هایی مانند فوتبال و یا بسکتبال هم ممکن است باعث تجمع خون زیر ناخن ها شوند که در این مورد به آن به اصطلاح انگشت پای دونده گفته می شود.

تجمع خون زیر ناخن

در صورتی که خونریزی به وجود آمده از آسیب خیلی کوچک باشد و درد زیادی نداشته باشد، بدون درمان و پیگیری این مشکل خود به خود بعد از گذشت مدتی برطرف می شود اما اگر آسیب وارد شده به ناخن شدید بوده باشد و درد غیر قابل تحملی داشته باشد باید به دنبال روش هایی برای درمان آن باشید. در ادامه با این مشکل و راه های  درمانی آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

برطرف شدن هماتوم زیر ناخن

علائم هماتوم

کسانی که مشکل هماتوم ناخن را دارند علائم و نشانه های زیر را خواهند داشت:

  • وجود خونریزی در زیر ناخن که به شکل واضح قابل دیدن است.
  • درد زیاد در ناخن
  • فشار شدید در زیر ناخن احساس می شود.
  • در ناخن تغییر رنگ ایجاد می شود.

در کسانی که از ناخن های مصنوعی استفاده می کنند ممکن است خونریزی زیر ناخن دیده نشود اما زمانیکه فرد فشار و درد در زیر ناخن احساس می کند باید ناخن را بردارد و ناحیه مورد نظر را با دقت بررسی نماید.

جمع شدن خون زیر ناخن

روش های درمانی خانگی

اگر در اثر ضربه یا موارد دیگر آسیب شدیدی به ناخن وارد نشده باشد، خطر چندانی ندارد و می توانید از روش های خانگی برای کاهش درد تجمع خون زیر ناخن تا زمان بهبودی آن استفاده نمایید. استفاده ها از برخی داروها برای کاهش درد می تواند نتیجه بخش و کمک کننده باشد. روش درمانی RICE به منظور آسیب های غیر جدی وارد شده به کار بسته می شود و می تواند مفید واقع شود. این روش شامل موارد زیر است:

  • محدود نمودن حرکت های انگشت آسیب دیده در دست یا پا
  • استفاده کردن از یخ به منظور کاهش درد و ورم ناحیه آسیب دیده
  • وارد نمودن فشار به قسمت آسیب دیده مثل بستن یا پوشش دادن انگشت صدمه دیده به خاطر کمتر شدن خروج خون از رگ
  • بالا نگه داشتن دست یا پای صدمه دیده برای کاهش ورم به وجود آمده

بررسی خونریزی زیر ناخن

در مورد آسیب های وارد شده خیلی جدی استفاده از روش های بالا کاربرد زیادی نخواهد داشت. حال اگر آسیب شدید باشد ممکن است استخوان انگشت هم بشکند به همین دلیل درمان بهتری برای این مشکل لازم است.

علائم خونریزی زیر ناخن

زمان مراجعه به پزشک

اگر آسیب وارد شده خیلی شدید باشد دیگر روش های خانگی نتیجه بخش نخواهد بود. در صورتیکه هر یکی از شرایط زیر را بعد از صدمه دیدن دارید باید به پزشک مراجعه نمایید:

  • اگر درد بیش از حد و غیر قابل تحمل باشد.
  • در صورتی که آسیب به انگشت کودک یا نوزاد وارد شده باشد.
  • خونریزی در زیر ناخن غیر قابل کنترل باشد.
  • محل صدمه دیده دچار پارگی یا از هم شکافتگی شده باشد.
  • بستر ناخن تخریب شده باشد.
  • اگر بدون هر نوع آسیبی بستر ناخن هایتان تیره یا عوض شود.

بررسی هماتوم زیر ناخن

روش های درمانی توسط پزشک

پزشک به منظور درمان هماتوم زیر ناخن با توجه به نوع آسیب وارد شده ممکن است ناخن را کلا بردارد و یا از بخیه برای بسته شدن شکاف های ایجاد شده استفاده کند. در برخی از مواقع پزشک برای حفاظت از بستر ناخن و پیشگیری از وارد شدن صدمه بیشتر به ناخن در طی بهبودی، ناخن صدمه دیده را بلافاصله بر نمی دارد و بعد از کمی بهبودی اقدام به برداشتن ناخن می نماید. زمانیکه بستر ناخن صدمه دیده کاملا بهتر شد و خونریزی متوقف شد ناخن جدید شروع به رشد می کند. اگر در زمان مراجعه به پزشک، او به شکسته شدن انگشت شک داشته باشد فرد بیمار را به منظور انجام X-ray ارجاع خواهد داد. به منظور درمان و محافظت انگشت آسیب دیده پزشک برای چند هفته ممکن است از تخته های مخصوص شکستگی استفاده نماید.

علائم هماتوم زیر ناخن

در حالتی دیگر پزشک ممکن است از روش دیگری به نام مته کاری ناخن برای تخلیه خون جمع شده در زیر ناخن استفاده نماید. روش مته کاری ناخن باعث کم شدن درد و فشار موجود در ناخن آسیب دیده می شود و امکان دارد که تا سه روز به طول بیانجامد. پزشک به کمک سوزن یا لیزر بر روی ناخن سوراخ های کوچکی به وجود می آورد و پس از تمام شدن کار محل پانسمان خواهد شد. این روش باید حتما در محل استریل و توسط پزشک انجام شود و نبایدد در خانه اینکار را انجام داد زیرا ممکن است باعث ایجاد عفونت ناخن و مشکلات دیگری در ناخن ها شود.

خونریزی زیر ناخن و درمان آن

اگر بعد از انجام این روش هر یک از علائم زیر را داشته باشید باید مجددا به پزشک مراجعه نمایید:

  • خارج شدن مایع یا چرک از زیر ناخن
  • بیشتر شدن شدت ورم یا درد
  • ایجاد شدن خط های قرمز روی پوست ناحیه آسیب دیده
  • داشتن تب
  • حس گرما و داشتن ضربان در انگشتان دست یا پای آسیب دیده
  • قرمزی شدید در منطقه صدمه دیده

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان