رفع حالت تهوع با ۱۱ درمان فوق العاده خانگی

در این مطلب با راه های خانگی و سنتی درمان و رفع حالت تهوع هم در دوران بارداری و هم در مواقع دیگر به طور کامل آشنا می شوید. همچنین به معرفی مواد غذایی که در کنترل و کاهش تهوع موثر هستند هم می پردازم. با ادامه مطلب ما را همراهی کنید.

رفع حالت تهوع با 11 درمان فوق العاده خانگی

به هنگام حالت تهوع چه در دوران بارداری و چه در بقیه مواقع، فشار و ناراحتی زیادی به دستگاه گوارش وارد می شود. با استفاده از روش های خانگی و گیاهی می توان آن را درمان کرد. با اینکه در چنین حالتی شخص نمی تواند چیزی بخورد و یا بنوشد اما برای بهبودی بایستی از بعضی از مواد غذایی استفاده کرد. در ادامه مطلب با روش های درمان حالت تهوع آشنا می شوید.

معرفی چند روش برای رفع حالت تهوع

دوران بارداری، استرس و اضطراب، حساسیت داشتن به بعضی از مواد غذایی، مسیر های طولانی و تکان خوردن در وسایل نقلیه، هوای گرم، حساسیت داشتن به لاکتوز مواد لبنی، مسمویت و خوردن همزمان مواد غذایی که با یکدیگر ناسازگار هستند، از علل ایجاد حالت تهوع می باشند. بهتر است اول علت حالت تهوع را شناسایی و بعد برای درمان آن اقدام کرد.

مصرف یعضی از مواد غذایی حالت تهوع را بدتر اما بعضی دیگر آن را تسکین و به بهبود یافتن ناراحتی معده کمک بسیاری می کنند. در ادامه به معرفی چند روش برای کاهش یافتن و رفع حال تهوع می پردازیم.

راه های رفع حالت تهوع

 رژیم غذایی بارات

این رژیم غذایی که شامل برنج، موز، سیب و نان تست می شود، برای کسانی که دچار اسهال شده و یا حالت تهوع دارند، توصیه می گردد. این رژیم غذایی برای دمان حالت تهوع در بارداری بسیار موثر است. در مواقعی که حالت تهوع ندارید از این رژیم استفاده کنید. این رژیم غذایی 1 روزه بوده و بعد از آن بایستی به رژیم غذایی روتین خود ادامه دهید.

اگر بعد از رژیم غذایی بارات باز هم حالت تهوع و استفراغ داشتید، بهتر است تا چند روز از مواد غذایی آبکی و مایعات استفاده کنید و در صورت تشدید این حالت به پزشک مراجعه نمایید.

زنجبیل

زنجبیل موجب از بین رفتن حالت تهوع می شود. بدین منظور مصرف 1 تا 4 گرم زنجبیل به کنترل و کاهش تهوع کمک می کند. اما در دوران بارداری روزانه بیش تر از 1 گرم مصرف نکنید همچنین بهتر است قبل از خوردن زنجبیل نیز با پزشک خود مشورت کنید. می توان از زنجبیل در غذا و یا چای استفاده کرد همچنین نوشیدن چای زنجبیل تازه نیز بسیار عالی است.

درمان حالت تهوع و استفراغ با زنجبیل

نوشیدن مایعات

افزایش مصرف مایعات نیز برای برطرف شدن حالت تهوع موثر است. روزانه تا 10 لیوان آب و مایعات شفاف مثل چای بابونه و… بنوشید. چنین مایعاتی، بدن شما را هیدراته کرده و این امر در از بین رفتن حالت تهوع بسیار موثر است. در صورت تشدید حالت تهوع مصرف نوشابه خنک و نوشیدنی هایی که الکترولیت دارند هم، کارساز است. می توان قبل از نوشیدن نوشابه آن را تکان داد تا گاز آن کمتر شود. در هر صورت بهتر است در مصرف نوشیدنی های گازدار افراط نکرده و مایعات سالم تری نوشیده شود.

نعناع

مصرف نعناع به از بین بردن حالت تهوع و متوقف ساختن اسپاسم های معده هم کمک می کند. گفتنی است نعناع برای سوءهاضمه و برطرف شدن سوزش معده و سر دل هم مفید است. بدین منظور از چای نعناع و یا عرق نعناع استفاده نمایید.

رفع و کاهش حالت تهوع با طب سنتی

مواد غذایی شور

مصرف مواد غذایی شور مثل نان سوخاری، انواع غلات خشک، کراکر و یا چوب شور در طی روز و یا به هنگام بیدار شدن از خواب به کنترل و به از بین رفتن حالت تهوع کمک می کنند.

فلفل قرمز و تند (چیلی)

غذاهای پر ادویه موجب تشدید حالت تهوع می شوند اما فلفل چیلی از این قاعده مستثنی است و برای برطرف کردن حالت تهوع مفید می باشد. ماده کپسایسین موجود در فلفل همچون داروی ضد تهوع عمل می کند. بدین ترتیب به غذای خود مقداری فلفل قرمر اضافه نماید تا حالت تهوع و استفراغ شما سرکوب شود.

 لیموترش تازه

برای درمان حالت تهوع مخصوصا به هنگام صبح، می توان مقداری آب لیمو ترش تازه مصرف کرد و یا آن را به یک لیوان آب ولرم اضافه کرده و بعد نوشید. اضافه کردن آب لیموترش تازه به غذا و یا به طور کلی خوردن مواد غذایی ترش مثل رب انار، آلبالو، تمبرهندی و زرشک نیز گزینه مناسبی برای درمان حالت تهوع می باشد.

رفع و درمان خانگی حالت تهوع

چای بابونه

استفاده از این نوشیدنی می تواند یک درمان خانگی موثر برای برطرف کردن حالت تهوع باشد، اثر آرامش بخشی این دارو موجب می شود تا فردی که دارای حالت تهوع می باشد، کمی بخوابد و استراحت کند، از دیگر خواص چای بابونه اینکه کاهش دهنده اضطراب است.

درمان حالت تهوع

به منظور تهیه چای بابونه می توانید یک فنجان آب جوش را روی یک قاشق غذاخوری گل بابونه تازه یا خشک شده بریزید و اجازه دهید به مدت 5 دقیقه بماند، سپس آن را از صافی رد کرده و نوش جان کنید.

پرهیز از مصرف نوشیدنی های گازدار

تصور برخی از افراد به خصوص قدیمی ها بر این عقیده می باشد که مصرف نوشابه یا نوشیدنی های گازدار منجر به کاهش مشکلات معده می شود، اما دقیقا برعکس این موضوع می باشد، زیرا مصرف نوشیدنی های گازدار احتمال دارد موجب نفخ شکم شده و رفلاکس معده را شدت ببخشد و همگی این موارد در ایجاد حالت تهوع تاثیرگذار است.

همچنین از آنجا که اغلب نوشیدنی های گازدار حاوی مقدار زیادی شکر می باشند، بنابراین وجود این ماده می تواند حال شخص را بدتر کند، بنابراین در صورتی که می خواهید نوشیدنی گازدار بنوشید، لازم است قبل از نوشیدن آن اجازه دهید گازش خارج شده و یا با مقداری آب آن را رقیق کنید.

رازیانه

استفاده از رازیانه نیز می تواند برای رفع حالت تهوع موثر باشد، از این رو می توانید یک قاشق از دانه رازیانه را داخل یک فنجان آب بریزید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند، سپس آن را از صافی رد کرده و میل کنید، همچنین رازیانه را می توان به صورت جداگانه مصرف کرد.

دارچین

یک عدد چوب دارچین را در یک فنجان آب جوش انداخته و بگذارید چند دقیقه به همان حالت بماند، سپس چوب دارچین را خارج کرده و با افزودن مقداری عسل به آب دارچین می توانید آن را بنوشید. مصرف این چای به صورت دو بار در روز می تواند علائم حالت تهوع را برطرف نماید.

درمان خانگی حالت تهوع

نکته مهم : خانم های باردار و شیرده باید از مصرف دارچین خودداری کنند.

مراجعه به پزشک

اگر مصرف مواد غذایی معرفی شده در این مطلب برای رفع و درمان حالت تهوع موثر واقع نشدند و علائم زیرا را هم داشتید، حتما به پزشک مراجعه نمایید تا در صورت نیاز قرص ضد تهوع برای شما تجویز شود.

  • داشتن حالت تهوع و استفراغ بیشتر از 3 بار در طی روز
  • نمی توانید مواد غذایی جامد و یا مایع را در معده خود نگهدارید و بعد از مصرف آن را برمی گردانید.
  • حالت تهوع و استفراغ بیشتر از 2 روز طول کشیده و برطرف نشود.
  • داشتن احساس خستگی و ضعف
  • داشتن درد در ناحیه شکم
  • برای بیشتر از 8 ساعت ادرار نکرده باشید.
  • داشتن تب

نکات پایانی

  • مصرف مواد غذایی سنگین، چرب و پر ادویه حالت تهوع را بدتر می کند. بهتر است مواد غذایی راحت و سبک مثل برنج سفید که به صورت کته پخته شده، سیب زمینی آبپز شده و له شده به همراه ماستی که با سیر طعم دار شده، میل نمود. هضم این مواد غذایی برای معده آسان بوده و این امر به بهبود اسپاسم معده و آرام کردن آن کمک می کند.
  • پزشکان توصیه می کنند که مصرف مواد غذایی خنک و سرد مثل بستنی، سالاد، ساندویچ سرد و… موجب از بین رفتن حالت تهوع می شوند. زیرا دمای مواد غذایی بر شدت یافتن حالت تهوع و استفراغ موثر است.

علت حالت تهوع و راه درمان آن با گیاهان

  • به هنگام تهوع از مصرف انواع شیرینی جات و غذاهای فرآوری شده مثل سوسیس، کنسرو، چیپس و مواد غذایی سرخ کردنی پرهیز کنید.
  • تا حد امکان از نوشیدنی های گازدار استفاده ننمایید.
  •  از مصرف الکل و نوشیدنی های کافئین دار نیز اجتناب کنید.
  • قرار گرفتن در هوای تازه و خنک اول صبح نیز حالت تهوع را کاهش می دهد.
  • حجم وعده های غذایی را کاهش اما تعداد آن ها را افزایش دهید. مصرف 3 وعده غذای اصلی و داشتن 3 تا 5 میان وعده، ایده آل است.
  • بعد از استفراغ، از یک دهانشویه برای برطرف کردن مزه و طعم دهان استفاده کنید.
  • تا یک ساعت بعد از مصرف هر وعده غذای اصلی نخوابید زیرا در کاهش و حالت تهوع اثر گذار است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان