اطلاعات دارویی قرص کاپتوپریل و عوارض جانبی آن

یکی از داروهایی که برای کاهش فشار خون تجویز می شود قرص کاپتوپریل است. این دارو در انواع ۲۵ و ۵۰ میلی گرمی ساخته می شود. داروی کاپتوپریل، مصارف دیگری هم دارد که نارسایی قلب یکی از آن هاست.

اطلاعات دارویی قرص کاپتوپریل و عوارض جانبی آن

قرصی که باعث گشاد شدن عروق خونی می شود تا خون در آن بهتر جریان پیدا کند. قرص کاپتوپریل به سرعت فشار خون را کاهش می دهد. همچنین این دارو گرفتگی ماهیچه های عروق خونی را باز می کند. در این مقاله به بررسی اطلاعات دارویی کاپتوپریل خواهیم پرداخت بنابراین اگر شما نیز در مورد این دارو اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

موارد مصرف داروی کاپتوپریل

برای کنترل فشارخون می توان قرص کاپتوپریل را همراه با یک داروی ادرارآور استفاده کرد, این دارو همچنین به بهبود افزایش شدید فشارخون کمک زیادی می کند. از مصارف دیگر آن در درمان نارسایی قلب و آسیب کلیه ها است که در بیماران مبتلا به دیابت غیر وابسته به انسولین مصرف می‌شود.

موارد مصرف قرص کاپتوپریل

موارد منع مصرف

از قرص های کاپتوپریل نباید در هنگام ابتلا به برخی از بیماری ها استفاده کرد و یا با احتیاط بیشتری مورد استفاده قرار گیرد. در دوران بارداری, مشکلات عروقی, کلیوی و تنگی آئورت مصرف این دارو منع شده است. همچنین در بیمارانی که به اختلال کار کلیه ها, افزایش پتاسیم خون، آنژیوادم، تنگی شریان کلیه دچار هستند و یا پیوند کلیه انجام داده اند، داروی کاپتوپریل باید با احتیاط بیشتری استفاده شود.

موارد منع مصرف کاپتوپریل

عوارض جانبی

بعد از مصرف این دارو ممکن است عوارضی مثل: سرگیجه، تهوع ,کاهش فشار خون و سردرد را به وجود بیاورد. و همینطور تغییرات صدا، سرفه, عدم حس چشایی از موارد دیگر است. در بعضی موارد هم درد در ناحیه شکم, سو هاضمه,اختلالات کلیه و اختلالات خونی با مصرف این دارو گزارش شده است.

روش صحیح مصرف

دارو را باید به فاصله یک ساعت قبل از غذا میل کنید. زیرا غذا در جذب دارو حدود 40ـ25 درصد اثر کاهنده دارد. دارو به دور از نور خورشید, در دمای حداکثر 30 درجه سانتیگراد و ظروف مقاوم باید نگهداری شود.

نکاتی که باید بعد از مصرف این دارو رعایت کرد

استراحت کافی و اندازه گرفتن دقیق فشارخون در 3 ساعت اولیه مصرف دارو صورت می گیرد. حتی وقتی احساس بهبودی در وضعیت بدنی خود مشاهده می کنید هم باید مصرف دارو را ادامه دهید.

لازم به ذکر است که گفته شود این قرص باید تا پایان عمر استفاده شود، چون به کنترل فشار خون بالا کمک شایان توجهی دارد. همزمان با مصرف این دارو، رژیم غذایی را خصوصا محدودیت در استفاده سدیم را باید رعایت کرد.

موارد مصرف قرص کاپتوپریل

موارد تداخل دارویی

ضد اسیدها و داروهای غیر استروئیدی ضد التهاب مثل: آسپیرین و ایندومتاسین ممکن است اثر کاهنده فشار خون کاپتوپریل را کاهش دهند؛ به همین خاطر باید با فاصله مصرف شوند.
بیمارانی که با اختلال عملکرد کلیه ها درگیر هستند و یا بیمارانی که همزمان تحت درمان داروهای افزایش غلظت سرمی پتاسیم هستند (مانند مدرهای حفظ کننده پتاسیم، مکملهای پتاسیم، یا جایگزینهای نمکی) ممکن است طی مصرف کاپتوپریل دچار افزایش پتاسیم شوند. این دارو در افزایش غلظت لیتیم بدن و مسمومیت های ناشی از آن سهم بسزایی دارد.

داروی فشار خون

در موارد زیر به پزشک مراجعه کنید

  • احساس گیجی، در روزهای اولیه مصرف دارو
  • گلودرد یا تب که از علایم عفونت هستند.
  •  اختلال در تنفس همراه با متورم شدن صورت
  • از دست دادن احساس طعمتوصیه های پزشکی در مصرف داروی کاپتوپریل

مصرف در افراد سالخورده

بیماران کهنسال به علت کاهش کلیرانس کاپتوپریل، باید مقدار کمتری از این دارو را دریافت کنند. همچنین احتمال به وجود آمدن حساسیت به اثرات کاهنده فشار خون این دارو در افراد سالمند بیشتر است.

مصرف در کودکان

عده ایی بر این باور هستند که قرص کاپتوپریل برای مصارف کودکان مفید و بی خطر است. اما با توجه به عدم اثبات این ادعاها، باید از مصرف بی رویه آن در کودکان جلوگیری شود.

نکاتی در مورد داروی کاپتوپریل باید بدانید

1. در صورتی که در دوران بارداری و یا شیردهی به سر می برید و یا قصد باردار شدن را دارید حتما موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

2. در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت کنید.

3. پیش از مصرف دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید.

4. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید حتما موضوع را با پزشک در جریان بگذارید.

5. مصرف این دارو باعث درمان فشار خون نمی شود بلکه آن را کنترل می کند.

6. در زمام مصرف این دارو محدودیت مصرف سدیم و رعایت رژیم غذایی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اطلاعات دارویی کاپتوپریل

7. از قطع ناگهانی دارو بدون مشورت با پزشک خودداری نمایید.

8. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید.

9. این دارو تداخلی با غذا ندارد بنابراین می توانید آن را قبل و یا بعد از غذا مصرف کنید.

10. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است نوبت فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری کنید.

11. به دلیل اینکه امکان سرگیجه در اولین نوبت مصرف دارو وجود دارد بهترین است اولین نوبت را در شب قبل از خوابیدن مصرف نمایید.

12. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز کنید.

13. پیش از انجام عمل جراحی پزشک تان را در جریان مصرف داروی کاپتوپریل قرار دهید.

14. تعین دوز مصرف دارو بسته به عواملی مانند سن، شدت بیماری، نوع بیماری، سوابق پزشک و واکنش بدن به دوز اولیه مصرف دارد که توسط پزشک تجویز می شود.

15. دارو را دور از دسترس کودکان و در دمای اتاق نگهداری نمایید.

نکاتی در مورد داروی کاپتوپریل

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با داروی کاپتوپریل بیشتر آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید به منظور آشنایی بیشتر با دیگر داروها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان