خواص باقلا و مضرات آن را بهتر بشناسید

باقلا یکی از محبوب ترین حبوبات ایرانی ها می باشد که برای مزه دار شدن و داشتن طعم خاص آن را با سرکه و گلپر آبپز می کنند و اغلب در فصل زمستان از آن استفاده می کنند. در این مطلب با خواص باقلا و مضرات آن در خدمت شما مخاطبان عزیز می باشیم.

خواص باقلا و مضرات آن را بهتر بشناسید

باقلا گیاهی است که سرشار از فیبر و پروتئین است و فواید باقلا دارای ویژگی های مفید بی شماری می باشد. باقلا گیاه بومی شمال آفریقا و جنوب غربی آسیا است که بیشتر در مناطق شمالی و سردسیری کشور مورد کشت قرار می گیرد.

این دانه حاوی فسفر، آهن، مس، منگنز، انواع ویتامین ها و منیزیم می باشد که برای درمان کم خونی بسیار مفید می باشد. باقلا یکی از منابع بسیار عالی پروتئین محسوب می شود که استفاده از آن به همراه برنج اسید آمینه های مهم بدن را تامین می کند. در مناطق گرمسیری کشور همچون خوزستان در فصل پاییز و زمستان برداشت می شود، در ادامه مطلب شما را با فواید باقلا بر سلامت بدن بیشتر آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با خواص باقلا

آشنایی با مهم ترین خاصیت های باقلا

این گیاه منبع بسیار مهم تیامین است که به سیستم عصبی برای عملکرد بهتر آن کمک می کند. ویتامین A موجود در باقلا برای تقویت بینایی، رشد استخوان و سلامت پوست بسیار مفید می باشد. پتاسیم موجود در باقلا فشار خون را در حد طبیعی نگه داشته و به بهبود عملکرد قلب کمک می کند. باقلا به دلیل داشتن فسفر به شکل گیری استخوان ها و دندان ها کمک می کند. این گیاه حاوی کالری کم و فاقد کلسترول می باشد.

باقلا و خواص آن

در طب سنتی از خواص درمانی باقلا برای درمان سرفه، میگرن و روماتیسم استفاده می شد. اگر باقلا را با پوست میل نمایید در درمان یبوست و کاهش چربی های خون موثر می باشد. از بروز پوکی استخوان جلوگیری کرده و فشار خون بالا را کنترل می کند. در ادامه دیگر فواید باقلا را می توانید مشاهده نمایید.

آشنایی با خواص باقلا

خواص باقلا

  • خستگی های جسمی و فکری را کاهش داده و اعصاب را تقویت می کند.
  • برای درد مفاصل و سیاتیک و درمان رماتیسم بسیار مفید است.
  • خاصیت دارویی باقلا موجب کاهش ورم پروستات می شود.
  • در دوران نقاهت نیرو و قوت بدن را افزایش می دهد.
  • برای پاک سازی ریه و رفع گرفتگی صدا مخلوط باقلا با روغن بادام و قند مفید می باشد.
  • فسفر موجود در باقلا برای افزایش ضریب هوشی به خصوص در کودکان مفید است.
  • بعد از شیردهی و یا در دوران قاعدگی به هنگام ورم سینه، باقلا را با سرکه و نعناع و آرد جو ترکیب کرده و آن را له کرده و روزانه 2 بار روی محل متورم شده قرار دهید.

خواص بی نظیر باقلا

خواص دارویی باقلا

  • جوشاندن باقلا با آب سرکه و آب اسهال مزمن را درمان می کند.
  • دم کرده گل باقلا برای قولنج های کلیوی مفید بوده و سنگ کلیه را دفع می نماید.
  • برای ورم مثانه باقلا را بجوشانید و بخورید.
  • دم کردن گل باقلا ادرار آور بوده و از تشنج جلوگیری می کند.
  • برای درمان نقرس از جوشانده باقلا استفاده می شود.
  • برای نرم کردن دمل و ورم بناگوش و زیر چشم باقلا را با عسل و شنبلیله مخلوط نمایید و روی آن ها قرار دهید. (برای آشنایی با خواص عسل و خواص شنبلیله کلیک کنید)
  • برای برطرف نمودن مستی مشروبات الکلی سرشاخه های باقلا را بجوشانید.
  • افراد لاغر برای تقویت بدن خود بهتر است از باقلا استفاده نمایند.
  • از دیگر خواص باقلا تقویت کننده و نیرو دهنده غرایز جنسی می باشد.
  • برای تقویت کردن مغز قلم استخوان ها از باقلا استفاده نمایید.

خاصیت های درمانی باقلا

فواید دیگر باقلا بر سلامت بدن

باقلا نقش مهمی در سلامت بدن ایفا می کند که در ادامه مطلب شما را با برخی از فواید بی نظیر آن آشنا خواهیم کرد.

درمان کم خونی

وجود مقادیر فراوانی آهن و مس در باقلا به افزایش تولید هموگلوبین خون کمک می کند و در نتیجه مصرف آن برای آن دسته از افرادی که از کم خونی رنج می برند بسیار مناسب است، کمبود آهن سبب بروز احساس خواب آلودگی و خستگی می شود.

خاصیت درمانی باقلا

درمان یبوست

یبوست یکی از مشکلات گوارشی بسیار شایع در بین مردم می باشد و اکثر افراد در طول زندگی خود حداقل یکبار آن را تجربه کرده اند که با کمک باقلا می تواند این مشکل را برطرف کنید زیرا، باقلا سرشار از فیبر است به همین دلیل به بهبود حرکت روده کمک کرده و گزینه مناسبی برای درمان و پیشگیری از یبوست می باشد

کاهش وزن

باقلا به خاطر داشتن پروتئین و فیبر مانع از پرخوری شده و باعث کاهش وزن می شود از این رو، مصرف این گیاه شگفت انگیز کمک زیادی به کاهش چربی شکم و لاغری می کند.

فواید باقلا بر سلامت بدن

بهبود سلامت قلب

باقلا حاوی منیزیم می باشد که سبب کاهش فشار خون شده و در نتیجه احتمال خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد و از بروز حمله قلبی پیشگیری می کند.

پیشگیری از استرس

باقلا دارای لوودوپا است که سبب افزایش تولید دوپامین در بدن شده و در نتیجه به بهبود خلق و خو کمک شگفت انگیزی می کند و همچنین سبب پیشگیری از ابتلا به بیماری هایی مانند افسردگی، استرس و اضطراب خواهد شد.

بررسی خواص بی نظیر باقلا

رفع جوش و آکنه

جوش و آکنه یکی از مشکلات پوستی در بین جوانان می باشد که با کمک باقلا می توانید برای همیشه از شر این عارضه پوستی خلاص شوید زیرا باقلا دارای ویتامین و مواد معدنی می باشد فقط کافی است مقدار کمی باقلا پخته و له نمایید سپس آن را با عسل و شنبلیله له کرده و بر روی ناحیه مورد نظر بمالید و بعد از زمان پانزده دقیقه با آب سرد پوست تان را بشویید.

تقویت دستگاه ایمنی بدن

مس موجود در باقلا آن را به یک گیاه عالی جهت تقویت سیستم ایمنی بدن تبدیل کرده است زیرا مس سبب بهبود عملکرد گلبول های سفید شده و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، گلبول های سفید باعث از بین بردن مولکول های بیماری زا و رادیکال های آزاد می شود.

فواید درمانی باقلا

مضرات باقلا

  • خوردن باقلا در بعضی از افراد موجب نفخ و سنگینی معده می شود که بهتر است برای جلوگیری از این موارد باقلا را ابتدا پوست کنده و بجوشانید و آب باقیمانده از آن را دور بریزید سپس به آن کمی آب اضافه کرده و پس از پخته شدن آن را با ادویه گرم و روغن بادام استفاده نمایید.
  • خوردن باقلای تازه و خام ممکن است باعث مسمومیت و گاهی اوقات موجب مرگ شود.
  • زیاده روی کردن در خوردن باقلای تازه موجب ایجاد تاول در دهان می شود.
  • در هنگام شب از خوردن باقلا جلوگیری کنید زیرا موجب بی خوابی می شود.
  • افرادی که کلسترول خون پایین دارند، داشتن فشار خون بالا، افسردگی، سنگ اورات و صرع در مصرف باقلا زیاده روی نکنند.
  • زیاده روی کردن در مصرف باقلا موجب کندی ذهن می شود.

آشنایی با انواع خواص فوق العاده باقلا

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، در این مطلب با فواید باقلا و مضرات باقلا شما را آشنا کردیم که امیدواریم از این مطلب لذت برده باشید و توانسته باشید تا اطلاعات لازم را بدست آورده باشید. در صورت تمایل برای آشنایی با خواص مواد غذایی دیگر می توانید بر روی لینک کلیک نمایید. موفق باشید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان