تهدید ایران به سبک پامپئو

خبرگزاری تسنیم: مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری امروز خود گفت واشنگتن هر کشوری که با ایران تعامل کند را مجازات خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به تحریم‌های اخیر وزارت خزانه‌داری آمریکا علیه چند شرکت و شخص خارجی به دلیل همکاری تجاری با ایران گفت: «این هفته ما به قولی که داده بودیم، عمل کردیم. ما گفته بودیم که هر شخص یا شرکتی که با جمهوری اسلامی ایران و خطوط کشتیرانی این کشور رابطه تجاری داشته باشد، تحریم خواهد شد.»

وی ادامه داد: «این تحریم‌ها هشداری است به کسانی که با این شرکت [کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران] مراودات تجاری دارند.»

دولت ترامپ از زمان خروجش از برجام در اردیبهشت‌ماه سال 97 تحریم‌های مختلفی را علیه ایران وضع کرده است تا به‌زعم خود ایران را پای میز مذاکره بیاورد.

اگرچه تحریم‌های آمریکا مشکلاتی را برای اقتصاد ایران به وجود آورده است، اما بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول در گزارش‌های اخیر خود از تخلیه شدن اثر این تحریم‌ها سخن گفته‌اند.

صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی، پیش‌بینی کرده است که ایران در سال جاری میلادی همانند اکثریت قریب به اتفاق کشورهای جهان (اعم از درحال‌توسعه، نوظهور یا توسعه‌یافته) در سال جاری میلادی تحت تأثیر بحران جهانی کرونا رشد اقتصادی منفی را تجربه خواهد کرد، اما نرخ رشد اقتصادی ایران برای سال آینده میلادی 3.1 درصد پیش‌بینی شده است.

چندی پیش شبکه آمریکایی بلومبرگ نیز در گزارشی تأکید کرده بود که سیاست تحریم علیه ایران به آخر خط رسیده است و آمریکا گزینه‌های زیادی برای اعمال تحریم‌های بیشتر در اختیار ندارد.

مقامات جمهوری اسلامی ایران حتی در روزهای اوج تحریم‌ها نیز بارها تأکید کردند که ایران هرگز مذاکره تحت فشار با دولتی را که به پیمان‌های قبلی خود پایبند نبوده است نخواهد پذیرفت.

در ماه‌های اخیر سران چندین کشور و همچنین مقامات نهادهای بین‌المللی از دولت آمریکا خواسته‌اند دست‌کم بخشی تحریم‌های خود علیه ایران را بردارد تا بخش بهداشت و درمان ایران بهتر بتواند با روند شیوع ویروس کرونا مقابله کند.

اما مقامات آمریکایی ــ که به‌نظر می‌رسد شیوع ویروس کرونا را فرصت خوبی برای افزایش فشار بر ایران قلمداد می‌کنند ــ نه‌تنها تاکنون هیچ واکنش مثبتی به این درخواست‌ها نشان نداده‌اند، بلکه تحریم‌های تازه‌ای را طی ماه‌های گذشته علیه ایران و افراد و شرکت‌هایی که به‌زعم آنها با ایران همکاری داشته‌اند، وضع کرده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان