سلاح روز قیامت روسیه؛ یک آغاز دوباره

کارشناسان ترسیده آمریکایی آن موشک را "سلاح روز قیامت" می خوانند. رسانه های غربی سعی کردند این پروژه را به عنوان تهدیدی به محیط زیست معرفی نمایند.

سلاح روز قیامت روسیه؛ یک آغاز دوباره

اسپوتنیک به نقل از کانال تلویزیونی سی ان ان آمرکیا می نویسد: تصاویر ماهواره ای گرفته شده در ماه سپتامبر توسط موسسه خصوصی مطالعات بین‌المللی  Planet Labs نشان می دهد که روسیه در حال آماده سازی برای ازسرگیری آزمایش های پرواز موشک کروز با نیروگاه هسته ای در سکوی پرتاب در نزدیکی دایره قطب شمال است.

کارشناسان موسسه مطالعات بین المللی میدلبری مایکل دویتسمن و جفری لوئیس گفتند که چنین فعالیت های  شدید در محلی به نام پانکووا، جایی که روسیه قبلاً موشک مجهز به نیروگاه هسته ای بوروستنیک را آزمایش کرده بود، قابل مشاهده است. به نظر می رسید که پس از سال 2018، روسیه آزمایشات را به حالت تعلیق درآورد و سکوی پرتاب را برچید. با این حال، لوئیس و دویتسمن نوشتند: "چنین فعالیتی و کارهای جدید ساختمانی نشان دهنده از سرگیری آزمایشات پرواز موشک کروز بوروستنیک با نیروگاه هسته ای است. به گفته آنها، این تصاویر "تعداد زیادی کانتینر حمل و نقل در دو سایت فنی، از جمله یک ساختمان احتمالی برای آزمایش موشک" را نشان می دهد.

عکسهایی از آزمایش سلاح روز قیامت روسیه
© Sputnik / The Ministry of Defence of the Russian Federation

در نوامبر 2017، روسیه حداقل یک آزمایش در این سایت شمالی انجام داد. لوئیس و دویتسمن گفتند که مسکو آزمایشات متعدد دیگری را نیز در ماه های بعدی انجام داده است، اگرچه هیچ کدام از آنها موفقیت آمیز نبود.

در مارس 2018، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه،  ویدئویی از آزمایش موشک کروز مجهز به نیروگاه مولده انرژی اهسته ای رونمایی کرد که به محققان منابع قابل دسترسی از جمله تحلیل گران موسسه میدلبری، اجازه داد تا محل آزمایش را تعیین کنند. مقامات آمریکایی به سی ان ان گفتند که آنها از آمادگی روسیه برای آزمایش موشک ها در چارچوب برنامه تسلیحاتی معاصر چه می دانند.

کرملین در این ماه از پرتاب موفقیت آمیز موشک کروز هایپرسونیک از یک ناو دریایی در دریای سفید خبر داد. و روز سه شنبه ، وزارت دفاع روسیه ویدئویی از پرتاب موشک کروز انیکس را نشان داد که از پایگاه نظامی قطب شمال شلیک شد. سی ان ان از وزارت دفاع روسیه خواهش کرد که بگوید آیا موشک بوروستنیک در آینده نزدیک آزمایش می شود یا خیر، اما نهاد عمده نظامی روسیه از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

شواهدی مبنی بر اینکه روسیه ممکن است در حال آماده سازی برای از سرگیری آزمایش موشک کروز با نیروگاه هسته ای باشد، در حالی که واشنگتن و مسکو در حال تلاش برای تمدید START III هستند، که مهلت آن در ماه های آینده منقضی می شود، آشکار شده است. روسیه قبلاً اعلام کرده بود که این پیمان شامل این موشک نمی باشد. با این وجود، جفری لوئیس معتقد است اگر این پیمان قابل تمدید نباشد، این امر منجر به مسابقه تسلیحاتی جدیدی بین دو کشور خواهد شد.

مارشال بیلینگسلی مذاکره کننده اصلی آمریکا، روز جمعه در توییت خود نوشت که هر دو طرف در بن بست قرار دارند.  روز سه شنبه، وزارت خارجه روسیه آمادگی خود را برای منجمد کردن زرادخانه های هسته ای خود و تمدید START III در صورت عدم ارائه درخواست های اضافی ایالات متحده اعلام کرد. سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از این پیشنهاد استقبال کرد و گفت که ایالات متحده "آماده است فوراً یک توافق قابل کنترل را منعقد کند."

منابع آگاه به سی ان ان گفتند که ترامپ از تیم خود می خواهد قبل از انتخابات نوامبر توافق هسته ای با روسیه را منعقد کند. در ابتدا، وی می خواست چین را به امضای این توافق جلب کند، اما پکن همه پیشنهادها را رد کرد.

لوئیس به سی ان ان گفت: "مکانیزم کنترل تسلیحاتی که امنیت را از پایان جنگ سرد تأمین می کرد، کاملاً تخریب شده است. اگر و هنگامی که START III منقضی شود، نیروهای هسته ای ایالات متحده و روسیه برای اولین بار در 50 سال گذشته هیچ محدودیتی نخواهند داشت. یک مسابقه فعال تسلیحاتی آغاز خواهد شد، زیرا روسیه برای غلبه بر سیستم دفاع موشکی آمریکا یکی پس از دیگری انواع آخرالزمانی سلاح ایجاد می کند." وی در مورد موشک کروز مجهز به نیروگاه هسته ای افزود: "این یکی از خطرناک ترین و بی ثبات کننده ترین سیستم های تسلیحاتی کنونی است، گویی که از داستان علمی تخیلی خارج شده است.

ویپین نارنگ، کارشناس سلاح های هسته ای در موسسه فناوری ماساچوست خاطرنشان کرد: تولید چنین موشکی راهی مناسب برای روسیه برای دور زدن قرارداد استارت و به چالش کشیدن ایالات متحده است.

نارنگ به سی ان ان گفت: "یک موشک کروز رادار گریز با نیروگاه هسته ای  و قابلیت پرواز دوربرد در ارتفاع پایین و حمل بار هسته ای تهدیدی به سیستم دفاع موشکی ملی آمریکا است. این یک سلاح بسیار بحث برانگیز است،  زیرا قرار دادن یک راکتور هسته ای محافظت نشده بروی موشک به عنوان یک موتور – دیوانگی است. اگر مشکلی پیش بیاید، عواقب آزمایش چنین سلاحی می تواند فاجعه بار باشد.

به نظر می رسد چنین اتفاقی در سال 2019 رخ داده است، زمانی که رسانه های دولتی روسیه از کشته شدن 5 متخصص آژانس هسته ای کشور خود در انفجار در محل آموزش نظامی در شمال روسیه خبر دادند. به گزارش وزارت دفاع روسیه  انفجاری که توسط ایستگاه های لرزه نگاری ثبت شده است، هنگام آزمایش سیستم سوخت مایع روی ایزوتوپ های موشکی رخ داده است. به عبارت دیگر ، این آزمایشات می تواند نوعی بعد هسته ای داشته باشد. تمایل دولت روسیه به محرمانه نگه داشتن این آزمایش ها فقط باعث تقویت حدس زدن ها در مورد علت حادثه شد. همانطور که لوئیس در آن زمان به سی ان ان گفت ، تصاویر ماهواره ای حاکی از آن است که این حادثه مربوط به آزمایش موشک کروز با نیروگاه هسته ای بوده است.

نکات مطرح شده در این مقاله، نظرات و دیدگاه های شخصی نویسنده بوده و الزاماً عقاید هیئت تحریریه اسپوتنیک را بازتاب نمی دهد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان