نقد و بررسی فیلم دادگاه شیکاگو هفت ( The Trial of the Chicago ۷ )

مراحل تولید فیلم « دادگاه شیکاگو هفت » به بیش از یک دهه گذشته باز می گردد. جایی که آرون سورکین فیلمنامه ای که در ابتدا « شیکاگو هفت » نام داشت را به رشته نگارش درآورد و قرار بود استیون اسپیلبرگ نیز در تولید فیلم مشارکت کند

 دادگاه شیکاگو هفت ( The Trial of the Chicago 7 )

مراحل تولید فیلم « دادگاه شیکاگو هفت » به بیش از یک دهه گذشته باز می گردد. جایی که آرون سورکین فیلمنامه ای که در ابتدا « شیکاگو هفت » نام داشت را به رشته نگارش درآورد و قرار بود استیون اسپیلبرگ نیز در تولید فیلم مشارکت کند. اما مشکلات تامین بودجه سبب به تاخیر افتادن چند باره تولید این فیلم شد. در ابتدا قرار بود بازیگرانی از جمله هیث لیجر و ویل اسمیت در « دادگاه شیکاگو هفت » حضور داشته باشند و نفراتی از جمله بن استیلر و پل گرینگرس نیز اثر را کارگردانی نمایند. اما در نهایت سرمایه های لازم برای حضور این ستاره ها در فیلم تامین نشد تا تولید پروژه به دست فراموشی سپرده شود تا اینکه یک دهه بعد، خودِ آرون سورکین تصمیم گرفت فیلمنامه ای که نوشته را کارگردانی کند و طلسم ساخته نشدن فیلم را بشکند. « دادگاه شیکاگو هفت » در شرایطی منتشر شده که می تواند تاثیر بسزایی بر افکار عمومی آمریکا برای حضور در انتخابات داشته باشد.

قصه فیلم در سال 1968 روایت می شود. جایی که جنگ ویتنام هزینه های انسانی فراوانی برای ایالات متحده به بار آورده و در این وضعیت، چند گروه از معترضین به جنگ سعی دارند در مقر کنوانسیون ملی حزب دموکرات در شیکاگو تظاهراتی علیه جنگ ترتیب دهند. این تظاهرات اما طبق پیش بینی های قبلی به صورت مسالمت آمیز پیش نمی رود و رهبران گروه های معترض دستگیر و برای محاکمه به دادگاه کشانده می شوند. دادگاهی طولانی و طاقت فرسا که در عین حال یکی از بدنام ترین مراحل دادرسی در تاریخ شیکاگو محسوب می شود.

دادگاه شیکاگو هفت ( The Trial of the Chicago 7 )

فیلمنامه « دادگاه شیکاگو هفت » براساس واقعیت ساخته شده و جزئیات مطرح شده در آن تا حد زیادی منطبق بر مستندات به جای مانده از دادگاه مذکور است. با این حال، موقعیت های دراماتیک نیز به فیلمنامه گنجانده شده تا قامت سینمایی به اثر ببخشد. شاید در بین فیلمسازانی که می توانستند واقعه دادگاه شیکاگو در سال 1968 را تبدیل به یک فیلم سینمایی کنند، آرون سورکین بهترین گزینه ممکن بود. فیلمنامه نویس بی نظیری که نامزدی های متعدد برای نگارش آثار اقتباسی در کارنامه اش ثبت کرده و بهتر از هرکسی می داند که چطور باید یک واقعه را در قالب یک اثر سینمایی به مخاطب عرضه نماید. حقیقت آن است که ماجرای دادگاه شیکاگو جز در فرمت مستند، امتیاز برجسته ای برای تبدیل شدن به یک درام پر تنش را نداشت اما سورکین کاری کرده که « دادگاه شیکاگو هفت » نفس گیر و تماشایی باشد.

حضور شخصیت های متعدد در فیلم شاید در ابتدا مخاطب را دچار انفجار اطلاعاتی کند. شخصیت هایی که هرکدام پیشینه مخصوص به خود را دارند و در تاریخ معاصر ایالات متحده چهره های سرشناسی محسوب می شوند. اما سورکین خیلی زود به تعدد این شخصیت ها نظم بخشیده و آنها در کنار یکدیگر قرار می دهد تا تماشاگر به نوبت به پیشینه و افکار آنها مسلط شود. شخصیت هایی که از لحاظ اعتقادی و رفتاری با یکدیگر در تضاد هستند و تا حد زیادی می توان آنها را تیپ و نماینده گروهی از مردم در نظر گرفت. اما هنر اصلی سورکین نه تنها نظم بخشیدن به شخصیت های متعدد فیلم، بلکه رسیدن به جایگاهی است که هدف تنها تقابل آزادی و سرکوب توسط سیستم باشد نه قهرمان سازی. در متن فیلم چندین بار و به اشکال گوناگون به این مسئله پرداخته می شود که داشتن افکار متفاوت نمی بایست منجر به محکومیت فرد در دادگاه شود و این اصلی است که در جامعه ایالات متحده به خطر افتاده.

دادگاه شیکاگو هفت ( The Trial of the Chicago 7 )

تاکید شخصیت های داستان به بندهای قانون اساسی در ایالات متحده است که در آن اعتراض گروهی برای تغییر را مجاز می شمارد و حتی در این زمینه به جمله ای از آبراهام لینکلن نیز اشاره می شود. اما این قانون اساسی حالا به واسطه دولت و مسئولین فاسد در نظام قضایی به حاشیه رانده شده و سیاستمداران فاسد افکار عمومی را کنترل می کنند. در این شرایط، شنیدن هر صدای مخالفی می تواند به منزله یک جرم بزرگ تلقی شود. جرمی که حتی در بیشتر مواقع معترضین نقشی در شکل گیری آن نداشته اند. سورکین به خوبی در طول داستان معترضان شرایط دوران را در مقابل سیستم حاکم بر آمریکا قرار می دهد تا به دولتمردان گوشزد کند که ارزش های آزادی در ایالات متحده به واسطه آنها به نابودی کشیده شده است.

انتخاب بازیگران فیلم برای روایت این واقعه تاریخی کاملاً هوشمندانه بوده است. بازیگرانی که به درستی برای نقش ها انتخاب شده اند و نشان از هوش بالای سورکین در تشخیص توانایی بازیگران دارد. ساشا بارون کوهن در نقش اَبی،یکی از بهترین بازیگران فیلم است. شخصیتی که شوخ طبعی اش در اوج ناراحتی و استیصال، تماشایی است و ارزش های بازیگری وی را به تصویر می کشد. مارک ریلنس نیز در نقش وکیلی جسور و خستگی ناپذیر، همان بازیگر مسلط همیشگی است که تماشاگر خیلی زود او را باور کرده و با او همراه می شود. جوزف گوردن لویت نیز در اینجا نقش متفاوتی در مقایسه با آثار گذشته اش برگزیده که نتیجه اش تحت هدایت سورکین، قابل ستایش است. در مجموع باید گفت که سورکین در دومین تجربه کارگردانی اش بعدی از فیلم « بازی مولی »، بار دیگر توانسته بهترین بازی ممکن را از بازیگران ستاره اش بگیرد.

دادگاه شیکاگو هفت ( The Trial of the Chicago 7 )

( دو پاراگراف بعدی بخش هایی از داستان را لو می دهد ) با اینحال به طور مشخص می توان گفت که ستاره فیلم « دادگاه شیکاگو هفت » فیلمنامه و کارگردانی سورکین بوده است. فیلمنامه ای که کاملاً براساس اصول فیلمنامه نویسی ساخته شده و نقطه اوج و فرود را به درستی نقطه گذاری کرده است. سورکین به خوبی می دانسته که برای تاثیرگذاری بر ذهن مخاطبش باید در پرده سوم، ضربه نهایی را به ذهن مخاطب بزند و در این مرحله او به بهترین شکل ممکن مخاطبش را تحت تاثیر قرار می دهد. مخاطبی که از جنگ و هزینه و نابرابری به ستوه آمده و حال نام هایی را می شنود که حتی کسی در طول تماشای فیلم به آنها اشاره نکرده اما لیستی شامل بیش از 4000 هزار عنوان است که می توانستند زندگی به خوبی دیگر شهروندان داشته باشند اما سرنوشت شان به دلیل سیاست های غلط به شکل دیگری رقم خورد و اصرار بر آن اشتباه، ایالات متحده را وارد تنگنایی تاریخی کرد.  

« دادگاه شیکاگو هفت » بازسازی یک سند واقعی از رویدادی نه چندان خوشایند از تاریخ ایالات متحده است. فیلمی که اشتباهات سیاستمداران را یادآور می شود و بر طبل پاسداشت ارزش های آزادی می کوبد. دیالوگ نویسی فوق العاده سورکین مانند تمام ساخته های سینمایی قبلی اش، در اینجا نیز ذهن تماشاگر را درگیر می کند. در جایی از فیلم اَبی می گوید:« من تا پیش از این هرگز به دلیل تفکراتم به دادگاه نرفته بودم! » که می تواند شاه کلید دیالوگ های فیلم باشد. دیالوگی که به درستی مفهوم آزادی را زیر سوال می برد و تفکرات رادیکال حاکم بر جامعه را به تصویر می کشد. سکانس پایانی فیلم و پایان بخشیدن به تقابل خسته کننده سیستم و معترضان، دقیقاً همان تیر خلاصی است که تماشاگر نیاز به شلیک آن دارد. سکانسی که به درستی به ما می گوید که تصمیمات سیاستمداران تا چه حد می تواند بر زندگی افراد، بی آنکه حتی بدانیم چه کسانی بوده اند، تاثیر بگذارد. آنانکه نه صدایشان مانند اَبی به گوش رسید و نه حتی تام هایدنی را داشتند که از آنها دم بزند؛ کسانی که سرنوشت شان جز قربانی شدن رقم نمی خورد.

 

10                                                         imdb logo22

 

منتقد : میثم کریمی

به خانواده بزرگ جامعه مجازی مووی مگ بپیوندید

دادگاه شیکاگو هفت  (The Trial of the Chicago 7)دادگاه شیکاگو هفت ( The Trial of the Chicago 7 )

کارگردان : Aaron Sorkin

نویسنده : Aaron Sorkin

بازیگران :

Eddie Redmayne...Tom Hayden

Sacha Baron Cohen...Abbie Hoffman

Mark Rylance...William Kunstler

Joseph Gordon-Levitt...Richard Schultz

ژانر : درام

درجه سنی: R ( مناسب برای افراد بالای 17 سال )

زمان : 129 دقیقه 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان