تجلیل از کامبوزیا پرتوی و ابراهیم فروزش

آیین بزرگداشت «کامبوزیا پرتوی» و «ابراهیم فروزش» در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد

تجلیل از کامبوزیا پرتوی و ابراهیم فروزش

آیین بزرگداشت «کامبوزیا پرتوی» و «ابراهیم فروزش» در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان برگزار شد.
به گزارش ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، مراسم بزرگداشت کامبوزیا پرتوی و ابراهیم فروزش در جشنواره سی‌وسوم با حضور علیرضا تابش، دبیر جشنواره سی و سوم و جمعی از اهالی سینما با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی، عصر دیروز (پنجشنبه، اول آبان) در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

دبیر سی و سومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در این مراسم ابراهیم فروزش را دارای چشمانی تیزبین و قلبی رئوف دانست که ساده‫ترین سوژه‫‌های کودکانه را به سینمای ناب بدل کرد و اظهار داشت: این‌ها همه، از او پدربزرگی دانا و مهربان ساخت که بچه‌ها دوست دارند دورش را بگیرند و شنونده‫ قصه‫‌هایی باشند که قهرمانش یا مردی کوچک بود که بار یک خانه را به دوش گرفته یا بچه ‌‫های نفت که در دنیای واقعیت‫ها باید با خیال به ماجراجویی‫های کودکانه‫‌شان معنی دهند. این همه، از فروزش مردی ساخته که گویی از دنیای بزرگ‫ترها آمده تا نماینده‫ امیدها و آروزهای بچه‫‌هایی باشد که از چشم دور مانده‫اند.

علیرضا تابش با بیان اینکه ابراهیم فروزش در طول این سال‫ها، در تصویرسازی از روابط والدین و فرزندان همیشه جانب بچه‌‫ها را گرفته، ادامه داد: هر چند ‌چون ریش سفیدی جلوه می‫کند که حرفش در دنیای بزرگ‫ترها هم خریدار دارد. از این رو او این بخت را داشته که دائم میان این دو دنیا در حال تردد باشد. گویی او همان خط رابطی است که می‫باید نقطه‫ اتصال این دو دنیا را هم‌چنان زنده و پابرجا نگه دارد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی تصریح کرد: به همین دلیل با دیدن فیلم‫های او، دنیا جای امن‫تر و شادتری برای زندگی است. شرارتی هم اگر هست آن‫قدر نیست تا فروزش نتواند قصه‫های بازارش را برای‫مان نقالی کند یا از زمانی برای دوست داشتن بگوید در دنیای بزرگ‫ترها زود فراموش می‫شود یا از شیر تو شیری بگوید که در یک روستا به دور افتاده برای به کرسی نشاندن آنچه اهالی روستا را به گروهی کودک لجباز شبیه می‫کند.

او سینمای فروزش را دنیایی پر از سر و صدا و ماجرا و قصه عنوان کرد و گفت: یک دنیای روستایی‫وار که اهالی‫اش فرصت آن را یافته‫اند کمی کودک باشند و کمی از این کودکی را به مخاطب نشسته آن‫سوی پرده هدیه دهند.

وی درباره کامبوزیا پرتوی بیان کرد: در سینمای ایران اگر دنبال قصه‫‌نویس بگردیم، کسی که بر فنون داستان‫سرایی چنان مسلط باشد که بتواند ما را پای پرده‫‌ی نقره‫ای سینما نگه دارد، یکی از شاخص‫ترین‫شان بی‫شک کامبوزیا پرتوی است. ردپای این قصه‌‫نویس آوازه‫‌خوان سینمای ایران را در همه ‫جای سینمای ایران می‫توان دید، از فیلم‫های جشنواره‫ای تا فیلم‫های پرمخاطب، اما او بی‫شک با سینمای کودک بود که شروع کرد و با همین سینما بود که به اوج و بالندگی حرفه‫ای خود رسید. در حقیقت او رازهای دل خود را در همین سینمای کودک بود که با ما در میان گذاشت. او نقال جادوگری است که همیشه چیزی در آستین برای سرگرم کردن ما دارد.

او ادامه داد: در دایره ناتمام نبود قصه‌ خوب، شاید او همان قطعه‫‌ ناتمامی است که آمده تا این سینما را کمی جان و روح دهد. برای این وقتی پای او به میان می‫آید ماهی شب عید سفره‫‌ هفت سین، رنگ کودکی می‫گیرد یا شیرک، نشان همه‌‫ نوجوانانی می‫شود که آماده‌‫اند تا همه‫ گرازهای مهاجمی که سرزمین خیال را هدف قرار گرفته‌اند بیرون کنند. به مدد همین توانایی است که داستان خانه در انتظار ماند‫‌گان مصیبت دیده‫ جنگ، این اندازه سرشار از اکسیری چون جستجو می‫شود. چیزی که می‫توان آن را جان‫مایه سینمای کامبوزیا پرتوی دانست. حتی وقتی داستان گلناز یا گربه آوازه ‌خوانی دوره ‫گرد را روایت می‫کند یا حتی زمانی که در بازی بزرگان و در گیر و دار جنگی نابرابر، باید معنایی برای زندگی شخصیت‫های کودک خود بیابد.

هر مجموعه‌ فرهنگسازی لازمه این کشور است

کامبوزیا پرتوی نیز در این مراسم بیان کرد: از کسانی که این مدت به من دلگرمی دادند ممنونم. از نسرین مرادی همسرم سپاسگزارم. همچنین از آقای تابش برای اینکه اجازه ندادند امسال جشنواره تعطیل شود و آن را در این شرایط برگزار کردند تشکر می‌کنم. هر مجموعه فرهنگسازی لازمه این کشور است. سپس دیانا طباطبایی هنرمند خردسال به افتخار بزرگداشت کامبوزیا پرتوی به اجرای قطعه‌ای زیبا با فلوت پرداخت. در ادامه مراسم، علیرضا تابش و رسول صدرعاملی برای تقدیر از پرتوی روی صحنه حضور یافتند.

صدرعاملی گفت: بیش از سی سال همکاری با کامبوزیا داشته‌ام و بسیار مدیون او هستم. هیچ چیز بهتر از قدرشناسی نیست و از بنیاد سینمایی فارابی برای برگزاری این مراسم ممنونم.

او در ادامه با تاکید بر اینکه باید در سینما همدل بود، افزود: زمانی که ما بتوانیم بخل و حسادت را کنار بگذاریم، با همدلی کنار هم قرار بگیریم و با هم همکاری کنیم موفق خواهیم بود. ما در سینما باید همیار و قدرشناس یکدیگر باشیم. من به کامبوزیا پرتوی بابت همدلی و همکاری با من مدیون هستم. او سرنوشت من را دگرگون کرد و تا ابد قدردان او خواهم بود.

در این بخش، از بسته مجموعه آثار این کارگردان به همراه یک سبد گل رونمایی و لوح یادبودی به او تقدیم شد. سپس تابلوی عکس بزرگداشت کامبوزیا پرتوی منقش به امضای او شد.

ابراهیم فروزش: امید که روزهای بهتر از راه برسد

در ادامه مراسم بزرگداشت جشنواره سی و سوم، برای برگزاری بزرگداشت ابراهیم فروزش روی صحنه آمد و گفت: امسال افتخار داشتم جزو داوران باشم. آثار امسال امیدوارکننده بود که این موضوع کار ما را برای انتخاب سخت می‌کرد.

او با آرزوی سلامتی هر چه زودتر برای کامبوزیا پرتوی به سال‌ها آشنایی‌اش با این هنرمند اشاره کرد.

فروزش با اشاره به تجربه 50 ساله‌اش در سینما از اکبر عالمی، خسرو سینایی و محمدرضا شجریان سه استاد رشته های سینما و آواز و موسیقی ایران که اخیرا درگذشته اند یاد کرد و گفت: واقعا چه کسانی قرار است جای این عزیزان را بگیرند. امیدوارم این گرامی‌داشت‌ها برای اساتید این عالم در زمان حیاتشان برگزار شود.

این کارگردان با اشاره به فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ارتقای سینمای کودکان و نوجوانان، خاطرنشان کرد: کانون بزرگان بسیاری را پرورش داد و سینمای ایران را به دنیا شناساند.

باید بدانیم با این نسل چگونه باید سخن گفت

در ادامه دبیر جشنواره با همراهی منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما، برای تقدیر از این کارگردان با سابقه روی صحنه حاضر شدند.

شاهسواری گفت: این نسل با همه دردناکی‌هایش خبر از فردایی متفاوت می‌دهد و نیازمند قصه‌ها و روایت‌های جدید هستیم. آقای فروزش شما به درستی اشاره کردید که باید بدانیم با این نسل چگونه باید سخن گفت و با وجود کسانی مثل شما این راهگشایی‌ها بهتر فراهم خواهد شد.

در پایان این بخش از بسته مجموعه آثار این کارگردان در قالب سبد گلی زیبا رونمایی شد و فروزش نیز پس از دریافت لوح یادبود، عکسی که به مناسبت بزرگداشت او آماده شده بود، امضا کرد.

واروژ کریم‌مسیحی، رسول صدرعاملی، پوران درخشنده، غلامرضا موسوی، نادره ترکمانی، منوچهر شاهسواری، محمدرضا عرب، محمدعلی نجفی، سیامک زمردی‌مطلق، محسن امیریوسفی، حسن آقاکریمی و امیر مشهدی عباس از جمله مهمانان حاضر در این مراسم بودند که با حضور حداقلی مدعوین و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در روز پنجم جشنواره سی و سوم برگزار شد.

اشتراک گذاری در:

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان