جشن قانون اساسی در شیلی

سه چهارم رای‌دهندگان خواهان قانون اساسی جدید شدند.

جشن قانون اساسی در شیلی

به گزارش اسپوتنیک با استناد به داده‌های کمیته انتخاباتی شیلی، سه چهارم رای‌دهندگان خواهان قانون اساسی جدید شدند. بیش از 77 درصد رأی دهندگان رأی موافق به قانون اساسی جدید دادند و تعداد مخالفان بیش از 22 درصد رأی دهندگان بود.

برای نخستین بار در تاریخ این کشور آمریکای لاتین، رای دهندگان به پیش نویس قانون اساسی جدیدی رای ‌دادند که جایگزین قانون اساسی‌ می‌شود که در سال 1980 و در دوران دیکتاتوری ژنرال آگوستو پینوشه تدوین شد.

بر اساس شمارش اولیه، سه چهارم رای‌دهندگان در شیلی خواهان قانون اساسی جدید هستند. ستاد برگزاری همه‌پرسی شامگاه 25 ماه اکتبر (یکشنبه) اعلام کرد، شیلیایی‌ها با اکثریت آرا گفته‌اند که خواستار باز‌نویسی قانون اساسی دوره پینوشه هستند.

در شیلی، بیش از 14 میلیون و 800 هزار نفر واجد شرایط برای شرکت در همه‌پرسی بودند. بسیاری از معترضان امیدوارند متن جدید قانون اساسی شیلی، حقوق برابر، مراقبت‌های بهداشتی، حقوق بازنشستگی و تحصیلات را تضمین کند.

سباستین پینرا، رییس جمهوری شیلی، اظهار داشت که اعتراضات و بحث در مورد تصویب یا رد قانون اساسی جدید، کشور را به دو گروه تقسیم کرده بود، از این پس همه باید به قانون اساسی جدید احترام بگذارند و برای اجرایی شدن آن متحد شوند.

قانون اساسی کنونی شیلی  را مشاور نزدیک دیکتاتور آگوستو پینوشه، خیمه گوزمن و در سال 1980 تهیه کرده بود و طی سال‌های گذشته توسط دولت‌های گوناگون به صورت مداوم اصلاح شد تا قدرت نظامی را کاهش دهد.

پیش از این نیز هزاران شیلیایی با بیش از یک سال اعتراض در خیابان‌های پایتخت خواهان تغییرات بودند و روز 18 اکتبر، نیز به مناسبت یک سالگی اعتراضات خود و یادبود بیش از 30 کشته و هزاران زخمی در میدان مرکزی سانتیاگو، پایتخت شیلی، تجمع کرده و شعار سر دادند.

روز یک‌شنبه نیز ده‌ها هزار نفر در  میدان مرکزی سانتیاگو، پایتخت شیلی، که کانون اعتراضات اجتماعی گسترده و اغلب خشونت‌آمیز سال گذشته بود، تجمع کردند. این‌بار اما این میدان به محلی برای آتش بازی جمعیت ده‌ها هزار نفری تبدیل شد که با صدای بلند در کنار هم آواز می‌‌خوانند و هم‌صدا فریاد می‌زنند:«تولد دوباره».

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان