مجوز افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت صادر شد

تا سال گذشته روال بازار خودرو کشورمان بدین ترتیب بود که پس از یکی دوسال تورم، خودروسازان می توانستند با پشت سر گذاشتن جلسات فراوان نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام نمایند

مجوز افزایش مجدد قیمت خودرو توسط شورای رقابت صادر شد

تا سال گذشته روال بازار خودرو کشورمان بدین ترتیب بود که پس از یکی دوسال تورم، خودروسازان می توانستند با پشت سر گذاشتن جلسات فراوان نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام نمایند. این اختلاف زمانی نیز زمینه را برای افزایش زیان ایران خودرو و سایپا فراهم می کرد چرا که هر دو شرکت عملا ناچار بودند تا محصولات خود را زیر قیمت تمام شده به مشتریان تحویل دهند و حاشیه سود (اختلاف بین قیمت کارخانه و بازار) نیز در نهایت به جیب واسطه‌ها می‌رفت.

اما از اردیبهشت ماه سال جاری این رویه به کلی تغییر کرد و مجوز افزایش قیمت فصلی (چهار بار در سال) با توجه به تورم بخشی اعلامی بانک مرکزی از سوی شورای رقابت صادر شد، همین عامل نیز باعث شد تا قیمت خودرو به یکباره از طول کمتر از 6 ماه و متناسب با نرخ ارز در بازار و کارخانه بیش از 2 برابر شود.

اما آنطور که از خودروسازان می‌گویند، قیمت خودرو هنوز نسبت به نرخ ارز نیمایی عقب است و هم اکنون با قیمت دلاری 17 هزار تومان مورد محاسبه قرار می گیرد، از این رو ظاهرا شورای رقابت برای فصل پاییز نیز مجوز افزایش قیمت ها را متناسب با تورم بخشی بانک مرکزی صادر کرده است و این قیمت های تازه طی روزهای آینده قرار است اعلام شوند.

اعلام افزایش مجدد قیمت خودرو در شرایطی انجام می شود که بازار خودرو طی روزهای اخیر روندی نزولی را پشت سر میگذارند که منتج از کاهشی شدن نرخ دلار از 32 به 28 هزار تومان است، اما با اعلام خبر افزایش قیمت های خودروسازان که توسط شورای رقابت تعیین شده است، بیم آن می رود که بار دیگر روند نزولی قیمت ها در بازار خودرو متوقف شود و شاهد افزایشی شدن مسیر قیمت ها باشیم.

با این شرایط مشخص است که قیمت خودرو نیز هر 2 - 3 ماه یکبار در پی افزایش نرخ ارز افزایش خواهد یافت و عملا بازار خودرو با قیمت کارخانه ای به پیرویی از نرخ ارز تبدیل شده است، حال باید منتظر ماند و دید که طی ماه های آینده و برای زمستان، شرایط نرخ ارز به روند افزایشی خود ادامه می دهد یا خیر؟

در نقطه مقابل اما نظر خریداران و مشتریان خودرو این است که آیا قرار است تا تورم فصلی تنها بر روی نرخ محصولات اعمال شود و یا دولت برنامه ای برای افزایش میزان درآمد شهروندان نیز متناسب با این نرخ تورم دارد؟

آنچه واضح است اینکه در صورت تداوم روند موجود، به زودی قشر وسیعی از جامعه اساسا توانایی خود را برای خرید محصولات خودروسازان از دست خواهند داد، چرا که تناسبی بین روند افزایش درآمد و افزایش قیمت خودرو وجود ندارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان