لزوم توجه به دین در سینما/۳

حکمی: فیلم های دینی سینمای ما بسیار ضعیف هستند/ ما فیلمساز دینی برای سینمای مان تربیت نکردیم

جواد حکمی مدرس حوزه علمیه و فیلمساز همزمان با دهه آخر ماه صفر در خصوص لزوم توجه به دین در سینما گفت: از آنجا که بنده سابقه حوزوی و علاقه شدیدی به سینما دارم همواره مسأله دین در سینما برایم دغدغه بوده و معتقدم فیلم های دینی در سینمای ما بسیار ضعیف هستند چرا که بارها فیلم هایی در این حوزه تولید شده اند که به دلیل عدم آشنایی فیلمسازان با ابزار سینم ...

حکمی: فیلم های دینی سینمای ما بسیار ضعیف هستند/ ما فیلمساز دینی برای سینمای مان تربیت نکردیم

کارگردان فیلم های کوتاه «برای امیر» و «کافه» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در بعضی مواقع نیاز است که ما مضامین دینی را از طریق سینما بازگو کنیم که اگر سواد سینمایی نداشته باشیم عملکرد ضد دین دارد! بنده بارها فیلم هایی را دیده ام که خیلی دغدغه مندانه تولید شده اند اما چون فیلمسازان شان با ابزار سینما آشنا نبودند برعکس عمل کردند و فیلم هایی ضعیف نتیجه تولیدات آن ها بوده است.

این سینماگر خاطرنشان کرد: منشأ این ضعف آن است که ما فیلمساز دینی برای سینمای مان تربیت نکردیم که اگر این کار را می کردیم اکنون کارگردانان مولف متعددی در سینمای دینی داشتیم. بی شک با آموزش میزانسن و دکوپاژ و لنز و دوربین و...  که در دانشگاه ها و کلاس های آموزش آزاد سینمایی به هنرجویان و دانشجویان آموزش می دهند نمی توان فیلمساز دینی تربیت کرد چرا که یک فیلمساز دینی باید شاکله فکری محکم و قوی داشته باشد و اگر این شاکله را نداشته باشد حرفی برای گفتن ندارد و نمی تواند عملکرد خوبی در سینمای دینی داشته باشد. متأسفانه ما فقط تکنیک و فن را به فیلمسازان یاد می دهیم و فکری برای تربیت اندیشه فیلمسازان جوان نکردیم.

وی متذکر شد:مشکل دوم این است که تلاشی برای کشف استعدادهای جوان نشده؛ به عنوان مثال ما باید بفهمیم کسی که رشته عمران می خواند برای این رشته مناسب نیست. این ضعف نظام آموزشی ما است. ما باید استعدادهای سینمایی را از دل مدارس و دانشگاه ها کشف و شناسایی کرده و آن ها را پرورش دهیم.

حکمی سپس با تأکید بر اینکه  سرمایه گذاری حکومتی برای تولید آثار دینی در سینما کاری غلط است تصریح کرد: سومین نکته که باعث ضعف شدید سینمای دینی در کشور ما شده سرمایه گذاری حکومتی برای این قبیل تولیدات است. به عقیده بنده سازمان اوج و دیگر نهادهایی که به راحتی برخی بودجه های بیت المال را به برخی اشخاص اختصاص می دهند نباید این کار را بکنند چرا که بی شک از هر شخصی فیلمساز درنمی آید و این بودجه ها صرفاً باید به افراد مستعد و با مهارت اعطا شود.

وی تأکید کرد: کیفیت سفارش هم مهم است! در همه جای دنیا فیلم سفارشی وجود دارد اما کیفیت سفارش ما غلط است. ما باید به فیلمساز دیدگاه بدهیم. فیلمساز نباید به واسطه شرایط اقتصادی مجبور باشد به هر خواسته ای برای تولید فیلمش تن دهد. نحوه سفارش دادن در سینمای ما غلط است. به هیچ عنوان برای یک فیلمساز نباید محدودیت قائل شد. فیلمساز اگر خودش نباشد حرفی می زند که برای خودش نیست و این حرف نمی تواند هیچ اثرگذاری مثبتی در سینما داشته باشد.

حکمی در خاتمه این گفتگو افزود: از سوی دیگر متأسفانه هیچ بستری فراهم نشده تا در مراکز علمی اعم از حوزه و دانشگاه افراد نخبه را شناسایی کنند و به فیلمسازان مشاوره بدهند مثلاً اگر فیلمی درونمایه جامعه شناسی دارد از جامعه شناسان بزرگی که برای این کار در نظر گرفته شده اند نظر بخواهند. این کار سختی است که فیلمساز بخواهد انجام دهد و خودش سراغ بزرگان هر رشته ای برای گرفتن مشاوره برود! بنده معتقدم به عنوان مثال حوزه باید بخشی را برای سینماگران در نظر بگیرد تا سوألات دینی شان از آن طریق پاسخ داده شود. باید تعامل دو طرفه باشد تا فیلمساز بتواند فیلمنامه اش ارتقا دهد و اگر این اتفاق رخ بدهد ما شاهد تقویت سینمای دینی در کشورمان خواهیم بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان