پیمانه اقتصادی

آیفون ۱۲ بدون رجیستری با قیمت نجومی به ایران رسید / کاهش قیمت دلار به کانال ۲۷ هزار تومان / اردوغان: کالا‌های فرانسوی نخرید/ از بازار خودرو چه خبر؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس همچنان قرمز، عوامل تعیین‌کننده مسیر اقتصاد کشور در ماه‌های آینده، سقوط نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا، نفت ساز کاهشی زد، طلای جهانی کشش صعود ندارد، افزایش قیمت مواد شوینده مورد تایید سازمان حمایت است و افت ۷۰۰ هزار تومانی نرخ سکه را در بر دارد.

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس همچنان قرمز، عوامل تعیین‌کننده مسیر اقتصاد کشور در ماه‌های آینده، سقوط نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا، نفت ساز کاهشی زد، طلای جهانی کشش صعود ندارد، افزایش قیمت مواد شوینده مورد تایید سازمان حمایت است و افت 700 هزار تومانی نرخ سکه را در بر دارد.

بورس همچنان قرمز...

امروز شاخص کل با 37470 واحد کاهش معادل منفی 2.73 درصد به یک میلیون و 336 هزار و 586 واحد، شاخص قیمت وزنی - ارزشی با 9799 واحد کاهش معادل منفی 2.73 درصد به 349 هزار و 563 واحد، شاخص کل هم وزن با 4780 واحد کاهش معادل منفی 1.23 درصد به 384 هزار و 341 واحد، شاخص قیمت هم وزن با واحد 3131 کاهش معادل منفی 1.23 درصد به 251 هزار و 775 واحد، شاخص آزاد شناور با 48177 واحد کاهش معادل منفی 2.59 درصد به یک میلیون و 810 هزار و 647 واحد، شاخص بازار اول با 34020 واحد کاهش معادل منفی 3.55 درصد به 923 هزار و 775 واحد و شاخص بازار دوم با 49935 واحد کاهش معادل منفی 1.69 درصد به 2 میلیون و 913 هزار و 70 واحد رسید. در نیمه دوم داد و ستد‌های امروز بورس، در 654 هزار و 728 نوبت معاملاتی، 6 هزار و 872 میلیارد برگه اوراق بهادار به ارزش 60 هزار و 375 میلیارد ریال در بورس معامله شد.

گزارش بورس امروز شنبه 5 آبان 99/ در روز قرمز بورس سهامداران برای خرید کدام سهام به صف نشستند؟

گزارش بورس امروز شنبه 5 آبان 99/ در روز قرمز بورس سهامداران برای خرید کدام سهام به صف نشستند؟

عوامل تعیین‌کننده مسیر اقتصاد کشور در ماه‌های آینده

احسان عسکری، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این که عوامل تعیین‌کننده مسیر اقتصاد کلان کشور در ماه‌های آینده چیست و با توجه به پیش رو داشتن بحث بودجه، دولت برای تامین مالی خود و پوشش کسری‌ها چه راهکار‌های مشخصی را از طریق بورس در اختیار دارد، اظهار داشت: از نظر روانی، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و همین طور ایران در یک سال آتی تاثیرات انکار ناپذیری بر روند متغیر‌های اقتصادی خواهند داشت، ولی افزایش سرسام آور قیمت‌ها در کالا‌های اساسی به دنبال رشد قیمت ارز موجب شده است، برآورد ارقام بودجه سال 1400 بسیار مشکل باشد.

برخی تحلیلگران از کاهش شدید قیمت ارز در بازار آزاد به واسطه برنده شدن یک کاندیدا در انتخابات پیش روی آمریکا صحبت می‌کنند که این موضوع اگرچه ممکن است در یک مقطع اتفاق افتد، ولی پیش بینی می‌شود تاثیری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نکند. تجربه نشان داده که تحریم‌های اقتصادی ابزاری در دست کشور‌های سلطه طلب به خصوص آمریکا برای به زانو درآوردن کشور‌ها برای تحقق خواسته هایشان است. برخی بر این عقیده هستند با روی کار آمدن دموکرات‌ها در آمریکا، بازگشت به برجام اتفاق خواهد افتاد و امکان فروش نفت برای کشور محقق خواهد شد که در صورت تحقق این موضوع، می‌توان به کاهش قیمت ارز در بازار و کاهش روند تورم خوشبین بود؛ بنابراین آن چه روند مسیر اقتصاد کشور را تعیین می‌کند، میزان دسترسی دولت و شرکت‌ها به ارز حاصل از صادرات نفت و سایر کالاهاست./سنا

کاهش قیمت دلار به کانال 27 هزار تومان

در پایان معاملات امروز بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا به قیمت 27550 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 27980 تومان به متقاضی دریافت ارز فروخته شد که نسبت به روز شنبه، 1020 تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو به قیمت 32590 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 33100 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز شنبه، 1300 تومان کاهش نرخ دارد.

سقوط نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا

با افزایش تنش‌ها بین ترکیه و فرانسه نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا سقوط کرد و برابری اولین بار در تاریخ از 8 واحد هم فراتر رفت. این اتفاق، انتقادها در مورد ناتوانی بانک مرکزی برای تقویت نرخ لیر در مواقع بالا گرفتن تنش‌های ژئوپلیتیکی را بیشتر کرد. نرخ برابری لیر ترکیه با دلار آمریکا در معاملات استانبول 1.3 درصد سقوط کرد و به 8.0667 واحد رسید. هفته گذشته بانک مرکزی ترکیه، غیرمنتظره‌ نرخ بهره خود را ثابت نگاه داشت و سرمایه‌گذاران را ناامید کرد.

اردوغان: کالا‌های فرانسوی نخرید

هریت دیلی ترکیه: رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از مردم کشورش خواست کالاهای فرانسوی را بایکوت کنند. این درخواست در ادامه انتقادات اردوغان از برخورد امانوئل ماکرون با مسلمان‌ها صورت می‌گیرد. اردوغان در سخنرانی تلویزیونی خود از آنکارا گفت: همان‌طور که در فرانسه خواسته شده است از خرید کالاهای ترکی اجتناب شود، من هم از مردم خودم در این‌جا می‌خواهم به کالاهای با برچسب فرانسوی اهمیت ندهند و آنها را نخرند. اردوغان گفت: دشمنی با اسلام و مسلمین در برخی از کشورهای اروپایی به یک سیاست‌گذاری تبدیل شده است که در بالاترین رده‌ها حمایت می‌شود. اردوغان گفت: ماکرون با مسلمانان مشکل دارد و باید از لحاظ ذهنی چک شود.

از بازار خودرو چه خبر؟

بازار خودرو همگام با نزولی شدن نرخ ارز، چند هفته‌ای است بر مدار ریزش قرار دارد. این ریزش‌ها امروز هم تداوم یافته و کارشناسان معتقدند در صورت افت نرخ دلار به کانال 27 هزار تومان، قیمت پراید به کمتر از 100 میلیون تومان خواهد رسید. بررسی ایرنا از بازار خودروی پایتخت، حاکی است امروز (دوشنبه)، قیمت هر دستگاه پراید 131 بین 105 تا 107 میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار 135 تا 142 میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای بین 160 تا 165 میلیون تومان، سمند ال. ایکس 208 تا 212 میلیون تومان، پژو 405 جی. ال. ایکس 208 تا 215 میلیون تومان، پژو پارس 245 تا 250 میلیون تومان و هر دستگاه دنا معمولی 305 تا 307 میلیون تومان از سوی واسطه‌گران و فروشندگان خودرو اعلام شده است.

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت می‌گوید: اگر کاهش قیمت ارز آن طور که کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی کرده‌اند به 18 تا 20 هزار تومان برسد، در بازار خودرو بیشتر نمایان خواهد شد و قیمت خودروها با شیب تندتری کاهش خواهد یافت. وی دلایل این موضوع را حبابی بودن شدید قیمت‌ها، نبود مشتری در بازار و زیاد بودن خودرو دست واسطه‌ها و دلالان برشمرد. موتمنی معتقد است: حتی پیش‌بینی می‌شود برای پراید 85 تا 90 میلیون تومانی هم مشتری نباشد.

نفت ساز کاهشی زد

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش ابتلا به ویروس کرونا در آمریکا و اروپا و نگرانی های مرتبط با وضعیت تقاضا، حدود 2 درصد سقوط کرد. به گزارش ایسنا، بهای معاملات نفت برنت 70 سنت معادل 1.7 درصد کاهش یافت و به 41 دلار و هفت سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا 69 سنت معادل 1.7 درصد کاهش یافت و به 39 دلار و 16 سنت در هر بشکه رسید. این شاخص مدت کوتاهی پس از آغاز معاملات روز جاری بیش از یک دلار سقوط کرده بود. بهای نفت برنت هفته گذشته 2.7 درصد و وست تگزاس اینترمدیت 2.5 درصد کاهش پیدا کرده بود.

طلای جهانی کشش صعود ندارد

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر بهبود ارزش دلار و عدم پیشرفت مذاکرات درباره بسته کمک مالی جدید کرونایی به پایین ترین قیمت یک هفته اخیر نزول کرد. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری 0.1 درصد کاهش یافت و به 1898 دلار و 28 سنت رسید. پیشتر بهای معاملات تا 1890 دلار و 19 سنت عقب نشینی کرده بود که پایین ترین قیمت از 15 اکتبر بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 0.3 درصد کاهش، به 1899 دلار و 30 سنت رسید. کایل رودا، تحلیلگر شرکت آی جی مارکتس اظهار کرد: به نظر می رسد، در کوتاه مدت انگیزه برای یافتن خریداران جدید در بازار طلا وجود ندارد. علت عمده آن هم نزدیک شدن به زمان انتخابات آمریکا و گمانه زنی ها درباره بسته کمک مالی است.

افت 700 هزار تومانی نرخ سکه

قیمت‌ها در بازار سکه و طلا امروز (دوشنبه- 5 آبان) روند نزولی داشت، به‌طوری که سکه تمام ‌بهار آزادی طرح جدید با افت بیش از 700 هزار تومانی، به بهای 14 میلیون تومان فروخته شد و سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم 13 میلیون و 200 هزار تومان به فروش رسید. همچنین قیمت نیم‌سکه بهار آزادی هفت میلیون و 600هزار تومان، ربع‌سکه 5 میلیون و 100 هزار تومان و سکه یک گرمی 2 میلیون و 700 میلیون تومان تعیین شد. در بازار طلا نیز هر گرم طلای 18 عیار به مبلغ یک ‌میلیون و262 هزار تومان و هر مثقال طلا به بهای 5 میلیون و 470 هزار تومان فروخته شد.

افزایش قیمت مواد شوینده مورد تایید سازمان حمایت است

مدیرکل نظارت بر محصولات بهداشتی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: با توجه به افزایش 40 تا 50 درصدی قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید محصولات شوینده، نمی‌توان مخالف افزایش قیمت در این بخش بود. اسماعیل مهدی پور در یک برنامه خبری در پاسخ به این که آیا مجوزی برای افزایش قیمت مواد شوینده از سوی سازمان حمایت صادر شده است، گفت: مواد شوینده تابع قیمت‌گذاری تثبیتی و تکلیفی سازمان حمایت نیست. قیمت‌گذاری محصولات و مواد شوینده و هر نوع کالای تولیدی دیگری براساس مولفه‌های مختلف تاثیر گذار بر قیمت تمام شده انجام می‌شود. /فارس
 

آیفون 12 بدون رجیستری با قیمت نجومی به ایران رسید!

تنها سه هفته از رونمایی جدیدترین گوشی تلفن همراه شرکت اپل می‌گذرد و با وجود بسته بودن مرز‌ها به دلیل شیوع ویروس کرونا حالا پای این گوشی هوشمند آمریکایی به بازار ایران باز شده است. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بررسی‌های میدانی و جستجو در فضای مجازی ما را به سایت‌ها و صفحات مجازی اینستاگرامی رساند که با توضیحات کاملی اعلام کرده‌اند این محصول را با دو شرط می‌فروشند: یکی اینکه این کالا بدون رجیستری به مشتری تحویل داده می‌شود و دیگر آنکه از زمان ثبت سفارش حداقل پانزده روز زمان لازم است تا این محصول  به دست خریدار برسد.

پای آیفون 12 به ایران رسید؛ ابهام خریداران برای رجیستری

نکته مهم این است که این محصول با قیمتی بسیار بیشتر از قیمت واقعی آن در درگاه مجازی در حال عرضه است. در حال حاضر محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد قیمت دلاری این سری از گوشی‌ها با دلار آزاد (به نرخ امروز 28 هزار و 450 تومان) میانگین چیزی حدود 30 میلیون تومان است. حال آنکه هزینه رجیستری و حقوق ورودی و هزینه‌های گمرکی این محصول جای خود دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان