مروری بر روزنامه‌های ۶ آبان ۱۳۹۹

راهکار جایگزین استیضاح روحانی /گام های پایانی برای طرح معیشتی

اقتصادنیوز: بررسی روزنامه‌های امروز ۶ آبان ماه ۱۳۹۹ را با مرور عناوین مطالب اصلی صفحات اول آنها آغاز می‌کنیم.

راهکار جایگزین استیضاح روحانی /گام های پایانی برای طرح معیشتی

 به گزارش اقتصادنیوز اقدامات امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در حمایت از نشریه منتشرکننده چند کاریکاتورعلیه پیامبر اسلام سوژه مشترکی بوده است که چند روزنامه عنوان‌های اصلی خود را به آن اختصاص داده‌اند.

ابتکار درتیتر عکس اصلی خود آورده است: جهان اسلام علیه فرانسه و مکرون، جوان با انتشار تصویری از مکرون از این تیتر استفاده کرده است: شرور! وطن‌امروز هم با انتشار طرحی از رئیس‌جمهور فرانسه این تیتر را انتخاب کرده است: ابلیس پاریس خراسان هم آورده است: مکرون زیرتیغ خشم مسلمانان

اعتماد در مطلب اصلی صفحه اول خود به ادبیات تند اصولگرایان می‌پردازد و از این تیتر بهره می‌گیرد؛ اصولگرایی با بیان مارکسیستی

اعتماد هم در مطلب اصلی صفحه اول خود به ادبیات تند اصولگرایان می‌پردازد و از این تیتر بهره می‌گیرد؛ اصولگرایی با بیان مارکسیستی

 

آرمان‌ملی در تیتر اول خود به آنفلوآنزا پرداخته و نوشته است: واکسن نرسید؛ آنفلوآنزا شیوع یافت!

آفتاب‌یزد با اشاره به سخنان اخیر اوبراین مشاور ترامپ این تیتر را برگزیده است: تحریم به ایستگاه آخر رسید! قدس ارگان آستان قدس هم در این زمینه توشته است: تحریم‌ها ته کشید

افکار با اعلام خبر ترخیص 300میلیون دلار قطعه این تیتر را مورد استفاده قرارداده است: حمایت ویژه از خودروسازها

دنیای اقتصاد هم در عنوان عکس یک خود آورده است: آژیر جنگ داخلی در آمریکا

اطلاعات این جمله محمدجواد ظریف را برای تیتر نخست خود برگزیده است: سازمان ملل باید در مقابل یک جانبه‌گرایی و جنگ بایستد

جام‌جم ارگان صداوسیما برای گزارش اصلی خود این تیتر را انتخاب کرده است: داغ واردات روغن بر دل بازار

سیاست روز در صفحه اول خود با قرار دادن دو عکس قتل جرج فلوید ومهرداد سپهری تیتر عجیب از قتل به دست پلیس تا حمایت از پلیس از مردم را برگزیده است!

VatanEmruz

در ادامه گزیده برخی از مطالب مهم امروز روزنامه‌ها را مرور می‌کنیم:

دنیای اقتصاد؛ متهم اصلاح فرسایشی بورس

دنیای اقتصاد در گزارش اصلی خود به بورس پرداخته است. این روزنامه می‎نویسد: 52 روز کاری است که سهام به حرکت در مسیر کاهشی ادامه می‌دهد و با وجود افت بیش از 35 درصدی نماگر اصلی تالار شیشه‌ای، اما نقطه پایانی برای این جریان اصلاحی دیده نمی‌شود. همانند دوره صعود که بیش از یک‌سال به درازا کشید، اکنون اصلاح قیمت‌ها نیز فرسایشی شده است. در این میان محدودیت‌های خودساخته بازار سرمایه ایران، متهم اصلی زمانبر شدن ابرنوسان سهام است. دامنه نوسان محدودی که در همان ثانیه‌های ابتدایی پیش‌گشایش، صف‌های فروش را سنگین می‌کند و مجال خروج به سهامدارانی که تمایل به ماندن در این بازار را ندارند، نمی‌دهد. جایی که کل سرمایه حقیقی خارج‌شده از گردونه معاملات سهام در روزهای اصلاحی بورس تهران مساوی است با پولی که تنها در 14 روز کاری (از 30 تیر تا 19 مرداد) جذب سهام شده بود. در این شرایط نه تنها هر روز با افزایش زیان، تصمیم سهامداران تازه‌وارد را برای فروش راسخ‌تر‌ می‌کند، بلکه بر هیجان بازیگران سهام می‌افزاید و تعادل بازار را به تعویق می‌اندازد.

DonyayeEghtesad

شرق؛ فاصله‌‌ بین روحانی و قالیباف تمام می‌شود؟

شرق در گزارش اصلی خود به حاشیه‌های روابط رئیس‌جمهور و رئیس‌مجلس پرداخته و می‌نویسد: از زمان شیوع ویروس کرونا در کشور حدود 9 ماه گذشته و مسئولان به شکل‌های مختلف مردم را به تبعیت از پروتکل‌های بهداشتی مانند دورکاری، زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی دعوت می‌کنند. شواهد این‌گونه نشان داده که همین مسئولان از بین این موارد به «فاصله‌گذاری» بیشتر علاقه دارند و کرونا بهانه‌ای شده تا کمتر همدیگر را ببینند. برای نمونه می‌توان به حضور‌نداشتن رئیس‌جمهور در مجلس و حضورنیافتن رئیس مجلس در جلسه شورای انقلاب فرهنگی اشاره کرد. شرکت‌نکردن رؤسای سه قوه در برخی مراسم‌ها و نشست‌ها سابقه‌دار است؛ اما روال ثابت درباره برخی از برنامه‌ها این بوده که حتما رئیس‌جمهور یا رئیس مجلس باید در آن مراسم حضور داشته باشند؛ مثل تقدیم لایحه بودجه به مجلس. حال این سؤال مطرح است که با توجه به اختلافی که بین حسن روحانی و محمدباقر قالیباف بعد از حضور رئیس مجلس در بیمارستانی در تهران به وجود آمد، آیا رئیس‌جمهور به مجلس خواهد رفت؟ جواب رئیس دفتر حسن روحانی به این سؤال این است: «ما برای برگزاری جلسه رئیس‌جمهور با نمایندگان مجلس به صورت ویدئو‌کنفرانس هیچ مشکلی نداریم».خبرگزاری مهر به نقل از محمود واعظی نوشته که حضور رئیس‌جمهور برای تعمیق روابط دو قوه و همچنین نزدیک‌شدن به زمان تقدیم لایحه بودجه سال 1400 به مجلس به تشخیص ستاد ملی کرونا منوط می‌شود و پروتکل‌هایی که این ستاد برای آقای روحانی تعریف می‌کند. او گفته اگر نظر ستاد ملی کرونا مثبت باشد، رئیس‌جمهور به مجلس می‌رود و اگر مثبت نباشد، نمی‌رود. واعظی گفته: «درباره جلسه به صورت ویدئو‌کنفرانس اصلا حرفی نداریم و هر زمان لازم باشد و مجلس هم بخواهد، مشکلی برای برگزاری چنین جلسه‌ای نخواهیم داشت. ما در جریان معرفی وزیر پیشنهادی صمت گفتیم یا آقای جهانگیری در صحن مجلس حضور پیدا می‌کند یا به تشخیص خود مجلس اگر علاقه داشتند، می‌توانند جلسه رأی اعتماد را به صورت ویدئو‌کنفرانس با رئیس‌جمهور برگزار کنند. ما برای برگزاری جلسات به صورت ویدئو‌کنفرانس هیچ مشکلی نداریم». رئیس دفتر رئیس‌جمهور درباره اینکه دولت درخواستی برای تشکیل جلسه به صورت ویدئو‌کنفرانس به مجلس ارائه داده است؟ عنوان کرده: «اصلا کار به آنجا نرسیده است. به مجلس اعلام کردیم هر طور خودتان راحت هستید». این جمله واعظی نشان می‌دهد که او توپ را به زمین پارلمان انداخته تا در صورت عملی‌نشدن امکان این جلسات، کسی دولت را مقصر نداند.

این روزنامه در پایان بااشاره به بازدید قالیباف ازبیمارستان امام و حاشیه‌های آن می‌نویسد:  شرکت‌نکردن قالیباف در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که سه‌شنبه هفته گذشته به ریاست حسن روحانی برگزار شد، نشان می‌دهد مسئولان همچنان فاصله‌گذاری اجتماعی را به نحو شایسته‌ای رعایت می‌کنند.

Shargh

اعتماد؛ فاصله 30 میلیون تومانی دستمزد و هزینه برای شهرنشینان

اعتماد در گزارش اقتصادی خود اورده است: در سال گذشته نسبت دستمزد سالانه که به یک کارگر پرداخت می‌شود به متوسط هزینه‌های سالانه برای خانواده‌های شهری 38 درصد و برای خانوار روستایی نیز 69 درصد بود. بدین معنا که در یک خانواده شهری، دستمزد هر کارگر کفاف کمتر از 40 درصد هزینه‌های زندگی‌اش را می‌دهد. در حالی که خانواده‌های روستایی می‌توانستند تا 70 درصد هزینه‌های زندگی‌شان را با همان حقوق پوشش دهند. فاصله میان دستمزد سالانه یک کارگر با هزینه‌های زندگی در شهرها و روستا به ترتیب حدود 30 و 8 میلیون تومان است. همین امر باعث می‌شود خانواده‌ها منابع درآمدی خود را گوناگون انتخاب کنند تا هم از گزند نوسانات و افزایش تورم قدری در امان بمانند و هم میزان بیشتری از هزینه‌های خود را پوشش دهند.

بررسی‌های وزارت کار نشان می‌دهد که متوسط هزینه‌های سالانه یک خانواده شهری در سال 98 افزایش 21 درصدی یافته و به بیش از 48 میلیون تومان در سال رسیده است. این در حالی است که در سال 97 متوسط هزینه یک خانواده شهری 40 میلیون تومان بود. بر اساس گزارشی که وزارت کار منتشر کرده متوسط درآمد خانواده‌های شهرنشین نیز رشد 24 درصدی داشته و از 44 میلیون و 950 هزار تومان به 54 میلیون تومان در سال گذشته رسیده است. آمار مربوط به درآمد و هزینه خانواده‌های شهری از سال 90 تا 98 نشان می‌دهد در کمتر از یک دهه، رشد درآمدها 315 درصد بوده و از 13 میلیون تومان به 54 میلیون تومان رسیده و بیشترین جهش نیز طی سال 97 تا 98 رخ داده که متوسط درآمدها افزایش 24.4 درصدی داشت. هزینه نیز طی سال‌های 90 تا 98 افزایش 262 درصدی داشته و از 13 میلیون و 474 هزار تومان به 48 میلیون و 643 هزار تومان رسید. بیشترین جهش هزینه‌ها در شهرها نیز مانند افزایش درآمدها در فاصله سال‌های 97 تا 98 بوده که 20.7 درصد بیشتر شده است.

هزینه یک خانواده روستایی طی سال‌های 90 تا 98 افزایش 211 درصدی داشته و از 8 میلیون و 500 هزار تومان به 26 میلیون و 596 هزار تومان رسید. طی این سال‌ها متوسط درآمد برای خانواده‌های ساکن در روستا افزایش 275 درصدی داشته و از حدود 8 میلیون تومان به 29 میلیون و 700 هزار تومان رسید. بیشترین جهش درآمدی در خانواده‌های روستایی مانند خانواده‌های شهری در فاصله سال‌های 97 تا 98 رخ داد که منجر به افزایش 27.4 درصدی شد . در این فاصله زمانی هزینه‌ها نیز افزایش 22 درصدی یافت.

ایران؛ سدهای ضد تحریمی اقتصاد

ایران با جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز آمار ایران گفت‌وگویی داشته است. گزیده این گفت‌وگو به این شرح است:

*به طور قطع کرونا تأثیر زیادی درتولید بخش‌های مختلف داشته که البته به صورت عمده روی گروه خدمات مؤثر بوده است. کرونا درکنار کاهش تولید برخی از بخش‌ها باعث افزایش تولید برخی از بخش‌ها نیز شده است. با این حال دامنه تأثیر این بیماری در زیربخش‌های خدمات نمایان است. برای مثال در بخش فعالیت‌های هتلداری و رستوران نرخ رشد منفی 6.7 درصد بوده که با متوسط منفی 1.7 درصدی گروه اصلی فاصله زیادی دارد.

*برای محاسبه ارزش افزوده فعالیت استخراج نفت خام و گاز طبیعی از آمارهای ثبتی وزارت نفت استفاده شده است. نتایج نشان می‌دهد رشد ارزش افزوده بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی سال 98 همچنان به روند کاهشی خود معادل منفی 35 درصد ادامه داده است. رشد منفی این بخش از پاییز سال 97 همزمان با اجرای تحریم‌های خصمانه علیه کشورمان شروع شد. در پاییز 97 رشد این بخش نسبت به مدت مشابه سال قبل منفی 33.5 درصد کاهش یافت و در زمستان سال 97 با اندکی بهبود به منفی 26 درصد رسید.

*در بهار سال 98 نیز روند رشد کاهشی‌تر شد و به منفی 41 درصد رسید. در تابستان 98 بیشترین کاهش در رشد این بخش نسبت به فصل‌های قبل معادل منفی 47 درصد مشاهده شد. از آنجا که شروع روند کاهشی از پاییز 1397 بوده، در پاییز 98 رشد ارزش افزوده بخش استخراج نفت خام و گاز طبیعی با یک بهبود نسبت به دوره‌های قبل معادل منفی 15.3 درصد بوده است، اگرچه این بخش همچنان با رشد منفی خود تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر رشد منفی محصول ناخالص داخلی با نفت داشته است. در زمستان سال 1398 روند کاهشی این بخش دوباره شدت گرفت و به منفی 27 رسید و در فصل بهار به منفی 14 درصد رسیده است.

*همان گونه که اشاره شد، دراین فصل گروه نفت با رشد منفی 14.3 درصد مواجه شده است. اگر این نرخ را با سال گذشته مقایسه کنیم شاهد بهبود نسبی هستیم. در چهارفصل سال گذشته رشد گروه نفت به ترتیب منفی 41.3، منفی 46.9، منفی 15.4 و منفی 26.9 درصد بوده و برای کل سال گذشته منفی 35 درصد بوده است که درمقایسه با منفی 14.3 درصد بهار امسال رشد منفی این بخش کمتر شده است.البته این بهبود به این دلیل است که عدد تولیدناخالص داخلی سال قبل افت بسیاری داشته و تأثیر خود را گذاشته است. اگر بخواهیم نرخ رشد را قبل از تهدید نفت مقایسه کنیم باید این اعداد را با هم جمع کنیم یعنی در یک‌سال گذشته بخش نفتی افت شدیدی را تجربه کرده است.دررشد فعالیت سایر معادن نیز بر اساس شاخص‌های مقدار محاسبه شده 9/0 درصد بوده است. در سه ماهه اول سال مذکور، استخراج سنگ‌های فلزی با بیشترین سهم، رشدی نداشته است، استخراج سایر سنگ‌های معدنی و زغال سنگ به ترتیب دارای رشد افزایشی و کاهشی بوده‌اند.

*از سال 96 که با افت بیش از 40 درصدی بخش نفت مواجه شدیم، این بخش به شدت کوچک شده است. اما با توجه به آثار مستقیم و غیرمستقیم نفت بر اقتصاد ایران نمی‌توان این افت را به معنای خروج از اقتصاد نفتی معنا کرد. درکنار کاهش تولید نفت و گاز، افت درآمدهای ارزی آن روی عمده بخش‌های اقتصادی تأثیر می‌گذارد.

*در فصل بهار امسال، فعالیت صنعت رشد کاهشی 0٫4 درصد داشته است. رشد منفی صنعت بیشتر ناشی از رشد منفی رشته فعالیت‌های ساخت کک، فرآورده‌های حاصل از تصفیه نفت و سوخت‌های هسته‌ای و ساخت مواد شیمیایی و محصولات شیمیایی بوده است.درمجموع صنعت شامل 22 رشته فعالیت است که در بهار امسال رشد 13 رشته منفی بوده است. دراین فصل بیشترین رشد منفی با 27 درصد در صنعت پوشاک بوده است. همچنین نرخ رشد صنعت چرم، منفی 11.5 درصد، انتشار و چاپ منفی 10.7 درصد، منسوجات منفی 10.5 درصد و ساخت رادیو و تلویزیون منفی 9.4 درصد بوده که بیشترین تأثیر را در منفی شدن این بخش داشته است.در مقابل صنایعی مانند ساخت تجهیزات حمل و نقل با رشد 5.7 درصدی، لاستیک و پلاستیک با رشد 5.2 درصدی، وسایل نقلیه موتوری با رشد 4.1 درصدی و محصولات غیرفلزی با رشد 2.9 درصدی همراه بوده‌اند.

*بخش ساختمان در فصل بهار سال جاری همانند فصل زمستان سال 1398 دارای رشد کاهشی است و رشد منفی 2 درصدی را ثبت کرده است. احتمالاً اثرات شیوع ویروس 19 -COVID همچنان نقش مؤثری در کاهش فعالیت‌های ساختمانی و کاهش ارزش افزوده این بخش در فصل بهار 1399 نیز داشته است. همچنین بر اساس اطلاعات ثبتی وزارت صمت، رشد منفی رشته فعالیت فلزات اساسی در فصل بهار امسال و رشد منفی محصولات فولادی را می‌توان مؤید رشد منفی بخش ساختمان در فصل بهار 1399 دانست.

*بخش خدمات بهار امسال منفی 3.5 درصد رشد داشته است. این گروه شامل زیر بخش‌های عمده فروشی و خرده فروشی، هتل و رستوران، حمل و نقل و ارتباطات واسطه گری‌های مالی، مستغلات، امور عمومی، آموزش، بهداشت و مددکاری و سایر خدمات است.خدمات عمده فروشی و خرده فروشی حلقه وصل بین عرضه و تقاضای بازار کالا است. به طوری که از یک‌سو ستانده بخش‌های مختلف مانند صنعت، کشاورزی و ماهیگیری از کانال عمده فروشی و خرده فروشی در بازار عرضه شده و از سوی دیگر، کالاهای مورد نیاز فعالیت‌های اقتصادی و خانوار که به واسطه واردات یا تولید داخل تأمین می‌شوند از کانال عمده‌فروشی و خرده فروشی در اختیار آنها قرار می‌گیرد. بنابراین انتظار بر این است که ستانده این بخش از یک سو متأثر از ستانده بخش‌های تولیدی و تجارت خارجی و از سوی دیگر متأثر از هزینه خانوارها درگروه‌های منتخب کالایی باشد. در فصل بهار سال 1399 رشد خدمات عمده فروشی و خرده‌فروشی منفی 6.7 درصد بوده است.ارزش افزوده برخی فعالیت‌های خدماتی از جمله هتل و رستوران، خدمات مستغلات ، خدمات مربوط به سلامت انسان و سایر خدمات دارای رشد کاهشی 63 درصدی است. شیوع ویروس 19-COVID علت کاهش ارزش افزوده فعالیت‌های خدماتی مذکور در فصل بهار سال 99 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.همچنین بخش مستغلات که شامل 5 رشته فعالیت: خدمات واحدهای مسکونی شخصی، خدمات واحدهای مسکونی اجاری، خدمات واحدهای غیرمسکونی، خدمات دلالان و مستغلات و فعالیت کرایه و خدمات کسب و کاره انجام می‌شود، رشد منفی 6.1 درصدی داشته است.

* باوجود تأثیر کرونا بر رکود ، برخی از زیربخش‌ها رشد داشته‌اند. برای مثال بخش خدمات مالی و بیمه که شامل فعالیت‌های بانک، بیمه و سایر واسطه‌گری‌های مالی است، در بهار سال 1399، به میزان 10.3 درصد افزایشی بوده که رشد مثبت این بخش بیشتر ناشی از فعالیت سایر واسطه‌گری‌های مالی است.همچنین فعالیت بانک با بیشترین سهم در بخش خدمات مالی و بیمه، در بهار سال 1399 از رشد مثبت 5.5 درصدی  برخوردار است. این درحالی است که بخش بیمه هیچ رشدی نداشته است. درمقابل فعالیت سایر واسطه‌گری‌های مالی که بیشتر فعالیت‌های بورس را دربر می‌گیرد، به دلیل رونق بازار سهام رشد قابل توجه 27 درصدی داشته است.

*این بخش شامل فعالیت‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، لوله‌ای، آبی، هوایی، پشتیبانی و انبارداری و پست و مخابرات است که در بهار رشد منفی 3 درصدی داشته است. تمام فعالیت‌ها بجز فعالیت پست و مخابرات دارای رشد منفی بوده است.

فعالیت حمل و نقل جاده‌ای و فعالیت پست و مخابرات با بیشترین سهم در ارزش افزوده این بخش، در فصل بهار به ترتیب از رشد منفی 5.9 درصد و 7.8 درصدی برخوردار است ولی به دلیل سهم بالاتر حمل‌و‌نقل جاده‌ای و منفی بودن سایر فعالیت‌های این بخش رشد گروه در فصل مذکور، کاهشی شده است. سایر فعالیت‌های حمل و نقل که سهم کمتری در ارزش افزوده این بخش دارند؛ شامل حمل و نقل ریلی، لوله‌ای، آبی، هوایی و پشتیبانی و انبارداری به ترتیب از رشد منفی 4.4، منفی 13.9، منفی 20.5، منفی 59.2 و منفی 38.3 درصد برخوردار است. احتمالاً شیوع ویروس 91 - DIVOC  علت کاهش ارزش افزوده بخش حمل و نقل در هریک از فصول زمستان سال 98 و بهار سال 99 نسبت به فصل مشابه سال قبل است.

*در بهار امسال حمل و نقل هوایی به دلیل محدودیت‌ها رشد منفی 59.2 درصدی داشته که بیشترین رشد منفی است. پس از آن حمل و نقل آبی با منفی 20.5 درصد، جاده‌ای با منفی 5.9 درصد و ریلی با منفی 4.4 درصد به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. اما درهمین زیر بخش، پست و مخابرات به دلیل افزایش درآمد حاصل از مکالمات به دلیل استفاده بیشتر خانوارها از اینترنت و افزایش مکالمات داخل منزل رشد 7.8 درصدی داشته است.

*در فصل بهار سال 99، رشد مصرف نهایی خانوارهای کشور به قیمت ثابت با روند کاهشی، منفی 0.6 درصد بوده است که نسبت تمام فصول سال 98، اندکی بهبود را نشان می‌دهد. البته با وجود بهبود مصرف خانوار همچنان اثرات تورمی از طریق افزایش شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی، منجر به کاهش مصرف نهایی حقیقی خانوار شده و رشد متوسط قیمت‌ها از رشد مصرف خانوار به قیمت اسمی پیشی گرفته است.بررسی هزینه‌های خوراکی خانوار به قیمت ثابت نشان می‌دهد با توجه به رشد 12٫4 درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در گروه خوراکی‌ها، رشد مصرف نهایی خانوار از این گروه به 2٫9 درصد می‌رسد که بیشترین رشد هزینه‌های خوراکی خانوار، مربوط به سه گروه غلات، نان، آرد، رشته و فرآورده‌های آن، شیر و فرآورده‌های آن و میوه‌ها و خشکبار است. رشد مصرف نهایی خانوار به قیمت‌های ثابت در گروه هزینه‌های غیر خوراکی و خدمات، بجز گروه مسکن، آب آنها و سوخت، مبلمان و گروه ارتباطات، در سایر گروه‌ها منفی بوده است.در گروه هزینه‌های پوشاک و کفش، با توجه به رشد 27٫7 درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی پوشاک و کفش، رشد این هزینه‌ها به منفی 0.8 درصد می‌رسد. در گروه حمل و نقل با توجه به رشد 47.5 درصدی شاخص بهای کالا و خدمات حمل و نقل، مصرف نهایی خانوار با رشد منفی22٫7 درصدی مواجه شد.

در گروه تفریح و فرهنگ، با توجه به شرایط خاص پیش آمده و رشد 25٫4 درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی تفریح و فرهنگ، رقم رشد به منفی 33٫4 درصد رسیده است. در گروه‌های هتل و رستوران و کالاها و خدمات متفرقه، کاهش هزینه‌های خانوار با توجه به رعایت‌های بهداشتی از یک‌سو و تعطیلی هتل‌ها و رستوران‌ها تحت شرایط خاص بوجود آمده از سوی دیگر، رشدهای منفی 69 درصدی ومنفی4٫2 درصدی مصرف خانوار را به دنبال داشته است. رشد شاخص بهای کالا و خدمات گروه هتل و رستوران 17.5 درصد و گروه کالاها و خدمات 23٫3 درصد است در گروه مسکن، آب و سوخت و نیز گروه ارتباطات، مصرف نهایی خانوار رشدی مثبت به ترتیب معادل 3.3 درصد و 23.1 درصد را تجربه کرده که با توجه به رشد 21٫7 درصدی شاخص بهای کالا و خدمات مسکن و 6٫1 درصدی ارتباطات به وقوع پیوسته است. رشد مصرف نهایی خانوار در گروه بهداشت معادل منفی 9 درصد است که با توجه به رشد 22٫2 درصدی شاخص بهای کالاها و خدمات در این گروه حاصل شده است.

*شرایط پیش آمده در خصوص شیوع ویروس کرونا هزینه‌های بیمارستانی خانوار بویژه مراجعات به بیمارستان‌های خصوصی را بشدت کاهش داد، زیرا بخش عمده‌ای از این خدمات در بیمارستان‌های دولتی به خانوارها ارائه شده است. می‌توان گفت رشد پایین هزینه‌های خانوار در این گروه متأثر از دو عامل حمایت‌های دولت برای کاهش هزینه‌های ناشی از کرونا و همچنین به تأخیر انداختن مراقبت‌های درمانی از طرف خانوار مانند هزینه‌های دندانپزشکی، تست‌های تشخیصی روتین، عمل‌های زیبایی، واکسیناسیون کودکان و... است.

*در بهار امسال ارزش صادرات کالاهای غیرنفتی به قیمت ثابت منفی 47.1 درصد و ارزش واردات کالا به قیمت ثابت 62.8 درصد کاهش یافته است. در فصل زمستان نیز ارزش صادرات غیرنفتی و واردات کالا به قیمت ثابت به ترتیب 23.4 و 38.5 درصد کاهش یافته است که با توجه به نتایج، وضعیت صادرات و واردات کالا در فصل بهار 1399 منفی‌تر شده است و بخشی از این کاهش به شیوع ویروس 19-COVID و بسته شدن مرزهای ارتباطی کشور با سایر کشورها باز می‌گردد.

*با توجه به تأثیر بازار کار و تولیدناخالص داخلی بازار کار نشان می‌دهد که اثر کرونا درحال کاهش است. آمارها نشان می‌دهد که در بهار حدود 1.5 میلیون خالص اشتغال کاهش یافته است درحالی که در تابستان امسال این رقم به 1.2 میلیون رسیده است. همچنین دربهار 2 میلیون نفر از جمعیت فعال کشور کم شد درحالی که در تابستان امسال این رقم به 1.6 میلیون کاهش یافته است. جمعیت غیرفعال کشور درفصل تابستان کاهش حدود 2.2 میلیونی را نشان می‌دهد در شرایطی که در فصل بهار این عدد بیش از 2.7 میلیون نفر بود. همچنین مدت کار انجام شده درتابستان به 43.4 ساعت رسیده درصورتی که در بهار به 40.4 رسیده بود که نشان می‌دهد کم شدن ساعت کاری کمتر شده است. درمجموع درتابستان امسال از 22 گروه شغلی، 12 گروه با رشد اشتغال نسبت به بهار روبه‌رو شده‌اند.تمام این آمارها نشان می‌دهد که در فصل تابستان با وجود تداوم آثار منفی کرونا، وضعیت بهتر شده است. حال با توجه به اینکه بازارکار به نوعی نمایانگر میزان فعالیت و تولید بخش‌های مختلف است، به نظر می‌رسد در تابستان امسال با بهبود نسبی تولید ناخالص داخلی مواجه شویم.

Iran

خراسان؛ گام های پایانی برای طرح معیشتی

خراسان در تیتر نخست به طرح معیشتی پرداخته ومی‌نویسد: رئیس مجلس از مراحل پایانی طرح  تامین کالاهای اساسی خبر داد. طرحی که طبق اطلاعات اولیه آن، قرار است هر ماه به 30 میلیون ایرانی مبلغ 60 هزار تومان و به 30 میلیون عضو دهک های پایین نفری 120 هزار تومان کالابرگ الکترونیکی تخصیص یابد. این طرح در ابتدا با  ابهامات مالی از سوی کارشناسان از جمله مرکز پژوهش های مجلس مواجه شده بود. اما به نظر می رسد اکنون این موارد در تعامل دولت و مجلس برطرف شده اند.به گزارش خبرگزاری خانه ملت، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در نشست دیروز مجلس از آغاز طرح تامین کالاهای اساسی به زودی خبر داد و گفت: همان طور که رهبر معظم انقلاب نیز بر لزوم حمایت معیشتی از مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر تاکید کردند، مجلس در گام‌های پایانی اجرایی سازی طرح حمایت معیشتی از مردم است. وی ادامه داد: با تفاهم با دولت نخواهیم گذاشت در شرایط دشوار معیشتی مردم احساس کنند که در وسط مشکلات تنها هستند و کسی در اندیشۀ کوچک شدن سفرۀ آن ها نیست. به زودی با حفظ کرامت ملت شریف و سرافراز ایران و با همراهی مدیران اجرایی تامین کالاهای اساسی خانوارها آغاز می شود.به گزارش خراسان، هر چند باید منتظر نهایی شدن طرح مجلس در این خصوص بود، اما بر اساس آن چه پیشتر منتشر شده، قرار است در قالب اصلاح قانون بودجه امسال، 30 هزار میلیارد تومان برای تامین کالاهای اساسی مردم از طریق کالابرگ الکترونیک اختصاص یابد، به این صورت که پیش بینی شده 60 میلیون نفر کارت طرح معیشت دریافت کنند و این کارت ماهانه برای هر یک از افراد به میزان 120 هزار تومان برای خرید کالاهای اساسی شارژ شود. طبق پیش بینی ها، از این تعداد، کارت خرید کالاهای اساسی برای 30 میلیون نفر افراد کم درآمد بدون پرداخت هزینه خواهد بود و برای 30 میلیون نفر باقی مانده با پرداخت 50 درصد هزینه خرید، کارت 120 هزار تومانی به هر فرد اختصاص خواهد یافت.شایان ذکر است پیشتر و در تاریخ 8 مهرماه، کلیات این طرح به تصویب مجلس رسید، اما برای رفع ابهامات موجود به کمیسیون برنامه و بودجه برگشت داده شده بود. این ابهامات بیشتر ناظر به تامین منابع طرح بودند. دو روز قبل نیز دستیار سیاسی و رسانه‌ای رئیس مجلس از برگزاری جلسه ای با حضور رئیس مجلس و برخی مسئولان دولتی و برخی نمایندگان مجلس برای تامین منابع اجرای این طرح خبر داده بود.در عین حال حاج بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه از توافق با دولت درباره منابع این طرح خبر داده است.

khorasannews

جوان؛ راهکار جایگزین استیضاح روحانی

جوان در سرمقاله خود با عنوان به جای استیضاح، می‌نویسد: موضوع استیضاح رئیس جمهور هم در ماه‌های پایانی مجلس دهم در دستور کار نمایندگان مجلس قرار داشت و هم از روز‌های آغازین کار مجلس یازدهم توسط برخی نمایندگان مطرح و در روز‌های اخیر و پس از سخنان مسئله‌دار رئیس‌جمهور به طور جدی در دستور کار قرار گرفت و تعداد امضای نمایندگان برای استیضاح هم به بیش از 60 امضا رسید.اما نمایندگان پیگیر استیضاح بعد از بحث در جلسات متعدد و با دوراندیشی به این نتیجه رسیدند که در شرایط کنونی، استیضاح رئیس جمهور مشکلی را حل نمی‌کند و با آقای امیرآبادی از اعضای هیئت رئیسه مجلس در مورد چرایی انصراف نمایندگان گفت: «اگر الان استیضاح رئیس جمهور را شروع کنیم، روند آن در حدود دو ماه طول می‌کشد و به ماه دهم سال می‌رسیم، بعد از آن نیز معاون اول رئیس جمهور به مدت سه ماه رئیس دولت می‌شود و بعد از آن هم به تعطیلات عید می‌رسیم و اندکی بعد نیز مهلت کارِ دولت تمام می‌شود؛ بنابراین ما در مجلس به این نتیجه رسیده‌ایم که استیضاح انجام نشود.»همانگونه که اشاره شد، در صورتی که استیضاح رأی می‌آورد، فرآیندی که در کشور باید طی می‌شد، عملاً برگزاری انتخابات به همان زمان تعیین شده برای انتخابات 1400 موکول می‌شد، با این تفاوت که در این چند ماه دستگاه اجرایی کشور بلاتکلیف و بسیار فشل‌تر از دوران کنونی می‌شد که طبیعتاً با توجه به شرایط جنگ همه‌جانبه دشمن علیه نظام اسلامی ظرفیت‌های ملی برای مقابله و خنثی‌سازی آن بسیار ضعیف‌تر می‌شد. در صورتی هم که استیضاح رأی نمی‌آورد، مسائلی که در صحن مجلس مطرح می‌شد همان آثار منفی فوق‌الاشاره را داشت.

این روزنامه درادامه می‌نویسد:ضمن استقبال از انصراف مجلس در استیضاح در طی چند ماهه باقی مانده کار دولت دوازدهم حتی‌المقدور برای رفع ضعف‌ها اقدام کنند و فرصتی هم برای مجلسیان خواهد بود تا با روش‌های دیگر برای حل مسائل مردم به دولت کمک کنند.در این میان می‌توان به اقدام خوب رئیس مجلس در تعامل با وزرا اشاره کرد که با برگزاری نشست با آن‌ها گره‌های کار را شناسایی و با کمک مجلس درصدد رفع آن برآمده است که در این زمینه می‌توان به نشست محمدباقر قالیباف در تاریخ 27 مهرماه با رئیس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، وزیر نفت، وزیر صمت و وزیر جهاد و کشاورزی در مجلس اشاره کرد. این نمونه از اقدامات که نشان از هماهنگی مجلس با دولت دارد، در کنار نقش نظارتی مجلس به جای طرح سؤال و استیضاح می‌تواند در پیشبرد امور کشور مؤثر بوده و طبعا نتیجه آن هم حل مشکلات مردم خواهد بود.Javan

این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان