پایان پروژه گمانه‌زنی تپه باستانی کوی کیوان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: عملیات گمانه‌زنی حریم و عرصه تپه باستانی "کوی کیوان" شهرستان ازنا پس از سه هفته کار میدانی پایان یافت و نتایج علمی آن به زودی منتشر خواهد شد.

پایان پروژه گمانه‌زنی تپه باستانی کوی کیوان

به گزارش خبرآنلاین از لرستان، «سید امین قاسمی» اظهار کرد: پروژه بازنگری تعیین عرصه و حریم تپه باستانی کوی کیوان یکی از اولویت‌های پژوهشی و اضطراری این اداره کل بود که به دلیل مشکلات به وجود آمده برای مردم منطقه، در کوتاهترین زمان ممکن به انجام رسید.

وی با اشاره به اهمیت تاریخی تپه باستانی کوی کیوان و لزوم حفاظت از آن افزود: به منظور رفع کامل مشکلات به وجود آمده در عرصه و حریم این اثر، نیازمند مشارکت جدی راه و شهرسازی و شهرداری هستیم.

 سرپرست پروژه گمانه‌زنی کوی کیوان نیز گفت: آثار و شواهد مکشوفه، بیانگر حضور جوامع روستانشینی عصر مس-سنگی در این مکان است و یک سازه دستکند زیرزمینی مربوط به قرون متاخر اسلامی در مجاورت این تپه وجود دارد که درهم‌تنیدگی این 2 اثر موجب هم‌پوشانی عرصه و حریم آنها شده است.

«عطا حسن پور» ادامه داد: نخستین فصل عملیات تعیین عرصه و حریم تپه کوی کیوان سال گذشته انجام شد اما به دلیل بروز مشکلات عدیده برای زمین های مسکونی، برنامه بازنگری آن با تشخیص پژوهشکده باستان‌شناسی کشور، دوباره در دستور کار این اداره کل قرار گرفت.

وی عنوان کرد: این تپه باستانی در شمال شرق ازنا و حاشیه بافت مسکونی شهر قرار دارد که سال های گذشته هنگام تسطیح اراضی به منظور توسعه بافت شهری، صدمات جبران ناپذیری به این اثر تاریخی وارد و ادامه کار ساخت و ساز در عرصه و حریم آن با دستور قضایی ممنوع شده است.
حسن پور با اشاره به اهمیت حفظ آثار در روند توسعه بافت‌های شهری گفت: هنگام تسطیح اراضی این محل یک سازه‌ دستکند زیرزمینی نیز کشف شده که پژوهش‌های بنیادی آن در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان