گزارش توئیتری عراقچی از نتایج دیدارهایش در روسیه

ایرنا نوشت: «سیدعباس عراقچی» معاون سیاسی وزارت امورخارجه و فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ امروز بعد از سفر به مسکو در توئیتی نوشت: ایران و روسیه رویکردهای مشترکی در خصوص مناقشه «ناگورنو قره باغ» (قره باغ کوهستانی) دارند.

گزارش توئیتری عراقچی از نتایج دیدارهایش در روسیه

 عراقچی عصر پنحشبه در توئیتی نوشت «ابتکار ایران را امروز در جریان یک دیدار مفید با آندری رودونکو معاون وزیر خارجه روسیه در مسکو به اشتراک گذاشتم. ایران و روسیه رویکرد مشابهی در خصوص مناقشه ناگورنو-قره باغ دارند. همچنین مثل همیشه، رایزنی های خوبی با سرگئی ریابکوف درخصوص آینده برجام داشتیم».

 سید عباس عراقجی معاون سیاسی وزارت امور خارجه و فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ، امروز پنچشنبه پس از مذاکره و رایزنی سه ساعته با آندری رودنکو نماینده ویژه روسیه در امور قره‌باغ با «سرگئی ریابکوف» همتای روسی خود وارد گفت و گو شداین مذاکرات پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

 


وی در بدو ورود به مسکو گفت: اعضای گروه مینسک امنیت و همکاری اروپا در طول 30 سال گذشته‌ نتوانستند کاری برای حل اختلافات جمهوری آذربایجان و ارمنستان کنند و جمهوری اسلامی ایران با طرح ابتکاری خود تلاش دارد با همکاری منطقه ای به اختلافات باکو و ایروان پایان دهد که البته کار سختی برای‌ این هدف پیش رو داریم.

عراقچی تصریح کرد: برخی کشورهای این گروه اصلا در منطقه نیستند و اصولا ارتباطی با این بحران ندارند و ناکارایی این گروه در عمل ثابت شده است. بازیگران خارجی در گروه مینسک (منظور آمریکا و فرانسه) دور از منطقه هستند و نه تنها از نظر سیاسی بلکه از عاطفی و اخلاقی نیز با منطفه بی ارتباط  هستند و تمایلی هم برای تحقق صلح در قره باع ندارند.

وی اظهار داشت: "ما رویکرد منطقه ای را از کشورهایی که نقش آنها کلیدی است پیشنهاد داده ایم و فکر می کنیم در این مورد روسیه از کشورهای مهم منطقه باشد".

عراقچی تصریح کرد: طرح پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اصول انسان دوستانه از جمله برقراری آتش بس، توقف حملات به مناطق مسکونی و غیر نظامیان و بازگشت آوارگان به خانه های خود تهیه شده است.

 معاون سیاسی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در تلاش هستیم بتوانیم راه حل منطقه ای را برای صلح  پایدار ایجاد کنیم، افزود: "دخالت هایی از خارج از منطقه توسط کشورهایی که تمایلی به صلح در این منطقه ندارند صورت می گیرد".  

عراقچی تصریح کرد: هدف اصلی طرح پیشنهادی ایران کمک به خاتمه بحران قره باغ می باشد. ما برای خود مسئولیت منطقه ای قائل هستیم و برای حل بحران کمک خواهیم کرد.  

فرستاده ویژه جمهوری اسلامی ایران برای حل و فصل مناقشه قره‌باغ مهمترین ویژگی طرح ایران رویکرد منطقه ای آن عنوان کرد و افزود: ویژگی دیگر واقع بینی آن است.  

به گفته معاون وزیر امور خارجه، در گام اول طرح ایران بر پایبندی عملی کشورهای منطقه بر یک سری اصول از جمله خاتمه اشغال، احترام به تمامیت ارضی، احترام به حاکمیت ها، اصل تغییر ناپذیری مرزها، احترام به حقوق بشردوستانه و حقوق اقلیت ها، عدم حمله به مراکز و افراد غیرنظامی تاکید دارد.

عراقچی گفت: ما طرح خود را برای حل بحران قره باغ پیشنهاد می دهیم و منتظر دریافت پاسخ از طرف های مناقشه می مانیم.

سفر منطقه‌ای معاون سیاسی وزارت امورخارجه برای پیشبرد ابتکار ایران برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ از باکو شروع شد و امروز- پنجشنبه- بعد از رایزنی با مقامات روسیه به ایروان و آنکارا ختم خواهد شد.

 محمدجواد ظریف وزیرخارجه  جمهوری اسلامی در باره ابتکار ایران گفته بود: تهران طرحی را با تصویب مقامات عالی کشور برای حل دائمی مناقشه قره‌باغ تدوین کرده که در سفر منطقه ای عراقچی آن را پیگیری خواهیم کرد.

روز یکشنبه ششم مهرماه جاری، درگیری میان نظامیان ارمنستان و جمهوری آذربایجان در مرزهای مشترک دو کشور از سر گرفته شد و دو طرف همدیگر را آغاز گر حمله عنوان کردند.

پس از درگیری های نظامی چند روزه ماه ژوئیه (اواسط تیرماه) بین نیروهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی از هر دو طرف شد، جنگ لفظی و برخی تحرکات دیپلماتیک به تنش در منطقه قفقاز دامن زد و بروز برخورد نظامی میان این دو کشور را قابل پیش بینی کرده بود. دو کشور چندین دهه برسر مالکیت منطقه قره باغ با یکدیگر اختلاف دارند.

در سال 1994 میلادی، به دنبال درگیری های 4 ساله نظامی دو کشور، برخی دولت های اروپایی و منطقه برای پایان دادن به منازعات ارضی میان باکو و ایروان وارد عمل شدند و سرانجام با میانجیگری گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا (روسیه، آمریکا و فرانسه)، آتش بس میان طرفین مناقشه برقرار شد، اما تلاش های بین المللی برای حل مسالمت آمیز این مناقشه تاکنون نتیجه ای نداشته است.

311311
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان