ابتکار: پسرم رفته آمریکا درس بخواند

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: برجام منفعت های بسیاری داشته، البته ایده‌آل نبود ولی براساس هوشمندی مذاکره کنندگان صورت گرفت.

به گزارش «تابناک» به نقل از فارس، به همت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا نشست «بازخوانی حرکت دانشجویی تسخیر لانه جاسوسی» با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و از اعضای تشکیلات دانشجویان پیرو خط امام در تسخیر سفارت آمریکا به صورت مجازی برگزار شد.

ابتکار در ابتدای این نشست گفت: 13 آبان نه فقط برای ایران و ما، بلکه معادلات بسیاری از کشور‌های دنیا معادلات را تحت تاثیر قرار می‌دهد، یعنی اتفاقی است که به تاریخ نپیوسته و تاثیرات خود را دارد، مثلا ترامپ دیوانه که پایان کارش است، بار‌ها از این موضوع به عنوان موضوعی که ناراحت شان کرده نام برده و این اقدام را دلیلی برای دشمنی با ایران می‌داند.

وی ادامه داد: برای بررسی تسخیر لانه جاسوسی باید به شرایط سال 57 برگردیم، در آن اوضاع قانون اساسی نداشتیم، دولت موقت و شورای انقلاب سرکار بودند. هیچ کدام از ساختار‌های رسمی حاکمیت همچون مجلس و دولت هنوز شکل نگرفته بود و تمام نظامات اطلاعاتی و امنیتی کشور در یک شرایط بسیار متزلزلی به سر می‌برد.

ابتکار اضافه کرد: اینجا دانشجویان تصمیم گرفتند یک هوشیاری در برابر تحرکات آمریکا داشته باشند و در این خصوص جلساتی هم گذاشتند، این جمع بندی بود که توطئه‌هایی عیله انقلاب در حال شکل گیری است، ورود شاه به آمریکا هم باعث شد دانشجویان فکر کنند یک جریاناتی زیر پوستی برای براندازی و ناکام گذاشتن انقلاب در جریان باشد. این مسئله با بیانات امام (ره) همراه شد که گفتند دانشجویان و طلاب مبارزات خودشان با آمریکا ادامه دهند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده تاکید کرد: دانشجویان از چند گروه دور هم جمع شدند، نشست‌هایی گذاشتند و به این جمع بندی رسیدند که برای چند ساعت سفارت آمریکا اشغال شود که البته آقای احمدی نژاد و سیدزاده از دانشجویانی بودند که مخالف این کار بودند.

وی افزود: در نهایت تعداد کمی از دانشجویان با این نیت که بتوانند با هر اقدامی جلوی تحرکات علیه انقلاب را بگیرند از دیوار سفارت بالا می‌روند، ولی جریان نفاق و سلطنت طلب‌ها سعی کردند از تسخیر کنندگان سفارت به عنوان بالاروندگان از دیوار سفارت نام ببرند.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در ادامه با اشاره به تحریف‌هایی که درباره تسخیر سفارت شکل گرفت، گفت: ما می‌دیدیم که در آن زمان چقدر تحریف صورت می‌گیرد، تلاش بر این بود جریان دانشجویی را به گونه دیگری نشان دهند، اصرار داشتند بگویند دانشجویان مسلح هستند در صورتی که اینگونه نبود، یا می‌گفتند این‌ها دانشجویان حکومتی هستند.

ابتکار یادآور شد: مطالب مربوط به انقلاب دوم به سرعت در حال تحریف بود و متاسفانه جریانات داخلی هم آنچنان به این موضوع نمی‌پرداختند، الان هم می‌بینیم یک جریان داخلی پیشنهاد محاکمه دانشجویان پیرو خط امام را می‌دهد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده اضافه کرد: دانشجویان از ابتدا سازماندهی خوبی داشتند و به خوبی موضوع را اداره کردند، البته پیش بینی دانشجویان این بود که دو تا سه روز در سفارت باشند، ولی بعد امام (ره) این کار را تائید کردند و بعد هم ایشان تصمیم گرفتند که دانشجویان چگونه عمل کنند و بعد هم شاهد یک موج عظیمی از حمایت‌های مردمی بودیم و از شهر‌های مختلف شاهد حضور مردم در مقابل سفارت بودیم.

وی گفت: تسخیر سفارت امریکا جریان عظیمی بود، اما حمله به سفارتخانه‌های انگلیس و عربستان اقدامی غلط و نابجا بود، چون زمانی این اتفاقات افتاد که نظامات حاکمیتی مستقر بودند و شرایط باثباتی داشتیم و ساختار‌های کشور شکل گرفته بود.

ابتکار تصریح کرد: هیچ کدام از دانشجویان خط امام را پیدا نمی‌کنید که بگوید من از این کار پشیمان هستم، ممکن است بگویند باید برخی آسیب‌ها نبود یا خیلی این اقدام زمان نمی‌برد، ولی پشیمان نیستند.

ابتکار ادامه داد: انجمن‌های اسلامی دانشجویان (دفتر تحکیم) آن زمان به عنوان اتحادیه شکل گرفت و یک شورای مرکزی از دانشگاه‌های تهران حضور داشتند و بعد هم از دانشگاه‌های شهر‌های دیگر هم اضافه شدند، برای حضور در این جمع دانشجویان اولا مسلمان بودند و بعد پیرو خط امام.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: در آن زمان برخی گفتند یک بیانیه بدهیم، اما در نهایت تصمیم جمع بر این شد که تسخیر سفارت انجام شود، آقایان احمدی نژاد و سیدنژاد به شدت مخالف بودند و وقتی دیدند قرار است چنین کاری را انجام بدهیم گفتند ما می‌رویم به دولت می‌گوییم.

وی درباره سوال یکی از دانشجویان اظهار داشت: دیدگاه‌ها امروز به تبع موقعیت‌ها تفاوت کرده است. نمی‌توانیم بگویم سال 58 دانشجویان خیلی اهل محاسبه بودند، اما اقدام دانشجویان را امام تائید کرد و یقینا این جریان تحولات را تحت تاثیر قرار داد.

ابتکار اضافه کرد: برخی‌ها می‌گویند عراق به دلیل تسخیر سفارت، به ایران حمله کرد در صورتی که عراق از قبل هم آماده بود و اسناد آن در سفارت هم وجود داشت.

وی گفت: خبرنگاران خارجی در زمان تسخیر با ما مصاحبه می‌کردند، اما بعد فهمیدیم که دارند تحریف می‌کنند به همین دلیل ما هم تدابیری اندیشیدیم. مثلا 50 آمریکایی به عنوان میهمان دعوت شدند تا بیایند از نزدیک وضعیت را ببینند و بروند بگویند واقعیت چه بود.

در ادامه یکی از دانشجویان از ابتکار پرسید که شما گفتید از روز سوم بعد از تسخیر به جمع دانشجویان اضافه شدید، آیا اگر بحث حمایت امام و مردم در آن زمان اتفاق نیفتاده بود باز هم این اقدام را انجام می‌دادید؟

ابتکار در پاسخ به این سوال گفت: این بستگی به میزان اعتماد و شناختی داشت که از بچه‌ها داشتم، ولی فکر نمی‌کنم تغییری در تصمیم من ایجاد می‌شود در هر صورت اقدام پر خطری بود، من با خانواده مشورت کردم، آن‌ها هم در نهایت پذیرفتند.

در ادامه یکی از دانشجویان از ابتکار پرسید چرا شما در سال 58 معتقد به تسخیر سفارت بودید، ولی الان از بحث مذاکره حمایت می‌کنید؟

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ گفت: این شرایط زمانه است، یعنی هر زمان باید یک تدبیری داشته باشید، یعنی باید ببینی الان امنیت کشور با چه روشی تامین می‌شود. برجام اثبات کرد دنیا متوجه شود ایران جنگ طلب نیست و اگر راهی هست تا منافع ایران تامین شود گفتگو خواهد کرد و بعد یک اتفاق شفاف و روشنی افتاد و یک سری تهدید‌ها را کم کرد.

وی گفت: ایران جایی که لازم باشد، می‌جنگد، جایی که لازم باشد، دفاع می‌کند و جایی هم که لازم باشد مذاکره می‌کند.

ابتکار با اشاره توسعه صنعت هسته‌ای و نظامی در دولت‌های سازندگی و اصلاحات گفت: ما یک زمان می‌بینیم به سرزمین‌های ما تعرض می‌شود و نیاز است سردار شجاع مانند سردار سلیمانی باشد و از ایران و از اسلام دفاع کند، باید ببنیم در شرایط مختلف چگونه باید عمل کنیم، اما ما نباید کلیشه‌ای فکر کنیم باید ببینیم در زمان‌های مختلف چه باید کرد. اگر ما برجام را نداشتیم امروز نمی‌توانستیم یک اجماع علیه آمریکا ایجاد کنیم. ما باید جامع‌تر ببنیم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: آمریکاست که شیطنت و عهدشکنی می‌کند وگرنه ما سر پیمان بودیم، هنوز هم آن میز مذاکره وجود دارد، اما یک سری شروط و الزمات وجود دارد.

در ادامه این نشست یکی از دانشجویان درباره حضور فرزند ابتکار در آمریکا و اینکه چگونه توانسته گرین کارت بگیرد، پرسید.

ابتکار در پاسخ به این سوال گفت: در این رابطه هم شاهد موارد تحریف و نفرت فراکنی هستیم وگرنه سالانه هزار دانشجو می‌روند، درس می‌خوانند و برمی گردند، پسر من از طریق ویزای دانشجویی رفته، بعد هم به ایران بازخواهد گشت. ما می‌بینیم کسی مثل مسیح علینژاد هر روز یک دروغی در این باره می‌گوید.

وی خاطرنشان کرد: برجام منفعت‌های بسیاری داشته، یکی اینکه غیر آمریکا همه کشور‌ها سر این توافق ایستادند، یکی اینکه از تحریم تسلیحاتی درآمدیم، برجام از جنبه سیاسی منافع خیلی زیادی برای ما داشت و این توافق باعث شد دست برتر را داشته باشیم که بگوییم ما جنگ طلب نیستیم، در همان فاصله کوتاهی که برجام عملیاتی شد ما دستارود‌های خوبی داشتیم، البته برجام ایده آل نبود، اما براساس هوشمندی مذاکره کنندگان صورت گرفت. شاید اگر عده‌ای برخی از مسائل را امنیتی نمی‌کردند ما با مذاکره می‌توانستیم از اقتدار کشور دفاع کنیم.

یکی از دانشجویان در ادامه گفت که یکی از دستاورد‌های مهم برجام این بود که نشان داد آمریکا قابل اعتماد نیست، من دوست داشتم ترامپ بماند، چون واقعیت‌های آمریکا را بدون روتوش نشان می‌داد. امیدواریم خدا از شر بایدن هم ما را حفظ کند.

ابتکار گفت: چرا ما کاری کردیم که حتی وقتی می‌خواهیم با چین کار کنیم می‌گویند FATF و پالرمو ندارید، مگر ما به دنبال اقتصاد درون زا و بیرونزا نیستیم؟

وی با بیان اینکه ترامپ ضد ایرانی‌ترین رئیس جمهور آمریکا بود، اضافه کرد: بایدن از ابتدا گفته به تمام معاهدات بین المللی از جمله برجام برمی گردم، این خیلی با برخوردی که ترامپ دارد و پیمان شکنی کرد، تفاوت دارد. چرا ما نباید از این فرصت برای کشور استفاده کنیم؟

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: هیچکس ذوق زده نمی‌شود که بایدن آمده، ولی اینکه قاتل سردار سلیمانی شکست بخورد مهم است و اگر بایدن رئیس جمهور بود در آن موقع، معلوم نبود چنین دستوری بدهد.

وی گفت: باید واقعیت‌ها در نظر بگیریم، مردم آمریکا بین بد و بدتر بایدن را انتخاب کردند ما باید از این فرصت شکافی که در آمریکا به وجود آمده استفاده کنیم و خرابکاری‌های ترامپ را ترمیم کنیم تا بتوانیم در صحنه بین الملل کار کنیم.

ابتکار درباره این سوال که چرا با توجه به اینکه شما در تسخیر سفارت حضور داشتید به فرزند شما برای حضور در آمریکا ویزا داده اند، گفت: قبلا هم گفتم که او با ویزای دانشجویی رفته، با خانم و فرزندش هم رفته که درسش را بخواند، او که جزو تسخیر کننده‌ها نبوده و مادرش جزو تسخیر کننده‌های سفارت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان