آشنایی با راه‌های درمان بیماری آندومتریوز زنان

بدن ما دارای پیچیدگی‌ها و رازهای زیادی است که ممکن است خودمان از آن‌ها مطلع نباشیم. یکی از اختلالاتی که کمتر درباره آن شنیده‌ایم و ضرورت دارد خانم‌ها بیشتر درباره آن بدانند، آندومتریوز است.

دکتر ساینا

بدن ما دارای پیچیدگی‌ها و رازهای زیادی است که ممکن است خودمان از آن‌ها مطلع نباشیم. یکی از اختلالاتی که کمتر درباره آن شنیده‌ایم و ضرورت دارد خانم‌ها بیشتر درباره آن بدانند، آندومتریوز است. این عارضه موجب تولید بافت رحم در اندام‌های مختلف بدن می‌شود. از آنجایی که این مشکل عوارض متعددی برای فرد دارد، ضروری است در اسرع وقت نسبت به تشخیص و درمان آندومتریوز اقدام شود. برای گفتگو با پزشک زنان می‌توانید از سامانه اینترنتی دکتر ساینا کمک بگیرید. در این سامانه متخصصان زنان و زایمان متعددی فعالیت دارند و می‌توانید به شکل اینترنتی یا تلفنی مشاوره پزشکی دریافت کنید. کافی است به وب‌سایت دکتر ساینا یا اپلیکیشن آن مراجعه کنید. در این نوشته نگاهی دقیق‌تر به روش‌های درمان آندومتریوز داریم.

آندومتریوز چیست؟

بیایید قبل از توضیح روش‌های درمان آندومتریوز، نگاهی به خود این بیماری داشته باشیم. آندومتریوز عارضه‌ای است که موجب می‌شود بافتی مشابه بافت داخلی رحم درون حفره‌ی رحم و اندام‌های دیگر نیز رشد کند. ممکن است بافت آندومتر روی تخمدان، روده و بافت لگن نیز رشد کند. تغییرات هورمونی که در طول چرخه‌ی تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد، روی این بافت‌های نابجا نیز اثر گذاشته و موجب ملتهب و دردناک شدن این اندام‌ها می‌شود. درست مانند بافت رحم، آندومتری که در لگن یا دیگر اندام‌هایتان رشد کرده نیز ضخیم شده و هر ماه فرو می‌ریزد. اما از آنجایی که این بافت محلی برای خروج ندارد، در صورت عدم درمان آندومتریوز، بافت داخل بدن تجمع پیدا کرده و مشکلات و عوارض مختلفی ایجاد می‌کند.

آندومتریوز

علائم ابتلا به آندومتریوز

برای درمان آندومتریوز باید بتوانید علائم احتمالی آن را در بدنتان تشخیص دهید. دامنه و شدت این علائم می‌تواند در افراد مختلف متفاوت باشد و شدت بیشتر نشانه‌ها به معنای شدیدتر بودن عارضه در بدنتان نیست. یکی از رایج‌ترین علائم آندومتریوز درد در ناحیه لگن است. اما نشانه‌های دیگر شامل این موارد هستند:

  • دوره‌های قاعدگی دردناک
  • درد در اندام‌های تحتانی قبل از تخمک‌گذاری
  • گرفتگی عضلات
  • خونریزی زیاد قاعدگی یا لکه بینی
  • ناباروری
  • درد در ناحیه پایینی کمر که در دوره تخمک‌گذاری تشدید می‌شود

این احتمال نیز وجود دارد که فرد هیچ علامتی نشان ندهد. بنابراین برای درمان آندومتریوز باید آزمایشات دوره‌ای انجام دهید تا تغییرات بدنتان در نظر گرفته شود.

درمان آندومتریوز

برای درمان آندومتریوز می‌توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید. برای راحت‌تر شدن فرایند مشاوره پزشکی، مشاوره آنلاین یا تلفنی گزینه مناسبی است. سامانه دکتر ساینا این امکان را فراهم کرده است. مشاوره با پزشکان این سامانه مکمل مناسبی برای ویزیت حضوری به حساب می‌آید.

اگر پزشک آنلاین صلاح ببیند که به بررسی دقیق‌تر نیاز دارید، شما را برای مشاوره و ویزیت حضوری به مطب ارجاع می‌دهد. می‌توانید با مراجعه به صفحه زنان دکتر ساینا لیست پزشکان را مشاهده کنید و از خدمات مختلف بهره‌مند شوید. از آنجایی که در بسیاری از موارد این بیماری مشکلات متعددی ایجاد می‌کند، معمولاً افراد به دنبال درمان آندومتریوز به شکل سریع هستند. واقعیت این است که درمان آندومتریوز به شکل کامل غیرممکن است اما روش‌هایی برای کنترل این عارضه وجود دارد.

داروهای مسکن

اگر فرد میزان زیادی درد را تجربه کند، در قدم اول برای درمان آندومتریوز داروهای مسکنی مانند آیبوپروفن برای فرد تجویز خواهد شد. البته لازم به ذکر است که این داروها برای تمام بیماران کارساز نیست و شاید گزینه‌های درمانی دیگری نیاز باشد.

درمان آندومتریوز

هورمون درمانی

مصرف هورمون‌ها به عنوان روش درمان آندومتریوز می‌تواند درد را کم کرده و از رشد بیشتر بافت آندومتر در اندام‌های فرد جلوگیری کند. هورمون درمانی همچنین به بدن کمک می‌کند سطح تغییرات هورمونی ماهیانه‌ی خود را تنظیم کند.

استفاده از درمان‌های ضدبارداری

روش‌های مختلف جلوگیری از بارداری که بر پایه‌ی دست‌کاری و تنظیم هورمون‌ها برنامه ریزی شده‌اند، با کند کردن تشکیل بافت آندومتریال از حاملگی پیشگیری می‌کنند. قرص‌های ضد حاملگی و حلقه‌های واژینال با کم کردن رشد بافت می‌توانند درد را در بدن فرد کاهش دهند. تزریق مدروکسی پروژسترون نیز راه دیگری برای درمان آندومتریوز و راهی از شر عوارض آن است. با این حال این دارو می‌تواند باعث اضافه وزن و افزایش احتمال افسردگی در فرد شود.

درمان آندومتریوز با جراحی

اگر خانم‌ها درد شدیدی را احساس کنند یا قصد داشته باشند باردار شوند، استفاده از داروهای هورمونی برای درمان آندومتریوز کارساز نخواهد بود. در این مواقع از جراحی برای خارج کردن بافت آندومتر بدون آسیب رساندن به دستگاه تولیدمثل خانم‌ها استفاده می‌شود. یکی از رایج‌ترین جراحی‌ها برای درمان آندومتریوز، لاپروسکوپی نام دارد. در طی این جراحی، پزشک شکاف کوچکی در بدن فرد ایجاد می‌کند و از طریق آن بافت آندومتر را بیرون کشیده یا تخریب می‌کند. در برخی اوقات از لیزرهای خاص برای از بین بردن سلول‌های بافت استفاده می‌شود. ممکن است در موارد نادر پزشک هیسترکتومی را پیشنهاد کند. در طول این جراحی رحم و تخمدان‌ها به طور کلی از بدن فرد خارج می‌شود تا از رشد بافت جلوگیری شود.

آندومتریوز اختلالی است که می‌تواند مشکلاتی جدی برای بدن خانم‌ها ایجاد کرده و زندگی را سخت کند. به همین دلیل نیاز است در صورت مشاهده علائم مربوط به این عارضه گفتگو با پزشک زنان را در نظر داشته باشید. برای دریافت کمک پزشکی، سامانه اینترنتی دکتر ساینا منبعی قابل‌اعتماد است. می‌توانید با مشاهده لیست پزشکان، پروفایل آن‌ها و نظر دیگر کاربران گزینه مناسب برای کمک به درمان آندومتریوز را انتخاب نمایید. برای دریافت خدمات به وب‌سایت دکتر ساینا مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان