جزییات دستگیری حبیب اسیود؛ فرمانده گروه الاحواز

حبیب اسیود یا حبیب فرج الله پور چعب اخیرا توسط دستگاه های امنیتی ایران دستگیر و بخشی از فیلم اعترافات او از شبکه خبر ایران پخش شد. شبکه خبر اعلام کرده مستند جنایت های این سرکرده گروهک الحوازیه بزودی پخش خواهد شد. حبیب اسیود سرکرده گروهک تروریستی الحوازیه است که گروه تجزیه طلب حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز را شکل دادند.

جزییات دستگیری حبیب اسیود؛ فرمانده گروه الاحواز

حبیب اسیود یا حبیب فرج الله پور چعب اخیرا توسط دستگاه های امنیتی ایران دستگیر و بخشی از فیلم اعترافات او از شبکه خبر ایران پخش شد. شبکه خبر اعلام کرده مستند جنایت های این سرکرده گروهک الحوازیه بزودی پخش خواهد شد. حبیب اسیود سرکرده گروهک تروریستی الحوازیه است که گروه تجزیه طلب حرکه النضال العربی لتحریر الاحواز را شکل دادند.

حبیب اسیود در ترکیه بازداشت شد و به مقامات ایرانی تحویل داده شد تا به ایران برگردد و تحت بازجویی وزارت اطلاعات قرار بگیرد. گروهک جدایی طلبان اهواز، در ترور مردم و نظامیان در جریان رژه روز ارتش در اهواز نقش داشتند که به کشته و زخمی شدن شماری از هموطنان منتهی شد.

حبیب فرج الله کعب که ریاست پیشین حرکه النضال العربی لتحریر الاهواز را بر عهده داشت، در اعترافات تلویزیونی خود می گوید که مدیریت عملیات تروریستی اهواز را بر عهده داشت. موضوعی که با واکنش سازمان گزارشگران بدون مرز نیز همراه شده است. حبیب اسیود مدیریت جنبش مبارزه عربی آزادی بخش الاحواز را داشته و کمیته اجرایی یک گروه استقلال طلب اهواز در جمعه 30 اکتبر 2020 میلادی اعلام کرد که رهبر پیشین این گروه در ترکیه، ناپدید شده است.

حبیب اسیود در ترکیه نبوده و گویا از طریق کشور ثالثی به این کشور امده و سپس توسط مقامات ترکیه به ماموران امنیتی ایران تحویل داده شده است. شماری از اعضا سرشناس جنبش عربی آزادی بخش الاحوازیه در سوئد و دانمارک در زندان به سر می برند.

حبیب جبر رهبر سابق جنبش النضال که اینک در دانمارک زندانی است، از همراهان حبیب اسیود محسوب می شود. در روز شنبه 22 سپتامبر سال 2018 میلادی، همزمان با رژه نیروهای مسلح در شهر اهواز استان خوزستان، 4 نفر از تروریست ها به سوی مردم آتش گشودند که 24 نفر از جمله چند شهروند غیر نظامی به خاک و خون کشیده شدند و 600 نفر دیگر نیز زخمی شدند.

سخنگوی جنبش عربی آزادی بخش الاحواز گفته بود که به دلایل سازمانی، مسئولیت این حمله را بر عهده نمی گیرد. اما این عمل را مشروع خطاب کرده بود! پلیس دانمارک، بعدا 3 عضو عالی رتبه جنبش عربی آزادی بخش الاحواز را به گمان مشارکت در عملیات تروریستی اهواز، دستگیر کرد.

پخش اعترافات حبیب اسیود از تلویزیون ایران بازتاب های گسترده ای در رسانه های بین المللی داشته است. خانم هدی هواشمی همسر حبیب کعبی معروف به حبیب اسیود ، بازداشت وی را در ترکیه تایید کرده بودند.

رهبر جنبش النضال که از گروه های وابسته به مقاومت ملی الاحواز است، فعالیت های مسلحانه علیه جمهوری اسلامی ایران را مدیریت می کند. که عملیات تروریستی مهر ماه سال 1397 در شهر اهواز، یکی از این اقدامات شوم است. علاوه بر گروه مقاومت ملی احواز، گروهک تروریستی داعش هم مسئولیت این حمله را بر عهده گرفته بود.

روابط ایران و دانمارک از سال 2018 میلادی به دلیل رفتارهای گروه های جدایی طلب عرب، تحت شعاع قرار گرفته است. دانمارک قبلا، سفیر عربستان در کپنهاگ را به دلیل اعتراض به جاسوسی علیه ایران، به وزارت امور خارجه این کشور احضار کرده بود. حبیب اسیود هم اکنون شهروند سوئد محسوب شده و با اعلام همسرش، مدت هاست که با خانواده زندگی نمی کرد و 3 فرزند دارد. اخرین باری که همسر حبیب اسیود او را دیده است، 5 اکتبر 2020 میلادی بود.

حبیب اسیود

از کلکسیون تصاویر حبیب اسیود که مشغول سخنرانی در تونس در سال 2016 میلادی است

دادگاه انقلاب ، حکم بدوی عوامل پرونده ترور اهواز را صادر کرد. سپاه پاسداران، فردی به نام ابوضحی را به عنوان برنامه ریز اصلی حملات 31 شهریور اعلام کرد که در عملیات شناسایی، کشته شد.در ایران نیز در رابطه با حوادث تروریستی اهواز، 11 نفر احضار شده بودند.

سایت احوزنا از درگاه های اطلاع رسانی فعالیت های حبیب اسیود است. جایگزین حبیب اسیود در گروه الاحواز، فردی به نام سعید حمیدان است. حبیب اسیود یا حبیب فرج الله چعب یا حبیب کعبی، در روستاهای اطراف شوشتر استان خوزستان متولد شده است و تحصیلات ابتدایی را در همان روستای زادگاهش به اتمام رساند و برای ادامه تحصیل رهسپار شوشتر شد.

تصویر حبیب اسیود و همسرش

حبیب اسیود دانش اموخته رشته علوم اجتماعی بوده و در جریان اعتراضات موسوم به انتفاضه نیسان، حضور فعال داشت. فعالیت های حبیب اسیود با حمایت رسانه ای جمشید شارمهد رئیس رادیو تندر متعلق به انجمن پادشاهی ایران نیز همراه شده بود. در سایت و اینستاگرام وابسته به گروه الاحواز میتوان نظرات این گروه درباره بازداشت حبیب اسیود را دنبال کرد.

اینکه آیا قسمت هایی از سریال خانه امن شبکه اول سیما که این روزها هر شب ساعت 22 از شبکه اول پخش می شودو 50 قسمت است، به گروه الاحوازیه اشاره دارد یا خیر را باید منتظر ماند دید. سریالی که قسمت های مختلفش، با اعتراضات و انتقاداتی همراه شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان