به مناسبت روز جهانی خون بند ناف

بند ناف مجرایی است که جنین را در رحم مادر به جفت متصل می‌کند. این عضو منبع تغذیة جنین است و وظیفة انتقال خون بین جنین و جفت را بر عهده دارد

به مناسبت روز جهانی خون بند ناف

بند ناف مجرایی است که جنین را در رحم مادر به جفت متصل میکند. این عضو منبع تغذیة جنین است و وظیفة انتقال خون بین جنین و جفت را بر عهده دارد. بند ناف برای تأمین مواد مغذی و اکسیژن به جنین و حذف مواد زاید او استفاده میشود. از همین روست که بند ناف در گذشته اهمیت ویژه و نمادین داشته است و در انواع فرهنگهای سنتی به آن توجه میشده است. مثلا خرافهای قدیمی است که میگوید هر جا بند ناف کسی دفن شود، عاقبت او نیز از آن جا گذر میکند. تا چند سال پیش تنها فایدهی بند ناف همین بود خانوادههایی آن را در مدرسه یا مکتب و حتی امروزه در دانشگاه یا جایی دیگر دفن میکردند تا بچهشان عاقبت از آن مسیر بگذرد و به اصطلاح عاقبت به خیر شود. اما امروزه خون بند ناف پس از تولد نوزاد هم ارزش ویژهای پیدا کرده است و شرکتها یا انجمنهایی به دنبال ذخیره سازی خون بند ناف هستند تا با استخراج سلولهای بنیادی آن، بیمه‎گر زندگی باشند.

گرچه در این سالها، ذخیره سازی و فریز سلولهای بنیادی خون بند ناف رشد داشته است اما با این حال، سالانه تعداد زیادی خون بند ناف در جهان همراه با سایر ضایعات بیولوژیکی و پزشکی دور انداخته میشوند. این اتفاق تنها به دلیل هزینه بالای انجماد سلولهای بنیادی نیست، بلکه بیشتر به دلیل ناآگاهی از مزایا و کاربردهای خون بند ناف است که نشان میدهد هنوز کارهای زیادی برای اطلاعرسانی در این زمینه باید صورت گیرد. به همین دلیل 15 نوامبر روز جهانی خون بند ناف  (WCBD)  نامیده شده است تا به آگاهیبخشی پیرامون فواید این محصولات بیولوژیکی پرداخته شود.

به طور معمول در این روز -روز جهانی خون بند ناف- در کشورهای مختلف از والدین و متخصصان مراقبتهای بهداشتی دعوت میشود تا این روز را جشن بگیرند. هدف از روز جهانی خون بند ناف ایجاد فرصتی برای افزایش اطلاعات در بین والدین آینده، پزشکان، سازمانهای غیردولتی و دولتی در مورد امکان ذخیرهسازی طولانیمدت و استفادهی بالینی از خون بند ناف و ارائه نتایج آخرین تحقیقات نوآورانه در این زمینه است. هماکنون، کارآزماییهای پزشکی مختلفی با کمک سلولهای بنیادی در دنیا انجام میشود. از تلاش برای درمان اوتیسم یا دیابت تا درمان کووید 19.

امروزه در پزشکی از خون بند ناف در موارد زیر نیز استفاده میشود:

پیوند سلولهای بنیادی خونساز و مزانشیمی

کشت سلولهای بنیادی خونساز و مزانشیمی

آماده سازی پلاسمای خون بند ناف («اشک مصنوعی» و غیره)

لنفوسیتهای T  (برای تخریب سلولهای بدخیم)

ژل پلاکتی (برای درمان زخمها)

برای به دست آوردن سلولهای iPS

 

چرا خون بند ناف نوزادمان را ذخیره کنیم؟

حجم خون موجود در بندناف و جفت حدود 80 تا 200 میلی لیتر و غنی از سلولهای بنیادی است. در زمان زایمان کمتر از 5 دقیقه فرصت وجود دارد تا خون بندناف را جمع آوری نمود. خون بند ناف، غنی از سلولهای بنیادی خونساز است که در موقع تولد به عنوان یک زباله بیولوژیک دور ریخته میشود، اما ذخیره آن در بانک خون بند ناف میتواند برای درمان بیش از 80 نوع بیماری لاعلاج یا صعبالعلاج استفاده شود.سلولهای بنیادی خون بند ناف نسبت به سلولهای بنیادی بزرگسالان مناسبتر است، زیرا جوانتر هستند و کمتر در معرض بیماریها یا عوامل محیطی قرار گرفتهاند. سلولهای بنیادی موجود در خون بند ناف را می توان بدون هیچگونه خطری برای کودک یا مادر جمع آوری کرد.
سلولهای بنیادی قادر به ساخت انواع سلولهای دیگر هستند و در صورت ذخیرهسازی خون بند ناف همواره منبعی غنی از سلولهای بنیادی در اختیار داریم که میتوانند در درمان بیش از 80 نوع بیماری مورد استفاده قرارگیرند. خون بند ناف در حال حاضر برای درمان بیماریهای با منشاء خونی از قبیل انواع سرطانهای خون، تالاسمی و بیماریهای نقص سیستم ایمنی کاربرد دارد و تحقیقات در زمینه کاربرد آنها در بیماری با منشا عصبی مثل فلج مغزی و اوتیسم، پارکینسون و سایر بیماریها مانند دیابت نوع 1 و 2، آرتروز  و کرونا در حال انجام است. بر اساس برآورد منابع معتبر بین المللی سالانه بیش از 600 هزار نمونه خون بند ناف در سراسر جهان جمعآوری می شود. از زمان اولین پیوند موفق سلولهای بنیادی خون بند ناف در سال 1988 تا کنون بیش از 40 هزار پیوند سلول بنیادی خون بند ناف تنها در درمان بیماریهای صعبالعلاج با منشاء خونی در سراسر جهان صورت گرفته است.
در دسترس بودن، کاهش احتمال رد پیوند نسبت به سایر منابع سلولهای بنیادی خونساز، کاهش خطر آلودگی و عدم نیاز به تطابق ژنتیکی کامل در پیوند از مهمترین مزایای خون بند ناف نسبت به سایر منابع سلولی است. همچنین، علاوه بر فردی که خون بند ناف وی ذخیرهسازی شده است، هر شخص دیگری که از لحاظ ژنتیکی تطابق لازم را با نمونه خون بند ناف ذخیره شده، داشته باشد، در صورتی که تعداد سلولها متناسب با وزن بیمار باشد، میتواند در صورت تائید پزشک معالج از این سلولها استفاده نماید. شانس تطابق در خویشاوندان درجه یک نوزاد و علیالخصوص خواهر یا برادر او بیشترین مقدار بوده و به همین جهت به بانکهای خون بند ناف، بانک خون بند ناف خویشاوندی نیز گفته میشود.
از زمان راه اندازی اولین بانک خون بند ناف در دنیا تاکنون بیش از 450 بانک خون بند ناف در 98 کشور در سراسر دنیا ایجاد شده است.
بانک خون بند ناف رویان فعالیت خود را از سال 84 به شکل رسمی با همت مرحوم زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی آغاز کرده و تا به امروز توانسته بیش از 137 هزار نمونه در بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف ذخیرهسازی کند، از این رو به عنوان بزرگترین بانک خون بند ناف در خاورمیانه شناخته میشود.
تاکنون تعداد نمونههای مناسب و استفاده شده از سلولهای بنیادی خون بند ناف در کشور بیش از 300 مورد بوده است که این موارد غالبا در بیماران با منشاء خونی استفاده شده است. همچنین بزرگترین طرح کارآزمایی بالینی دنیا در درمان بیماران مبتلا به فلج مغزی برای اولین بار در کشور به همت بیمارستان مرکز طبی دانشگاه تهران و بانک خون بند ناف رویان انجام شده است؛ این طرح برای درمان 135 بیمار با استفاده از سلولهای بنیادی بند ناف به تازگی اجرا شده است و نتایج مثبت آن در آینده به شکل رسمی اعلام می‌‌شود.
خون بند ناف نوزادان که تنها و تنها یک بار و در هنگام تولد نوزاد قابل جمعآوری و ذخیرهسازی میباشد در صورت تمایل و عضویت خانوادهها در بانک خون بند ناف رویان، در زمان زایمان توسط کارشناسان مجرب جمعآوری میشود و جهت نگهداری به بانک خون بند ناف رویان انتقال مییابد. سلولهای بنیادی خون بند ناف در درون تانکهای مخصوص در دمای منفی196درجه نگهداری میشوند. در حال حاضر با توجه به تجربه جهانی حداقل زمان نگهداری سلولهای بنیادی در شرایط مذکور حدود 30 سال می باشد.
جهت عضویت لازم است مادران باردار پس از هفته 36 بارداری جهت عقد قرارداد به دفاتر بانک خون بند ناف رویان در سراسر کشور و یا سایت شرکت به آدرس www.rsct.ir  مراجعه نمایند. در حال حاضر با توجه به حجم زیاد تقاضا به افرادی که امکان پرداخت مبالغ هزینه عقد قرارداد را ندارند، شرایط اقساط و تسهیلات بانکی تعلق گرفته و میتوانند پروسه ذخیرهسازی را با شرایط اقساطی انجام دهند.
با توجه به اینکه مشاوره ذخیرهسازی سلولهای بنیادی خون بند ناف کاملا رایگان است، پیشنهاد میگردد کلیه خانوادههای در آستانه تولد نوزاد با مراجعه به شعب بانک خون بند ناف رویان در سراسر کشور، تماس تلفنی  (27635000-021) یا مراجعه به سایت اینترنتی (www.rsct.ir) راهنماییهای لازم پیرامون ذخیره کردن خون بند ناف فرزند خود را دریافت و در صورت تمایل نسبت به ذخیرهسازی خون بند ناف فرزندشان اقدام نمایند.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان