روغن ارده کنجد فدک
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
روغن ارده کنجد فدک
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها

چرخیدن دوباره چرخ گرانی لاستیک با فرمول ۸۰ درصد افزایش/ افسار قیمت در دست کیست؟

در روز‌های اخیر شاهد آن بودیم که قیمت لاستیک برای دومین بار در سال جاری افزایش یافت. افزایش ۵۰ درصدی قیمت لاستیک موجب شد تا افزایش قیمت این کالای مهم در حمل و نقل در عرض ۷ ماه ۸۰ درصد افزایش یابد! نکته حائز اهمیت این بود که این بار قیمت گذاری لاستیک به عهده تولیدکنندگان گذاشته شده بود.

چرخیدن دوباره چرخ گرانی لاستیک با فرمول 80 درصد افزایش/ افسار قیمت در دست کیست؟

در 27 خرداد ماه سال جاری بود که عباس تابش رئیس سازمان حمایت در خصوص بررسی افزایش قیمت لاستیک در جلسه ستاد تنظیم بازار در مورخه 26 خرداد ماه 1399، اظهار داشت: پیشنهاد افزایش 30 درصدی قیمت لاستیک  در جلسه بررسی و مصوب شد به صورت علی الحساب این افزایش اعمال شود.

به گزارش تابناک اقتصادی، حالا بعد از گذشت هفت ماه از آخرین باری که قیمت لاستیک افزایش یافت، دوباره در مورخه 28 آبان ماه 1399 اعلام شد که قیمت لاستیک این بار 50 درصد افزایش یافته است. با این وضعیت قیمت لاستیک در یک مدت 7 ماهه حدود 80 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. نکته حائز اهمیت در این افزایش قیمت اخیر این بود که این بار برخلاف روال همیشگی این تولیدکنندگان بودند که در قیمت گذاری لاستیک مستقیماً دخالت داشتند و دیگر رد پایی از سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار دیده نمی شد. 

چرا قیمت لاستیک افزایش یافت؟

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر طی مصاحبه ای در 28 آبان ماه 1399 اظهار داشت: با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه و به ‌ویژه نرخ ارز در ماه ‌های گذشته، افزایش بیش از پیش قیمت ‌ها اجتناب ‌ناپذیر است، به ‌طور مثال از شهریور ماه تاکنون قیمت روغن آروماتیک به عنوان یکی از مواد اولیه اساسی تولید تایر، رشد حدود 50 درصدی داشته است. وی افزود: سیم طوقه تایر که در ماه‌ های آغازین سال هر کیلو 9 هزار و 900 تومان خریداری می ‌شد، اکنون به 23 هزار و 850 تومان، نخ «چیفر» از کیلویی 120 هزار تومان به 200 هزار تومان و هر کیلو دوده از هشت هزار و 400 تومان به 15 هزار و 400 تومان رسیده است.

تنها ادامه داد: این روند افزایشی قیمت ‌ها چنان بوده که حتی قیمت هر لیتر روغن فرآیندی که در شهریور ماه پنج هزار و 650 تومان در هر لیتر بوده، در آبان ‌ماه یعنی طی دو ماه به هفت هزار و 300 تومان رسیده است و کائوچوی مصنوعی به‌ طور هفتگی بیش از دو هزار تومان در هر کیلو افزایش قیمت تجربه کرده، به طوری که از حدود 10 هزار تومان در آغاز سال اکنون به حدود 39 هزار تومان در کیلو رسیده و از طریق بورس به فروش می ‌رسد.

بنابراین عامل اصلی افزایش قیمت لاستیک از دیدگاه سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر، جهش قیمت ارز و قیمت مواد اولیه می باشد. موضوعی که توسط غلامرضا شریعتی عضو کمیسیون عمران مجلس رد شد. وی طی مصاحبه ای گفت: درخواست تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش قیمت این محصول منطقی نیست، آن ها اعلام می کنند که به دلیل افزایش نرخ دلار و مشکلات موجود، قیمت لاستیک باید 50 درصد افزایش یابد، اما این مسئله درست نیست، زیرا تنها بخشی کوچکی از مواد اولیه تولید لاستیک وارداتی است. وی با بیان اینکه بخش عمده ای از مواد اولیه تولید لاستیک در داخل کشور تولید می شود، افزود: عملکرد پتروشیمی ها در تولید و توزیع مواد اولیه تولید لاستیک مثبت بوده و در شرایط کنونی در این حوزه افزایش قیمتی رخ نداده تا تولیدکنندگان لاستیک به واسطه آن قیمت ها را بالا ببرند.

چرخیدن دوباره چرخ گرانی لاستیک با فرمول 80 درصد افزایش/ افسار قیمت در دست کیست؟

افزایش قیمت لاستیک چه تاثیری بر کالاها و خدمات خواهد داشت؟

افزایش 80 درصدی قیمت لاستیک تنها در سال جاری موجبات افزایش هزینه های حمل و نقل را فراهم خواهد کرد و این مسئله به صورت دومینووار بر روی قیمت کالاها و خدمات تاثیرگذار خواهد بود. به عنوان نمونه همین مسئله می تواند هزینه های صنف تاکسی داران را افزایش دهد و یا هزینه های وانت بارها که در کار حمل دورن شهری کالاها هستند، افزایش یابد.

به هر صورت آنچه مشخص است این است که افزایش قیمت لاستیک به همین جا ختم نخواهد شد و این مسئله می تواند یک موج تورمی جدید را به راه بیندازد. 

چرا قیمت گذاری لاستیک به تولیدکنندگان سپرده شد؟

در 10 آبان ماه سال جاری بود که ستاد تنظیم بازار طی مصوبه ای  اعلام کرد که لاستیک‌های سواری تولید شده با مواد اولیه ارز نیمایی در چارچوب ضوابط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، مشروط بر اینکه تولید و فروش آن (زنجیره توزیع) در سامانه جامع تجارت ثبت شود، رأساً توسط واحدهای تولیدی قیمت گذاری شوند.

چرخیدن دوباره چرخ گرانی لاستیک با فرمول 80 درصد افزایش/ افسار قیمت در دست کیست؟

چرا دولت تعیین قیمت لاستیک را این بار به تولیدکنندگان سپرده است؟

مصطفی تنها در رابطه با واگذاری قیمت‌گذاری‌ تایر خودروهای سواری به خود تولیدکنندگان، گفت: اصل ماجرا این است که قیمت مواد اولیه ما در سال 1399، به طور تقریبی روزانه در حال تغییر است. بررسی بورس کالا نشان می‌دهد که به طور مثال پتروشیمی‌ها برای کائوچوی مصنوعی مورد مصرف صنعت تایر، به طور تقریبی هفته‌ای 2300 تومان به قیمت‌ها اضافه می‌کنند و قیمت‌ها عملا شناور شده‌اند.

به هر صورت نوسان قیمت مواد اولیه برای تولید لاستیک دلیل عمده واگذاری قیمت به تولیدکنندگان لاستیک است. تولیدکنندگان نیز در اولین تجربه قیمت گذاری سنگ تمام گذاشتند و قیمت لاستیک را 50 درصد افزایش دادند. حالا پرسش از نهادهای ناظر بر بازار چون سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار این است که این نهادها عملاً چه نقشی را دارند و بابت چه وظایفی بودجه دریافت می کنند؟ اینکه قیمت گذاری بر عهده تولیدکنندگان باشد آیا منافع مصرف کنندگان در این قیمت گذاری لحاظ می شود؟

 

نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان