ملک زاده معاون مستعفی وزارت بهداشت به ارائه اطلاعات به بیگانگان متهم شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از وصول شکایات متعدد از رضا ملک‌ زاده معاون مستعفی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از جمله ارائه اطلاعات به بیگانگان خبر داد.

ملک زاده معاون مستعفی وزارت بهداشت به ارائه اطلاعات به بیگانگان متهم شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از وصول شکایات متعدد از رضا ملک‌ زاده معاون مستعفی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از جمله ارائه اطلاعات به بیگانگان خبر داد.

علی خضریان روز گذشته در صفحه شخصی خود درباره ی شکایات صورت گرفته از رضا ملک‌ زاده در کمیسیون اصل 90 مجلس نوشت:

«از جناب رضا ملک‌ زاده معاون مستعفی تحقیقات وزارت بهداشت شکایات متعددی پیرامون مانع‌ تراشی برای طب ایرانی – اسلامی، آزمایش دارویی نامتعارف کرونا، ارائه اطلاعات به بیگانگان، تحدید جمعیت و استفاده از رانت برای شرکت دارویی وی در کمیسیون اصل 90 واصل شده که طبق قانون همچنان مفتوح است.»

رضا ملک زاده معاون وزارت بهداشت

رضا ملک زاده چه اطلاعاتی در اختیار بیگانگان قرار داده است؟

رضا ملک‌ زاده معاون مستعفی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت متهم شده است در جریان انجام مطالعات بالینی، اطلاعات ایرانیان را به بیگانگان ارائه کرده است.

رضا ملک‌ زاده جمعه شب با انتشار متن استعفای خود دلایل این تصمیم را به طور مفصل توضیح داد.

او در بخشی از متن استعفای خود به طرح مطالعات کوهورت اشاره کرده و درباره آن اینطور نوشته است:‌

«در خصوص مطالعات اپیدمیولوژی کووید-19 نیز در حالی توان پژوهشگران ایران در این حیطه را زیر سوال برده‌اید که ایران سابقه مطالعات کوهورت آینده‌نگر وسیع را داشته و به مطالعات ملی اپیدمیولوژی آینده‌نگر در جهان شناخته شده است و تلاش‌های علمی ایران در این نوع مطالعات به همکاری‌های علمی بی‌شمار و دستاوردها و افتخارات ملی و بین‌المللی ماندگار انجامیده است. مطالعات اپیدمیولوژیک کووید-19 به پشتوانه تجارب در چنین مطالعاتی در حال انجام است.»

کارشناسان می گویند بر اساس مطالعات ژنتیکی در ایران حدود 18 قومیت مختلف و تنوع ژنتیکی وجود دارد و حال این سؤال برای برخی مطرح است که پس چرا تقریباً در تمام شهرهای ایران وضعیت قرمز کرونایی اعلام شده؟ آیا مقاومت ایرانیان نسبت به این بیماری کمتر از مردم کشورهای همسایه است که در آن‌ها بسیار موارد ابتلا و مرگ کمتر از ایران بوده یا احتمالاً ویروس کرونا در ایران جهش غیرعادی پیدا کرده است؟

از طرفی رضا ملک‌ زاده اخیراً اعلام کرده بود بر اساس یک تحقیق گسترده در سازمان جهانی بهداشت که 30 کشور در آن مشارکت فعال داشته‌اند 11 هزار بیمار کرونایی مورد کارآزمایی قرار گرفته و بر روی آن‌ها داروهای مختلف سایر بیماری‌ها مورد آزمایش قرار گرفته است و از تعداد بیمارانی که مورد آزمایش بالینی قرار گرفته‌اند بیش از 3000 بیمار ایرانی بوده‌اند.

به عبارت دیگر در جریان این تحقیق، اطلاعات بیش از 3000 بیمار کرونایی ایران در اختیار کشورهای دیگر قرار گرفته و علاوه بر این معاون مستعفی تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت اعلام کرده داروهای گران‌قیمتی که روی این افراد آزمایش شده هیچ تأثیری در بهبود بیماری کرونا نداشته‌اند.

کوهورت چیست؟

به مطالعات کوهورت که ملک‌ زاده با افتخار از آن در متن استعفای خود یاد کرده هم انتقاداتی وارد شده است.

ملک زاده از سال 66 با مشارکت دانشگاه‌های علوم پزشکی و تخصیص صدها میلیارد بودجه بر روی جمعیت 200 هزار نفری از همه نژادهای ایرانی، مطالعه‌ای تحت عنوان کوهورت پرشین پی‌ریزی کرده است. بر این اساس، مجموعه‌ای از 4 مطالعه در سنین مختلف با اهداف متفاوت شامل کوهورت نوزادان، نوجوانان، سالمندان و بالغین انجام شده و در هر یک، تأثیر عوامل مختلف بر بیماری‌های آن گروه سنی اطلاعات جمع‌آوری، طبقه‌بندی شده است. گفته می شود این اطلاعات حساس و حیاتی نیز در در اختیار کشورهای دیگر قرار گرفته است.

یکی دیگر از انتقادات وارده به رضا ملک زاده مخالفت جدی وی با اجرایی شدن بندهای 12 و 14 ابلاغیه سیاست‌های کلی نظام بهداشت از سوی مقام معظم رهبری است، یعنی بندهایی که در آن رهبری خواستار توجه به طب ایرانی اسلامی و خروج از سلطه سازمان بهداشت جهانی شده‌اند.

ملک‌ زاده از مخالفان سرسخت انواع درمان‌های طب سنتی و ایرانی از جمله حجامت بوده و تنزّل دهنده رتبه طب سنتی از معاونت به دفتر طب سنتی در وزارت بهداشت بوده است. گفته می شود وی مقاومت و اقدامات زیادی علیه روش‌های بومی و سنتی فعالین طب ایرانی اسلامی در 8 ماه گذشته برای درمان کرونا انجام داده است.

رضا ملک زاده در متن استعفای خود هم اظهارات دکتر نمکی، وزیر بهداشت درباره تأثیر داروهای گیاهی بر درمان کرونا را «‌ادعایی بی‌ اساس» و «‌بدون هیچ‌ مبنای علمی و پژوهشی و مطالعات بالینی کافی» خوانده بود.

بیشتر بخوانید:

معاون وزیر بهداشت استعفا کرد: نامه شدید اللحن علیه وزیر بهداشت

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان