طرز تهیه جوانه گندم و معرفی خواص بی نظیر آن

جوانه گندم از زمان های گذشته تا به امروز از بهترین مکمل های غذایی محسوب می شود و شما می توانید جوانه گندم را خودتان نیز در منزل به راحتی تهیه کنید. در ادامه این مطلب طرز تهیه جوانه گندم و خاصیت های بی شمار آن را در اختیار شما همراهان عزیز و گرامی قرار داده ایم.

طرز تهیه جوانه گندم و معرفی خواص بی نظیر آن

خواص جوانه گندم بی شمار است و این نوع جوانه در گروه سبزی ها با ارزش غذایی بالا شناخته شده است. در فرآیند جوانه زدن گندم ویتامین و پروتئین ها و املاح موجود در آن نیز افزایش پیدا می کنند. در این مطلب شما را با طرز تهیه جوانه گندم با بهترین روش آشنا می کنیم.

جوانه گندم دارای خاصیت های بی شماری است و هر ساله با شروع سال جدید آیین سنتی پخت سمنو با جوانه گندم در ایران انجام می شود. در این مطلب آموزشی روش تهیه جوانه گندم و خواص بی نظیر آن را مشاهده خواهید کرد.

روش تهیه جوانه گندم

مواد لازم

  • گندم با پوست ( تازه ) : 300 گرم
  • کیسه نخی سفید : 1 عدد

طرز تهیه جوانه گندم

گندم را ابتدا تمیز کنید و با آب آن را بشویید سپس گندم را در درون ظرفی مناسب به همراه مقداری آب ولرم به مدت 48 خیس کنید و در این مدت هر روز آب گندم را عوض کنید.

خیساندن گندم در آب

در مرحله بعدی طرز تهیه جوانه گندم بعد از این که گندم ها سفیدک زدند و ریشه زدن آن ها شروع شد گندم ها را دوباره با آب به خوبی بشویید و سپس گندم های شسته شده را در درون کیسه نخی سفید و تمیزی قرار دهید و کیسه را مرطوب نگه دارید بعد از گذشت 24 ساعت جوانه با ریشه گندم را مشاهده خواهید کرد. اگر می خواهید رشد جوانه ها بیشتر شود هر روز با کمک آب پاش کیسه نخی را که جوانه ها را درون قرار دهید مرطوب کنید.

جوانه گندم طرز تهیه جوانه گندم و بررسی خواص آن

بررسی خواص جوانه گندم

جوانه گندم سرشار از ویتامین A و B و E و کلسیم و فسفر و ید و سلنیوم و منیزیوم و روی و اسید سولفیک است و بعد از این که جوان گندم به اندازه خود گندم رشد کرد می توانید از مواد مفید ذکر شده موجود در آن استفاده نماید. ویتامین E موجود در جوانه گندم برای رفع اختلالات عادت ماهانه و ضعف تخمدان ها و فرآیند تخمک گذاری در خانم ها مفید است. خوردن این جوانه میل و قدرت غدد جنسی در آقایان را هم افزایش می دهد.
در آغاز روند جوانه زدن گندم نشاسته موجود در این دانه شکسته می شود و به قند های مفید برای بدن (گلوکر و ساکارز) تبدیل می شود.

طرز تهیه جوانه گندم

خواص دارویی جوانه گندم

جوانه گندم دارای خواص دارویی و درمانی برای پوست و بدن است و بهتر است که هرگز از خوردن این جوانه غافل نشوید.

جوانه گندم و خواص بیشمار آن

  1. پیشگیری از سرطان روده
  2. تقویت حافظه
  3. رفع خستگی
  4. تقویت پوست و مو با استفاده از ماسک جوانه گندم
  5. تقویت بینایی
  6. تقویت قوای جنسی
  7. رفع مشکل بی خوابی
  8. لاغر شدن ( برای لاغر شدن می توانید جوانه گندم را 10 دقیقه قبل از غذا به همراه ماست و یا سالاد کاهو میل نمایید).
  9. چاق شدن ( برای چاق شدن نیز می توایند جوانه گندم را 10 دقیقه بعد از غذا همراه با ماست و سالاد کاهو میل کنید).

خوردن سالاد با جوانه گندم برای تناسب اندام

نکات مهم در رابطه با جوانه گندم

1- جوانه گندم و هر جوانه دیگری را بهتر است در طی 2 الی 3 روز استفاده نمایید و از نگهداری طولانی مدت آن درون یخچال پرهیز نمایید.

2- بر اساس تحقیقات صورت گرفته، در جوانه ها احتمال آلوده شدن آن ها به باکتری های اشریشیا کلی زیاد می باشد بنابراین مصرف جوانه های خانگی بهتر از جوانه های خریداری شده می باشد. باکتری ها قادر خواهند بود پیش از رشد جوانه ها از طریق شکاف های موجود در پوسته به دانه ها وارد گردند که حتی با شستن دانه ها نیز از بین نخواهند رفت، بنابراین بهترین کار برای حفظ سلامتی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری ها بهتر است پیش از مصرف، جوانه ها را خوب بپزید.

3- برای خشک کردن جوانه ها می توانید یا آن ها را درون دستگاه های میوه خشک و یا فر با دمای پایین قرار دهید و یا اینکه در مقابل نور خورشید بگذارید که در این حالت باید تمامی موارد بهداشتی رعایت شود.

4- به منظور بدست آوردن آرد جوانه گندم نیز می توانید، بعد از خشک شدن، آن ها را آسیاب نمایید و مورد استفاده قرار دهید.

نکات طلایی تهیه جوانه گندم

5- دقت داشته باشید که در مصرف خانگی جوانه گندم از جوانه های سبز که اغلب مزه ای تلخ دارند نباید استفاده نمایید.

6- از مصارف مهم آرد جوانه گندم، استفاده در تهیه سمنو است که بسیار مقوی و لذیذ می باشد.

7- جوانه های گندم را می توان هم در تهیه انواع سالاد مورد استفاده قرار داد و همچنین برای تزیین غذاهای آب پز به عنوان دورچین استفاده کرد.

8- دیگر حبوبات، دانه ها و غلات نیز قادر به جوانه زدن می باشد که تفاوت تهیه هر یک از این جوانه ها در مدت زمان خیساندن دانه ها و همچنین جوانه زدن آن ها است.

طریقه تهیه جوانه گندم

جوانه گندم را می توانی بعد از جوانه زدن در درون یخچال نگهداری نمایید و هر روز چند قاشق از آن را به همراه سالاد کاهو و ماست میل نمایید. طرز تهیه جوانه گندم همانطور که در این مطلب مشاهده کردید آسان و راحت است پس بهتر است که آن را در منزل تهیه کنید و در برنامه غذایی روزانه خود و خانواده تان این جوانه با ارزش قرار دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان