در گفتگو با فردا مطرح شد؛

فواد ایزدی: دولت ما به جای تقویت توانمندی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش، پیام قوی برای مذاکره فرستاد

گروه سیاسی فردا؛ فوآد ایزدی در گفتگو با خبرنگار «فردا» درباره دلیل صدور 2 بیانیه اتحادیه اروپا و اتخاذ مواضع آژانس علیه ایران گفت: نتیجه انتخابات آمریکا بر نوع نگاه اروپا نسبت به ایران تأثیر گذاشته است چون دولت ایران یک پیام قوی مذاکره برای آنها فرستاده است. وقتی اعلام شد «فرصتی برای مذاکره پیش آمده که نباید بسوزد» یعنی ایران برای مذاکره آمادگی جدی دارد.

وی افزود: در حوزه بین الملل وقتی بحث مذاکره پیش می آید دو طرف به سمتی می روند که داشته های خودشان را افزایش دهند تا پای میز مذاکره کمی از داشته های خودشان پایین بیایند و توافق حاصل شود. هم اکنون آمریکا، اروپا و آژانس مشغول ارتقاء داشته های خود درباره ایران هستند.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی با اشاره به تصمیم دولت ترامپ برای اعمال تحریم های بیشتر علیه ایران ظرف 2 ماه آینده، اظهار کرد: هرچند ترامپ با بایدن رابطه خوبی ندارد اما در سطح کارشناسی هماهنگ عمل می کنند، در واقع دولت ترامپ می خواهد آنقدر تحریم ها را افزایش دهد تا دولت بایدن با دست پر پای میز مذاکره با ایران برود. یعنی یکسری تحریم ها که قبلا اعمال شده یکسری تحریم هم ظرف دو ماه آینده اضافه می شود.

وی ادامه داد: اروپایی ها نمی خواهند از آمریکا عقب بمانند، همان طور که دیدیم شروع به دادن بیانیه های بی مورد علیه ایران کرده اند. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز همین رویه را دنبال می کند، در واقع آمریکا، اروپا و آژانس در حال آماده کردن خود برای مذاکره ای است که دولت ایران پالسش را به آنها داده است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: هرچه طرف غربی مشغول بالا بردن داشته های خود است دولت ایران با وجود صحبت های پررنگش برای مذاکره،حرکت خاصی برای افزایش توانمندی هایش انجام نمی دهد. دولت ماه ها پیش قدم پنجم را برداشت اما دیگر خبری از قدم ششم هسته ای نشد.

وی افزود: ما باید در مقابل طرف غربی سطح دعوا را در حوزه هسته ای نگه داریم، یادمان نرود زمان مذاکرات قبلی با آن داشته های هسته ای توانستیم برجام را از آنها بگیریم آن زمان 10 تن اورانیوم غنی شده داشتیم و حالا 3 تن. آیا می خواهیم یک سوم برجام را از طرف غربی بگیریم؟ خیر باید تا زمان مذاکره توانمندی های مان را بالا ببریم.

ایزدی درباره علت چرخش اروپا و اتخاذ مواضع تند علیه ایران تأکید کرد: الان اروپا، آژانس و آمریکا هرسه پلیس بد شدند چون کارکردها عوض شده است، در زمان ترامپ اروپایی ها می خواستند ایران را با وعده هایی همچون اینستکس داخل برجام نگه دارند اما حالا با آمدن بایدن اوضاع عوض شده و اروپایی ها نیازی نمی بینند که همان رویه را ادامه دهند. در واقع چون افرادی که داخل قوه مجریه ما هستند به شدت به برجام و مذاکره علاقمندند، اروپایی ها می خواهند برگه های چانه زنی خود را برای زمان مذاکره تقویت کنند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان