چرا خودرو‌های ایرانی در خارج مشتری دارند؟

عضو اتاق بازرگانی تهران می‌گوید نه تنها انتشار آمار صادرات خودرو‌های ایرانی به خارج از کشور عجیب نیست که حتی بسیار پایین‌تر از ظرفیتی است که در این حوزه وجود دارد.

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمدرضا نجفی منش اظهار کرد: اینکه گمرک اعلام کرده ما کمتر از 6 میلیون دلار صادرات خودرو داشته‌ایم اصلا غیرقابل باور نیست. بلکه در واقع می‌توان در ایران به صادرات 6 میلیارد دلاری خودرو نیز فکر کرد که بنا به دلایل مختلف شرایط لازم برای آن به وجود نیامده است.

به گفته وی، این ظرفیت چه در فروش خودرو، چه در فروش قطعات و لوازم جانبی خودرو و چه در خدمات پس از فروش وجود دارد که ایران در هر سه این حوزه توان رقابت با کشور‌های منطقه را خواهد داشت.

عضو اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که چطور در شرایطی که عرضه خودرو در بازار داخلی کافی نیست، امکان صادرات این محصول وجود دارد، گفت: پاسخ به این سوال خیلی ساده است. ما در داخل کشور با معضل قیمت گذاری دستوری مواجهیم. تداوم این سیاست غلط باعث شده تولید هر خودرو جدید در بازار داخلی مساوی با زیان بیشتر برای خودروسازان باشد، این در حالی است که بازار صادراتی امکان سود آوری را فراهم می‌کند.

نجفی منش ادامه داد: البته این به معنای خالی کردن بازار داخل نیست و خودروسازان با وجود زیان ده شدن، در سال‌های اخیر تمام ظرفیت موجود را با وجود تحریم‌ها و سایر محدودیت‌ها فعال کرده و به بازار رسانده‌اند و عدد صادرات صورت گرفته در قیاس با ظرفیت کشور بسیار محدود است، اما باید توجه داشت که همان بازار محدود سودآور است، اما بازار داخل زیان ده است.

وی درباره ظرفیت صادراتی و کشور‌های هدف ایران نیز توضیح داد: ما به راحتی می‌توانیم 10 یا صد برابر آمار فعلی را در حوزه خودرو صادرات کنیم. البته با توجه به قدیمی بودن خودرو‌های ایران، بازار هدف اصلی قطعا در کشور‌های منطقه تعریف می‌شود، اما در صورتی که بتوانیم خودرو‌های جدیدتر به بازار برسانیم، قطعا می‌توان در دیگر کشور‌ها نیز حضوری فعال داشت.

عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: در سال‌های گذشته کشوری مانند ترکیه که از نظر سابقه در خودروسازی از ایران عقب‌تر است توانسته در این حوزه صادرات 12 میلیارد دلاری به ثبت برساند. هند نیز در این سال‌ها صادرات خود را افزایش داده است. ایران قطعا ظرفیتی قابل توجه در این حوزه دارد که تنها باید از آن استفاده کرد.

نجفی منش در پاسخ به این سوال که آیا مزیت اصلی رقابت خودرو‌های ایرانی قیمت تمام شده آن‌ها در بازار‌های خارجی است، بیان کرد: قطعا امروز یکی از عوامل مهمی که می‌تواند به ما در به دست آوردن بازار‌های جدید کمک کند، قیمت پایین خودرو‌های ما در قیاس با برخی از دیگر خودروهاست، با این وجود ما در سایر حوزه‌ها نیز توان رقابت داریم که می‌توان از آن استفاده کرد. در صورت کاهش تحریم‌ها و حمایت از صنعت خودرو، امکان افزایش جدی آمار صادرات در این حوزه وجود دارد.

به گزارش ایسنا، طبق اعلام گمرک ایران در سال گذشته حدود 1300 دستگاه خودرو به ارزش پنج میلیون و 722 هزار و هفت دلار به 9 کشور صادر کرده است.

عراق با سه میلیون و 122هزار و 900 دلار، آذربایجان با یک میلیون و 159هزار و 400 دلار، سوریه با 981هزار و 825 دلار سه مقصد اول خودرو‌های ایرانی بودند، همچنین هنگ کنگ با 116هزار و 862 دلار، اسپانیا با 96هزار و 362دلار، تایوان با 79هزار و 521دلار، چین با 36هزار و 600 دلار، ترکیه با هفت هزار دلار و امارات با چهار هزار و 662دلار دیگر خریداران خودرو از کشورمان بودند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان