آموزش براق کردن و تمیز کردن ظروف چدنی

تمیز کردن ظروف چدنی که اغلب افراد عقیده دارند امکان پذیر نیست و پس زنگ زدن غیر قابل استفاده خواهند شد ولی این فرضیه اشتباه است و در این مقاله سعی داریم تا به بیان چگونگی تمیز و براق کردن ظروف چدنی بپردازیم با ما همراه باشید.

آموزش براق کردن و تمیز کردن ظروف چدنی

همانطور که می دانید ظروف آشپزی پس از گذشت مدتی تازگی اولیه خود را از دست خواهند داد به خصوصی ظروف چدنی و تفلون که گاهی اوقات به دلیل سوختگی غذا غیر قابل استفاده خواهند شد. تمیز کردن ظرف های چدنی از طریق روش های ساده و خانگی نیز قابل انجام خواهد بود و از آنجایی که ظروف چدنی گرما را در کل سطح ظرف به طور یکنواخت پخس می کند آشپزی را برای ما راحت تر و لذت بخش تر خواهد کرد.

چگونگی تمیز کردن ظروف چدنی

به طور کلی آشپزی کردن با ماهی تابه های چدنی بسیار لذت بخش و مناسب است زیرا این نوع از قابلمه ها قادر هستند تا گرما را در تمامی سطوح ظرف به صورت متوازن پخش کنند. به طور کلی افرادی که دارای ماهی تابه های چدنی با کیفیت هستند و یا از سوی کسی به آن ها ارث رسیده تصور می کنند که پس از گذشت مدتی این قابلمه ها دیگر قابل استفاده نخواهند بود و بهتر است بدانید که این فرضیه کاملا اشتباه می باشد زیرا شما می توانید آن ها را به وضعیت اولیه خود باز گردانید. توجه داشته باشید که نگهداری و مراقبت از ظروف چدنی در فضای آشپرخانه چندان کار سختی نیست و شما می توانید با به کارگیری روش هایی ظروف چدنی خود را جلا دهید و برای همیشه از آن ها در محیط آشپرخانه استفاده نمایید.

چگونگی تمیز کردن ظروف چدنی

وسایل مورد نیاز برای تمیز و براق کردن ظرف های چدنی:

فویل آلمینیوم

آب به اندازه کافی

دستکش مقاوم در برابر حرارت

سرکه سفید مقطر شده

شبکه های سیمی برای نگهداشتن ظرف های چدنی

استفاده از مایع ظرفشویی به اندازه یک قاشق غذاخوری

فر آماده به کار

روغن بادام زمین

یک حوله یا تکه پارچه نخی تمیز

انتخاب یک لگن به اندازه ظروف چدنی به گونه ای که قابلمه چدنی به راحتی داخل آن قرار بگیرد.

استفاده از وسایل لازم برای تمیز کردن ظروف چدنی

دستورالعمل تمیز کردن ظرف چدنی:

به طور معمول ما وقتی که با یک ظرف چدنی جرم گرفته یا زنگ زده روبرو می شویم سعی داریم تا آن را از محیط آشپزخانه دور کنیم زیرا اغلب معتقد هستند که این ظروف را نبایستی مجدد مورد استفاده قرار داد. در اکثریت مواقع نمی توان با شستن معمولی مشکل قابلمه ها را حل نمود به همین خاطر توصیه می شود که از اصول و قواعد درست بهره بگیرید و وقتی بتوانید با استفاده از روش های مختلف ظرف ها را نو کنید دیگر لازم نیست آن را دور بریزید. اگر قصد دارید ظروفی را که برای مدت ها از آن استفاده کرده اید را براق و زیبا نمایید پیشنهاد می کینم که در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

مرحله اول: قرار دادن فویل آلومینیومی درون فر

برای انجام این مرحله لازم است تا یک فویل آلومینیومی را بر روی شبکه فر قرار دهید. بهتر است بدانید که این فویل به شما کمک خواهد کرد تا وقتی که ظرف را داخل فر می دهید قسمت داخلی آن کثیف نشود و شما را خیلی سریع از شر آلودگی ها خلاص خواهد کرد. اگر قصد دارید که ظروف چدنی خود را تمیز کنید توصیه می شود که چندین لایه فویل را بر روی سطح فر قرار دهید تا برای تمیز کردن هر کدام از قابلمه با مشکل برخورد نکنید. البته اگر فرتان بسیار بزرگ و جادار است می توانید تمامی ظروف را یک جا درون آن قرار دهید.

استفاده از فویل برای قرار دادن داخل فر

مرحله دوم: قرار دادن ظروف چدن داخل فر و روشن کردن آن

در این مرحله بایستی ظروف را داخل فر قرار دهید و لازم است که دمای فر را بر روی 425 درجه تنظیم نمایید و به مدت دو ساعت صبر کنید تا ظروف به راحتی تحت حرارت فر قرار بگیرند. در این زمان تمامی مواد چسبیده به ظروف جدا خواهند شد به فویل می چسبند. توجه داشته باشید که هر 30 دقیقه یک بار درون فر را بررسی نمایید تا مشکلی به وجود نیاید. پس از پایان کار توصیه می شود که اجازه دهید ظروف به طور کامل خنک شوند.

نکته: توصیه می شود که برای انجام این مرحله فر خود را در محیط بیرون از خانه و یا زیر هود قرار دهید زیرا با روشن شدن فر بو و دود حاصل مواد روی ظروف در محیط پراکنده خواهد شد و استفاده از محیط بیرون به شما این امکان را می دهد که فضای خانه بد بو نشود و همچنین می توانید برای رفع این بو از باز کردن پنجره های آشپزخانه نیز استفاده نمایید.

روش های مختلف تمیز کردن ظروف چدنی

مرحله سوم: خواباندن ظروف چدنی داخل حمام سرکه

در این مرحله بایستی پیش از خارج کردن ظروف از داخل فر یک لگن تهیه نمایید و داخل آن مقداری سرکه سفید و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی بریزید و ظروف را به گونه ای قرار دهید که ظرف درون محلول غرق شود. پس از خنک شدن کامل ظروف داخل فر با استفاده از دستکش ضد حرارت آن ها را از داخل فر خارج نمایید و داخل لگن قرار دهید. حالا لازم است تا به مدت 3 ساعت صبر کنید تا ظروف چدنی به راحتی خیس بخورند زیرا برخورد سرکه و مایع ظرفوشویی می تواند واکنش نشان دهد و تمامی مواد روی قابلمه را پاک کند.

مرحله چهارم: شستشو و پاک کردن ظروف چدنی

همانظور که متوجه شدید بایستی پس از 3 ساعت ظروف را از داخل محلول بیرون آورید و با استفاده از آب به خوبی بشویید. پس از شستن ظروف بایستی با استفاده از پارچه یا اسفنج تمیز بقایای آب باقی مانده روی ظرف ها را پاک کنید و همچنین اگر مقداری زنگ آهن و یا غذا نیز بر روی ظروف باقی مانده بود می توانید با استفاده از یک سیم ظرفشویی آن ها را پاک نمایید.

طی کردن مراحل مختلف برای تمیز شدن ظروف

مرحله پنجم: برق انداختن ظروف چدنی با استفاده از روغن بادام زمینی

توجه داشته باشید که برای انجام این مرحله لازم است تا تمامی ظروف چدنی را آغشته به بادام زمینی بکنید و دقت کنید که در مصرف روغن استفاده بیش از اندازه نداشته باشید زیرا وجود روغن زیاد باعث خواهد شد حرارت فر بالا برود و در نهایت دود بیشتری در فضا پراکنده شود. بهتر است بدانید که استفاده از روغن بادام زمینی می تواند خانه شما را پر از دود همراه با روغن بکند.

مرحله ششم: قرار دادن ظروف چدنی آغشته شده با روغن درون فر:

بهتر است بدانید که برای انجام این مرحله بایستی ظروف را در طبقه بالایی فر قرار دهید و سپس دمای آن را بر روی 350 درجه سانتی گراد تنظیم نمایید و به مدت یک ساعت صبر کنید.

نتیجه قرار دادن ظرف داخل فر و تمیز کردن ظروف چدنی

توجه داشته باشید که انجام این عمل باعث خواهد شد تا تمام منافذ ظروف چدنی باز شود و روغن را درون خود جذب نماید و پس اتمام فرآیند جذب روغن منافذ ها پس از خنک شدن مجددا بسته خواهند شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان