آخرین تحولات خاورمیانه

نشست وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره برجام

برگزاری رزمایش نظامی مشترک ۶ کشور عربی در مصر، واکنش رسمی عربستان به خبر دیدار نتانیاهو و بن سلمان، نشست وزرای دفاع کشورهای عربی خلیج فارس با حضور قطر و واکنش سخنگوی انصارالله یمن به سفر «نتانیاهو» به عربستان سعودی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در ۲۴ ساعت گذشته بوده اند

برگزاری رزمایش نظامی مشترک 6 کشور عربی در مصر، واکنش رسمی عربستان به خبر دیدار نتانیاهو و بن سلمان، نشست وزرای دفاع کشورهای عربی خلیج فارس با حضور قطر و واکنش سخنگوی انصارالله یمن به سفر «نتانیاهو» به عربستان سعودی از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به نشست وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش تابناک، سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که هایکو ماس وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه با «دومینیک راب» و «ژان ایو لودریان» همتایان انگلیسی و فرانسوی خود دیدار میکند و محور این دیدار نیز توافق هسته ای ایران است. 

این دیدار قرار است در برلین پایتخت آلمان برگزار شود.

نشست وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره برجام/برگزاری رزمایش نظامی مشترک 6 کشور عربی در مصر/ واکنش رسمی عربستان به خبر دیدار نتانیاهو و بن سلمان/ نشست وزرای دفاع کشورهای عربی خلیج فارس با حضور قطر

براساس گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در ادامه از ایران خواسته به تعهدات خود در چارچوب برجام بازگردد و آنچه وی نقض برجام خوانده را متوقف کند. 

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایران در پاسخ به عدم اجرای تعهدات طرفهای غربی درباره برجام پس از خروج غیرقانونی واشنگتن از توافق در سال 2018، برخی از تعهدات خود را در چارچوب این توافق کاهش داده است.

برگزاری رزمایش نظامی مشترک 6 کشور عربی در مصر

نخستین رزمایش هوایی ارتش‌های سودان و مصر تحت عنوان " عقاب های نیل یک " از 24 آبان ماه به مدت دو هفته در پایگاه هوایی مروه واقع در شمال سودان برگزار شد. در این رزمایش جنگنده‌های پیشرفته اقدام به تمرین‌های جنگی کردند.

روزنامه سودان تریبون نوشت : رزمایش شمشیر عرب تا 26 ماه جاری میلادی در مصر ادامه خواهد داشت و عملیات رزمی در آن درپایگاه نظامی محمد نجیب و برخی مناطق آموزشی نیروی هوایی و دریایی در شمال منطقه نظامی مصر برگزار می‌شود.

سخنگوی نیروهای مسلح مصر درباره رزمایش شمشیر عرب گفت: نظامیان کشورهای شرکت کننده در این رزمایش به همراه تجهیزات مربوطه وارد قاهره شده‌اند.

وی اظهار داشت: مرحله اول رزمایش شامل ، روش‌های ادغام نیروها، سازماندهی و همکاری برای یکپارچه سازی مفهوم‌های نظامی ، پالایش مهارت‌های مدیریت مشترک با دقت بالا  است .

واکنش رسمی عربستان به خبر دیدار نتانیاهو و بن سلمان

فیصل بن فرحان وزیر خارجه عربستان در توئیتی، خبر دیدار محمد بن سلمان ولیعهد این رژیم و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی را منکر شد و ادعا کرد که نشست نئوم تنها بین مقامات سعودی و آمریکایی بوده است.‎

انکار این خبر از سوی بن فرحان در حالی است که رسانه های رژیم صهیونیستی و برخی مقامات آن، تاکید کردند بنیامین نتانیاهو و رئیس موساد با بن سلمان در نئوم عربستان دیدار کرده اند.

نشست وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره برجام/برگزاری رزمایش نظامی مشترک 6 کشور عربی در مصر/ واکنش رسمی عربستان به خبر دیدار نتانیاهو و بن سلمان/ نشست وزرای دفاع کشورهای عربی خلیج فارس با حضور قطر

نشست وزرای دفاع کشورهای عربی خلیج فارس با حضور قطر

وزرای دفاع کشورهای عربی حوزه خلیج فارس، در نشستی مجازی بر توسعه همکاری‌های نظامی تأکید کردند.

به گزارش آناتولی، در این نشست که «خالد بن محمد العطیه» وزیر دفاع قطر نیز حضور داشت، حاضرین بر توسعه اقدام مشترک نظامی و در پیش گیری استراتژی نظامی واحد و دفاع مشترک و فرماندهانی نظامی واحد تأکید کردند.

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه خود به جزئیات بیشتری از این نشست اشاره نکرد.

نشست وزرای خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه درباره برجام/برگزاری رزمایش نظامی مشترک 6 کشور عربی در مصر/ واکنش رسمی عربستان به خبر دیدار نتانیاهو و بن سلمان/ نشست وزرای دفاع کشورهای عربی خلیج فارس با حضور قطر

اما امارات که «محمد احمد البواردی» وزیر دفاع این کشور، میزبان این نشست بود، اعلام کرد که شرکت کنندگان در خصوص اقدام نظامی مشترک به خصوص در زمینه دفاعی گفت‌و‌گو کردند.

این نشست با حضور وزیر دفاع قطر در حالی صورت گرفت که بحران میان دوحه با ریاض و ابوظبی در چهارمین سال خود به سر می‌برد و قطر از ژوئن 2017 تا کنون در محاصره هوایی، زمینی و دریایی امارات و عربستان سعودی قرار دارد.

واکنش سخنگوی انصارالله یمن به سفر «نتانیاهو» به عربستان سعودی

«محمد عبدالسلام» سخنگوی جنبش انصارالله یمن به انتشار خبر سفر اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی در رسانه‌های صهیونیستی واکنش نشان داد.

به نوشته پایگاه خبری شبکه «المسیره»، وی گفت: نتانیاهو پس از استقبال سعودی‌ها از گام‌های برخی کشورهای منطقه برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی به عربستان سعودی سفر می‌کند و این امر مقدمه عادی‌سازی کامل روابط است.

وی افزود: کشورهای متجاوز به یمن و محاصره‌کننده ملت آن مانند عربستان سعودی، امارات، بحرین و سودان، قصد دارند که کاملا و به طور رسمی و علنی در پروژه صهیونیسم سهیم شوند.

عبدالسلام تاکید کرد که این کشورها، کلیه امکانات نظامی و مادی خود را برای جنگی باز علیه ملت یمن به کار گرفتند تا چهره و ماهیت واقعی تجاوز به یمن را که یک تجاوز صهیونیستی - آمریکایی است، روشن شود. آل سعود پیش از سایر کشورها آماده عادی‌سازی روابط بود تا به این ترتیب اقدام سایر کشورها نیز مورد پذیرش قرار گیرد اما آنها تلاشهای خود را برای متقاعد کردن ملت‌های منطقه به این‌که آنها حامی مقدسات امت اسلامی هستند را فراموش کرده بودند.

سخنگوی جنبش انصارالله یمن افزود: به جای آنکه مکه مکرمه و مدینه منوره قبله مسلمانان باشد و بیانگر حقیقت موضع امت اسلام در دفاع از مسائل آن باشد، حاکمان بر این مقدسات به محور و کانون توطئه‌ها علیه اسلام و مسلمانان تبدیل شده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان