نه داور باتجربه داریم، نه VAR!

حواشی داوری لیگ ایران این روزها به اوج خود رسیده و در همین دو هفته گذشته بسیاری از تیم‌ها به شرایط داوری معترض شده‌اند.

نه داور باتجربه داریم، نه VAR!

سپهر ستاری: لیگ بیستم سرانجام و با وجود شرایط کرونایی آغاز شد و حالا دو هفته از فصل جدید لیگ برتر می‌گذرد. همان‌طور که انتظار می‌رفت تیم‌ها در هفته‌های ابتدایی هنوز به شرایط آرمانی خود نرسیداند و برای قضاوت عملکرد تیم‌های لیگ برتری باید کمی صبر کرد. در این بین فقط تیم‌ها و بازیکنان نیستند که هنوز در بهترین فرم خود قرار ندارند و انگار داوری لیگ بیستم کیفیت جالبی ندارد و این موضوع در همین دو هفته صدای بسیاری از تیم‌ها را درآورده است و کار به صدور بیانیه و تهدید هم رسیده است.

ذوب‌آهن اصفهان یکی از تیم‌هایی است که اعضای آن مدعی هستند در دو هفته گذشته اشتباهات داوری به ضررشان بوده و شدیدا به قضاوت داوران معترض هستند؛ ذوبی‌ها که فصل گذشته هم چند باری از به خاطر اشتباهات داوران متضرر شده بودند، حتی سازمان لیگ را تهدید به انصراف از لیگ برتر کرده‌اند که البته بعید است این موضوع اجرایی شود و احتمالا در حد همان تهدید باقی خواهد ماند.

در این بین ذوب‌آهن تنها معترض داوری‌های لیگ بیستم نیست و تیم‌های دیگر هم از وضعیت داوری‌های لیگ برتر شاکی هستند و اشتباهات داوری صدای آن‌ها را درآورده است. پرسپولیسی‌ها که هفته اول به خاطر اخراج کمال معترض بودند، حالا پس از اخراج یحیی به سازمان لیگ نامه زده‌اند و مس رفسنجان هم از داوری دیدار هفته دوم مقابل گل‌گهر شاکی است. استقلالی‌ها پیش از دیدار هفته دوم مقابل فولاد نسبت به انتخاب زاهدی‌فر رسما اعتراض کردند که دلیل آن اتفاقات فصل گذشته و هند کیروش استنلی بود که توسط این داور اعلام نشد و کینه ادامه‌دار آبی‌ها از او را به همراه داشت. نفت آبادان هم از داوری هفته گذشته مقابل پرسپولیس و پنالتی که به سود قرمزها گرفته شد شاکی است. آلومینیوم اراک و نساجی هم این هفته معتقد بودند گل‌هایی که دریافت کردند بر اثر اشتباهات داوری بوده و دیدار پیکان - شهرخودرو هم جنجالی شده است.

موضوع اعتراض تیم‌ها به داوری مسابقات اتفاقات جدیدی نیست و در سال‌های اخیر شاهد آن بودیم اما امسال انگار شرایط بدتر شده و با ادامه این روند احتمالا هر هفته کنفرانس‌های جنجالی و بیانیه‌های کوبنده، باعث ایجاد حاشیه خواهد شد که این اتفاق باعث افزایش استرس داوران و پایین آمدن عملکرد آن‌ها هم خواهد شد.

از طرفی به نظر می‌رسد فوتبال ایران این روزها پس ازخداحافظی داوران باتجربه قدیمی و کوچ داور بزرگی چون علیرضا فغانی، با کمبود داوران سطح بالا مواجه شده و دلیل آن هم چیزی جز عدم پشتوانه‌سازی از سوی فدراسیون فوتبال و کمیته داوران نیست. در کنار ضعف داوری، به نظر می‌رسد فعلا خبری هم از VAR در مسابقات لیگ برتر نباشد؛ اتفاقی که اگر رخ می‌داد و داور ویدیویی به مسابقات اضافه می‌شد، کار قضاوت را برای داوران کمی آسان‌تر می‌کرد و از جنجال‌ها و حواشی می‌کاست.به این چالش‌ها باید اختلافات اخیر در داوری بر سر لیست داوران بین المللی را هم افزود که عملا از داور وارد شده به لیست یک داور زیر فشار ساخت و از سوی دیگر سبب شد تا حاشیه های این تصمیم به محرومیت بی دلیل امیر عرب براقی جوان هم بیانجامد.

حال باید دید در فضای کنونی که تیم‌ها نسبت به قضاوت داوران حساس شده‌اند و با هر سوت داور بازی را به هم می‌ریزند، کمیته داوران چگونه می‌تواند از شرایط فعلی عبور کند تا از میزان حواشی کم شود؛ البته تیم‌های لیگ برتری هم باید در رفتارهای خود تجدید نظر کنند و با هر سوت داور جو بازی را خراب نکنند تا داوران بتوانند در آرامش مسابقات را سوت بزنند.

بیشتر بخوانید: ذوب‌آهن تهدید کرد: عطای لیگ رابه لقای مافیا می‌بخشیم

258 41

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان