وضعیت مسکن ملی در شهر‌های کوچک چگونه است؟

خبرگزاری ایسنا، سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از پروژه 400 هزار واحدی اقدام ملی مسکن 138 هزار واحد است که 100 هزار واحد در شهر‌های دارای جمعیت کمتر از 100 هزار نفر و 38 هزار واحد آن در شهر‌های بالای 100 هزار نفر اجرا خواهد شد.

بر اساس آخرین آماری که معاون مسکن شهری بنیاد مسکن ارایه کرده، 29 هزار و 934 متقاضی طرح اقدام ملی مسکن تحت مسئولیت بنیاد واریز وجه انجام داده‌اند، از این تعداد 14 هزار و 731 واحد به شکل مستقیم توسط بنیاد مسکن احداث و تکمیل و تحویل می‌شود که 13 هزار و 65 واحد در 77 پروژه از مرحله دریافت پروانه تا پیشرفت فیزیکی 30 درصدی، پروژه‌های احداث مسکن ملی آن‌ها آغاز شده است. 6 هزار و 928 واحد نیز در قالب انفرادی و گروهی توسط متقاضیان ساخته می‌شود.

به گفته جواد حق شناس، حدود 8 هزار واحد نیز هستند که افراد واریز وجه کردند، ولی هنوز سازمان ملی زمین و مسکن با وجود تلاش‌های فراوان برای این تعداد، زمین برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن تامین نکرده است. چندی پیش معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز در این خصوص دستور ویژه برای پیگیری دادند. آنچه که می‌تواند منجر به شروع شدن باشد، دو مطلب است اول آنکه متقاضی 40 میلیون تومان وجه اولیه را واریز کرده باشد. همچنین، زمین موردنیاز اجرای طرح برای افراد تامین شده باشد.

با اینکه از ابتدا تصور می‌شد شهر‌های کوچک با چالش کمبود زمین برای طرح اقدام ملی مواجه نخواهند شد، صحبت‌های حق شناس از کمبود زمین حکایت دارد. به نظر می‌رسد برای این منظور باید زمین‌های کشاورزی یا منابع طبیعی به طرح‌های هادی الحاق شود. اوایل تیرماه امسال 250 هزار هکتار زمین متعلق به وزارت جهاد کشاورزی برای ساخت مسکن ملی اختصاص یافت، اما ظاهرا این مقدار کافی نبوده و برنامه اختصاص یک میلیون هکتار در دستور کار قرار دارد.

به هر حال وزارت راه و شهرسازی برای تامین اراضی طرح اقدام ملی مسکن با موانعی مواجه است. اواخر شهریورماه محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته بود: برخلاف دستور رییس جمهور، دستگاه‌های مربوطه زمین‌های دولتی را برای ساخت مسکن ملی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندادند و این درحالی است که در قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به صراحت آمده است که دستگاه‌های دولتی اراضی مازاد بر نیاز خود را به وزارت راه منتقل کنند تا برای تولید انبوه مسکن از آن استفاده شود؛ با این حال نه فقط در تهران بلکه در هیچ استانی این بند مهم از قانون اجرا نشده است.

به گزارش ایسنا، شهریوماه 1398 طرح اقدام ملی مسکن با حضور رییس جمهور کلنگ زنی شد. اولین واحد‌ها از این پروژه 400 هزار واحدی به تعداد 11 هزار و 560 واحد در روز یکم آبان ماه 1399 به دستور رئیس جمهور افتتاح شد. این پروژه از طریق آورده متقاضیان و 100 میلیون تومان وام بانکی با نرخ سود 18 درصد ساخته می‌شود. آورده متقاضیان در مرحله اول حدود 40 میلیون تومان است. میانگین قیمت این واحد‌ها در کل کشور طبق آخرین برآورد از هزینه‌های تابستان 1399 به متری 2.7 میلیون تومان می‌رسد. ثبت نام مرحله اول به پایان رسیده و متقاضیان واجد شرایط برای بارگذاری مدارک خود باید به سامانه tem.mrud.ir مراجعه کنند. مهلت بارگذاری مدارک و افتتاح حساب، پایان مهر ماه اعلام شده بود و برای بعضی متقاضیان که پیامک دریافت نکرده اند تمدید شده است. در صورت عدم واریز وجه یا انصراف متقاضیان اولیه، افرادی از لیست رزرو جایگزین آن‌ها می‌شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان