دلیل پشیمانی دیرهنگام سامان از ساخت زیرخاکی

روزنامه خراسان نوشت: جلیل سامان یک هفته پس از انتشار پستی درباره تولید فصل دوم سریال طنز «زیرخاکی» و اعلام خبر آغاز تصویربرداری آن در چند روز آینده، دیروز با انتشار پست دیگری، نوشت : به دلیل اعمال ممیزی در بازپخش فصل اول که اکنون در حال پخش است، از ساخت ادامه این مجموعه انصراف می‌دهم.

دلیل پشیمانی دیرهنگام سامان از ساخت زیرخاکی

جلیل سامان تا لحظه تنظیم این گزارش توضیح بیشتری درباره این تصمیم نداده و درخواست ما برای گفت‌وگو درباره این موضوع را نیز بی‌پاسخ گذاشته است. سابقه ممیزی «زیرخاکی 2» طبق توضیحات جلیل سامان درباره ساخت این سریال و پست‌هایی که این کارگردان در اینستاگرامش منتشر کرده، اولین بار نیست که سریال «زیرخاکی» درگیر ممیزی می‌شود. سامان در آستانه پایان فصل اول این مجموعه در اینستاگرامش نوشت: اگر این فصل کامل پخش شود، پایان متناسبی دارد، اما نه آن طور که در فیلم نامه بوده. او در ادامه هم به صراحت به ممیزی اشاره کرد و توضیح داد که فصل دوم 12 قسمت بوده، اما ممیزی باعث شده مسیر داستان به کلی عوض شود و به شش قسمت کاهش یابد.

او پیشتر هنگام ساخت سریال هم از ممیزی فصل دوم گلایه کرده و نوشته بود این فصل را مردود کرده‌اند و ناچار شده کل فیلم نامه را بازنویسی کند. اکنون سوال این جاست که با وجود کاهش قسمت‌های سریال به دلیل ممیزی و تغییر در جریان داستان، چرا جلیل سامان زودتر از این‌ها تصمیم به ادامه ندادن سریال نگرفته بود؟

انصراف پس از انتشار خبر تولید

جلیل سامان تقریبا یک هفته قبل در خبر ساخت فصل دوم «زیرخاکی» نوشته بود: «در روزهای آینده تصویربرداری فصل دوم «زیرخاکی» را آغاز خواهیم کرد.» بنابراین اگر همه مقدمات برای ساخت ادامه سریال فراهم بوده، اکنون در حالی که چند روز از وعده او برای ساخت «زیرخاکی 2» گذشته، برای تصمیم انصراف از ساخت ادامه این مجموعه دیر نیست؟ هرچند که طبق توضیح این کارگردان، علت تصمیم او سیاست‌های متناقض و ممیزی در بازپخش سریال بود که به تازگی روی آنتن رفته، اما همان طور که گفتیم اولین بار نیست که «زیرخاکی» مورد ممیزی قرار می‌گیرد و این کارگردان که سابقه زیادی در زمینه همکاری با تلویزیون دارد تا به حال باز هم با این مشکل روبه‌رو بوده است.

«زیرخاکی 2»، «نفس 2» و سریال شهید چمران

جلیل سامان پیشتر برای ساخت دیگر سریال‌های خود نیز با تلویزیون دچار اختلاف شده بود. این کارگردان سال 96 وعده ساخت فصل دوم سریال «نفس» را داده و گفته بود احتمال دارد ادامه این مجموعه در سال 96 جلوی دوربین برود، اما در نهایت فصل دوم این سریال هرگز ساخته نشد. سامان در گفت‌وگوهای بعدی خود درباره علت این اتفاق گفته بود همه‌چیز به تصمیم صداوسیما بستگی دارد و به دلیل مشکلات مالی تلویزیون خبری از ساخت این مجموعه نیست. او سال گذشته هم در یکی از پست‌های صفحه اینستاگرامش نوشته بود تلویزیون «نفس 2» را به دلایلی که اعلام نشد مسکوت گذاشته‌ و اجازه نداده سریال شهید چمران را بسازد، بنابراین قصد نداشته با تلویزیون همکاری کند، اما شخصی او را دعوت به صبر کرده است. ممیزی‌های سوال‌برانگیز تلویزیون از طرفی عملکرد تلویزیون هم در ممیزی بعضی فیلم‌ها یا سریال‌ها هنگام بازپخش جای سوال دارد و اولین بار نیست که چنین اتفاقی می‌افتد. وقتی یک سکانس در اثری زمان پخش اولیه اجازه نمایش دارد، عجیب است که در بازپخش مورد ممیزی قرار می‌گیرد و حذف می‌شود. نکته عجیب‌تر این است که گاهی دو شبکه تلویزیون هم درباره ممیزی یک اثر، عملکرد متفاوتی دارند و سکانسی که در یک شبکه پخش می‎شود، در شبکه‌ای دیگر مورد ممیزی قرار می‌گیرد و در نهایت باعث نارضایتی مخاطبان و صاحبان اثر می‌شود.

241241

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان