سینماگران از لزوم آینده نگری برای حفظ سینما در روزهای کرونایی می گویند؛

از انتقاد نسبت به برگزاری جشنواره ها به صورت فیزیکی تا تأکید بر بی دغدغه و فاقد تخصص بودن مدیران سینمایی

تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص لزوم آینده نگری مدیران و سیاست گذاران فرهنگی کشور برای حفظ سینما در روزهای کرونایی با انتقاد شدید نسبت به برگزاری فیزیکی برخی جشنواره ها تأکید کردند: آنچه به سینمای ایران ضربه زده ویروس کرونا نیست بلکه مسئولان بی دغدغه و غیرمتخصصی است که برای سینما تصمیم گیری می کنند!

از انتقاد نسبت به برگزاری جشنواره ها به صورت فیزیکی تا تأکید بر بی دغدغه و فاقد تخصص بودن مدیران سینمایی

به گزارش سینماپرس همزمان با شیوع و گسترش ویروس کرونا و تعطیلی سینماها و پروژه‌های تولید تقریباً همه سینماگران بیکار شده و در حال حاضر قشر عظیمی حدود 10 ماه است که درآمدی نداشته و این وضعیت می‌تواند بر میزان دستمزد عوامل مختلف سینما تأثیرگذار باشد.

اما مسئولان سینمایی با بی تدبیری و عملکرد انفعالی خود رسماً هیچ اقدام شایسته ای برای زندگی هنرمندان انجام ندادند! نه تدبیری برای رفع مشکلات معیشتی شان کردند و نه اقدامی برای تأمین بیمه بیکاری شان! اما در عوض در اقدامی محیرالعقول در روزهای اوج ویروس منحوس کرونا دست به برگزاری جشنواره فیلم کودک به صورت فیزیکی زدند که با انتقاد بسیار گسترده از سوی برخی سینماگران و اهالی رسانه روبرو شد!

در همین رابطه 10 تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: حسن برزیده، عبدالله علیخانی، نادر طریقت، شفیع آقامحمدیان، سیروس الوند، رضا توکلی، علی مهام، مهدی فخوری، حمید بهمنی و سرکار خانم: مرجان اشرفی زاده با سینماپرس گفتگوهایی داشتند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حسن برزیده کارگردان سینما در خصوص لزوم آینده نگری مدیران و سیاست گذاران فرهنگی کشور برای حفظ سینما در روزهای کرونایی گفت: بنده منشأ این همه تناقض در میان مسئولان را متوجه نمی شوم، نمی دانم چه فکری در سر مسئولان می گذرد که با توجه به دستور اکید مقام معظم رهبری در خصوص اعمال محدودیت ها برای کنترل کرونا دولت جشنواره برگزار می کند؟ ما تا چه زمانی باید شاهد تجمعات غیرضروری و بودجه بربادده باشیم و چرا کسی جلوی این تصمیمات سلیقه ای را نمی گیرد؟ برگزاری تجمعات غیرضروری در سینما مانند جشنواره های فیلم کودک، سینماحقیقت، فجر و... به نفع سینما نیست؛ آیا این رفتارهای سلیقه ای مدیران و سیاست گذاران سینمایی کشور منافات و تناقض با هشدارهای کارشناسان ندارد؟ اصولاً چرا در این ایام کرونایی که وضعیت اقتصادی جامعه نیز به هم ریخته ما شاهد صرف بودجه های هنگفت و بریز و بپاش هایی باشیم که هیچ نتیجه ای هم از آن ها عاید سینما نمی شود؟

عبدالله علیخانی تهیه کننده سینما نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: مدیران هیچ کار زیربنایی و ریشه ای برای سینما انجام نمی دهند و همه عملکردشان بر اساس ظاهرسازی است؛ شیوع و گسترش ویروس کرونا بار دیگر ثابت کرد که مدیران ما در مواقع حساس و بحرانی منفعل تر از همیشه هستند و حتی نمی توانند نیم قدمی برای حل مشکلات و معضلات سینما و سینماگران بردارند! بودجه جشنواره ها باید به سینماگران بیکار اختصاص یابد؛ من اصلاً نمی دانم این جشنواره ها برای چه چیز برگزار می شود؟ مگر در سینمای ایران سالی چند فیلم تولید می شود که ما این همه جشنواره برگزار می کنیم و بودجه های میلیاردی از بیت المال را برای برگزاری این رویدادهای بی بازده هدر می دهیم!؟؛ برای ما در کشورمان همین جشنواره فیلم فجر به دلیل آنکه نمادی از انقلاب اسلامی است بس است و تازه نباید آن را هم در این دوران کرونایی برگزار نماییم!

نادر طریقت کارگردان سینما در این رابطه گفت: چراغ سینما خاموش شده و سازمان سینمایی باید در این وضعیت بحرانی یار و همراه سینماگران باشد اما متأسفانه همواره ما عکس این قضیه را شاهد هستیم و سینماگران درمانده و بی پناه بی هیچ امیدی به آینده تنها نظاره گر اتفاقاتی هستند که در سینما رخ می دهد! بنده به شدت با برگزاری جشنواره ها در دوران کرونا مخالفم! این کار عین بی تدبیری و مصداق بارز بی دغدغه بودن و بی فرهنگی است و مدیران سینمایی باید تمام قد مانع از برگزاری همه جشن ها و جشنواره های سینمایی شوند!

شفیع آقامحمدیان گفت: بی تردید هر عقل سلیمی می داند که در این روزهای کرونایی باید جلوی برگزاری جشنواره های سینمایی بی خاصیت و فاقد استراتژی مشخص گرفته شود؛ اصلاً پرسش اساسی این است که جشنواره هایی که هیچ خاصیتی نداشته و ندارند و تأثیری در جامعه نمی گذارند چرا باید برگزار شوند؟ وقتی هر روز آمار متوفیان اینقدر بالا می رود و آمارها نشان می دهد که ویروس منحوس کرونا روزانه تا 3 برابر جنگ تحمیلی جان هم میهنان مان را می گیرد چرا باید ریسک کرد و با برگزاری جشنواره های بی خاصیت این آمار را صعودی نمود؟ دولتمردان باید فکر اساسی کنند برای این جشنواره ها؛ همه ما به خوبی می دانیم که اغلب این جشنواره ها یک شوی بی خاصیت هستند و به خصوص وقتی مردم در این روزهای کرونایی از آن ها استقبال نمی کنند برگزاری شان هیچ معنایی ندارد.

سیروس الوند کارگردان سینما در خصوص لزوم آینده نگری مدیران و سیاست گذاران فرهنگی کشور برای حفظ سینما در روزهای کرونایی گفت: آنچه به سینمای ایران ضربه زده ویروس کرونا نیست بلکه مسئولان بی دغدغه و غیرمتخصصی است که برای سینما تصمیم گیری می کنند! مسئولانی که نفس سینما را جدی نگرفته و باعث شده اند سینمای ایران روز به روز بیشتر دچار افت شود و به همین علت است که ما حتی قبل از شیوع و گسترش ویروس کرونا هم شاهد کاهش شدید مخاطب در سینما بودیم! متأسفانه اگر کرونا هم نباشد در سینما امنیتی وجود ندارد. باید فرصت درست در عرضه آثار باشد تا سینما روی پای خودش بایستد اما این فرصت ها قبل از کرونا هم از بین رفته بود.

رضا توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز در این باره به سینماپرس گفت: چرا باید اجازه دهیم جان هنرمندان فرهیخته برای تولید یک سری پروژه های خودخواهانه از بین برود؟ گویا جان اهالی سینما برای هیچ کس مهم نیست و به همین علت هم ما شاهد تولید پروژه های سینمایی و تلویزیونی و شیوع و گسترش ویروس کرونا در پشت صحنه این آثار هستیم! آنچه جای بحث، تعمق و تفکر دارد این است که چرا در این بحران کرونا پروژه ها همچنان مانند ایام عادی می توانند تولید شوند؟ بی تردید همه ما می دانیم که شرایط روز به روز بحرانی تر و سخت تر می شود و به قیمت از بین رفتن انسان های شریف نباید اجازه داد که این پروژه ها تولید شوند. آنچه همه هنرمندان انتظار دارند این است که مسئولان فرهنگی برخورد قاطعانه تری با تهیه کنندگان پروژه ها داشته باشند چرا که خبرهایی که از پشت صحنه پروژه های مختلف سینمایی و تلویزیونی به گوش می رسد اصلاً خوب نیست و نشان از وخیم بودن اوضاع دارد.

مرجان اشرفی زاده کارگردان سینما در خصوص لزوم آینده نگری مدیران و سیاست گذاران فرهنگی کشور برای حفظ سینما در روزهای کرونایی گفت: در پیک بحران کرونا پروژه های سینمایی و تلویزیونی مستثنی نیستند و باید موقتاً تعطیل شوند چرا که خطر  بیماری و مرگ جان دست اندرکاران پروژه ها را تهدید می کند و مدیران بالادستی موظف هستند تا ضمن جبران ضرر و زیان تهیه کنندگان و سرمایه گذاران، آن ها را برای تعطیلی موقت پروژه ها همراهی نمایند. مسأله ناامنی شغلی و مالی عرصه فرهنگی و هنری مسأله ای جدی است که متأسفانه هیچ گاه به آن توجه نمی شود. مسئولان رسماً توجهی به مسأله امنیت شغلی و معیشتی هنرمندان ندارند و بالعکس گاهی هم در این خصوص عملکردی معکوس دارند و همین قضیه اخذ مالیات از هنرمندان نمونه آن است. بی تردید این قبیل تصمیم گیری ها و اتفاقات تبعات بسیار بدی دارد.

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در این رابطه اظهار داشت: در این بحران دهشتناک کرونا پروژه های سینمایی و تلویزیونی حداقل به مدت یک ماه باید تعطیل شوند تا میزان شیوع و گسترش این ویروس در پشت صحنه ها کمتر شود. برگزاری جشنواره های سینمایی یک اشتباه بزرگ و بازی با جان مردم، هنرمندان و اهالی رسانه است. واقعاً چه لزومی دارد که در این روزهای خطرناک که صدها انسان روزانه جان می سپارند جشنواره های سینمایی برگزار شوند؟

مهدی فخوری مدیر سینما اریکه ایرانیان در خصوص لزوم آینده نگری مدیران و سیاست گذاران فرهنگی کشور برای حفظ سینما در روزهای کرونایی گفت: وعده های مسئولان برای جبران خسارت ناشی از تعطیلی سالن های سینما همه تو خالی بود و متأسفانه ما هیچ اقدام موثری از سوی آن ها برای برون رفت از بحران وحشتناکی که گریبان همه ما را گرفته است شاهد نبودیم! متأسفانه بدیهی ترین و دم دستی ترین اقداماتی که وظیفه ذاتی هر دستگاه و نهادی است در خصوص سینما انجام نمی شود و واقعاً این روزها ما با این مشکل در حال دست و پنجه نرم کردن هستیم که بتوانیم بخشی از مشکلات شخصی زندگی مان را برطرف کنیم در صورتی که اگر بیمه بیکاری وجود داشت اهالی فرهنگ و هنر تا این حد زندگی های شان دچار مخاطره نمی شد.  

حمید بهمنی کارگردان سینما به سینماپرس گفت: تأثیر ویروس منحوس کرونا در سینمای ایران چندبرابر بیشتر از سایر بخش ها و حوزه ها بود چرا که سینما قبل از کرونا هم شرایط بحرانی داشت و گسترش این ویروس باعث شد تا حال سینما بدتر از گذشته شود و دیگر هیچ جانی در بدن سینما باقی نماند! وظیفه خانه سینما در این شرایط بحرانی کرونا حمایت همه جانبه از سینماگران است. خانه سینما که عنوان نهاد صنفی و جامعه اصناف سینمای ایران را با خود به یدک می کشد باید در این روزگار سخت و بیکاری که مشکلات شدید اقتصادی هم وجود دارد حمایت جدی از اهالی سینما داشته باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان