پرواز زدگی یا جت لگ چیست؟ و نکاتی که قبل از خرید بلیط هواپیما بهتر است رعایت کنید

در هنگام خرید بلیط هواپیما برای مقاصد دور کسی به شما نخواهد گفت که ممکن دچار پرواز زدگی شوید.

پرواز زدگی یا جت لگ چیست؟ و نکاتی که قبل از خرید بلیط هواپیما بهتر است رعایت کنید

در هنگام خرید بلیط هواپیما برای مقاصد دور کسی به شما نخواهد گفت که ممکن دچار پرواز زدگی شوید.

پرواز زدگی مشکلی است که در طول پرواز های طولانی برای مسافران اتفاق می افتد و می تواند یک روز اول سفرتان را کامل خراب کند بنابراین قبل از انجام یک سفر طولانی پا پرواز زدگی و راه های مقابله با ان آشنا شوید.

پرواز زدگی چیست؟

پرواز زدگی یا همان جت لگ اختلالی در ریتم شبانه روزی یا همان ساعت بدن می باشد که ناشی از جابه جایی شرق به غرب و یه غرب به شرق می باشد.

یعنی تصور کنید شما زمانی که سوار هواپیما می شوید روز باشد و زمانی که از هواپیما نیز پیاده می شوید باز روز باشد. اختلالی در شبانه روز بدن شما به وجود می آید که به آن پرواز زدگی و یا به خارجی به ان جت لگ می گویند.

 

 

چگونه بدن ما با یک منطقه زمانی جدید تنظیم می شود؟

ساعت اصلی مغز ما از الگو خواب و بیداری ما تاثیر می پذیرد. این ساعت با نور و تاریکی تنظیم می شود. نور یکی از اصلی ترین سیگنال ها برای بیدار شدن مغز ما می باشد و تاریکی نیز سیگنالی برای خواب و استراحت می باشد.

گفته می شود اسن ریتم بسیار انعطاف پذیر می باشد، همین انعطاف پذیری به ما امکان می دهد تا در مناطق زمانی جدید نیز ریتم مغز ما تنظیم شود.

پس از عبور از چندین منطقه زمانی بدن ما به زمان نیاز دارد تا با برنامه نور و تاریکی تنظیم شود. ریتم شبانه روز ما تنها می تواند یک ساعت در طول روز تغییر کند؛ یا می توان گفت برای هر یک ساعت جابه جایی به 24 ساعت زمان لازم داریم.

بنابراین هر چه از مناطق زمانی بیشتری عبور کنیم، روز های بیشتری برای منظم شدن ریتم شبانه روزیمان نیاز داریم.

نگران نباشید این مسئله در سفرهایی مانند تور کیش، استانبول، روسیه و کشور هایی با فاصله زمانی کم اتفاق نمی افتد یا حداقل می توان گفت احساس نمی شود. اما در سفر های طولانی مثلا به قاره امریکا و ... به شدت حس خواهد شد.

اما اگر این جابه جایی طولانی برای سفر تفریحی، کاری و ... باشد، زمان کافی برای بازگشت به حالت عادی نخواهیم داشت برای این که سفرتان خراب نشود در ادامه با راه های مقابله و یا کاهش پرواز زدگی آشنا خواهیم شد.

راه های مقابله با پرواز زدگی

در ادامه چندین راهکار برای مقابله با پرواز زدگی آورده ایم که قبل از رزرو بلیط هواپیما می توانید آنها را انجام دهید.

یکی از راه های سخت که در سفر هایی که زمان کمی دارند باید انجام داد این می باشد که چند روز قبل از سفر سعی کنید ریتم خواب و بیداری خود را با شهر مقصد تنظیم کنید.

 از این جهت گفته می شود برای سفر های کوتاه بسیار واجب است که شما در طول چند روز فرصت ندارید اثرات جت لگ را برطرف کنید.

نکات ساده ای که باعث کم شدن اثرات جت لگ می شود نخوردن قهوه و نوشیدنی های انرژی زا و کافئین دار در طول و حتی قبل از پرواز می باشد. در عوض تا جایی ممکن آب بنوشید.

لباس راحت بپوشید تا بتوانید استراحت کنید. مناسب نبود لباس و کفش و ... از استراحت شما در طول پرواز جلوگیری می کند.

از داروهای ارام بخش، خواب اور و ... اصلا استفاده نکنید یا در صورت اجبار بسیار کم. به طور کلی هر چیزی که اختلال در خواب و بیداری طبیعی دارد را متوقف کنید، بگذارید بدنتان خودش ریتم شبانه روزی را تنظیم کند.

سعی کنید زمان حرکت را در روز انتخاب کنید، برای این که بتوانید تا رسیدم به مقصد بیدار بمانید یا حداقل کمتر بخوابید. اینطور از خواب تکه تکه و نا ارام جلوگیری خواهید کرد و مغز زودتر با شرایط جدید عادت می کند.

برخی از علائم جت لگ

این مسئله به غیر از خستگی و بی خوابی که در افراد ایجاد می کند گاهی بیماری های جسمانی نیز به همراه دارد. مشکل در تمزکر، بی نظمی ضربان قلب، سردرد، سوهاضمه و ... تنها برخی از این مشکلات می باشند.

توجه داشته باشید که جای نگرانی نیست، این موارد با گذشت چند روز و تنظیم شدن ساعت بدن به طور کامل برطرف می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان