شناخت کاربردها و اطلاعات دارویی قرص ناتریلیکس

توجه داشته باشید که قرص ناتریلیکس اگرچه به عنوان درمان کننده بیماری قلبی مورد استفاده قرار می گیرد اما فاقد عوارض جانبی نیست و در این مطلب سعی داریم به بیان عوارض ناشی از مصرف این دارو بپردازیم با ما همراه باشید.

شناخت کاربردها و اطلاعات دارویی قرص ناتریلیکس

بهتر است بدانید که قرص ناتریلیکس که با نام قرص اینداپامید نیز شناخته می شود از دسته داروهای قلبی و عروقی محسوب می شود که به منظور درمان پرفشاری خون مورد استفاده قرار می گیرد و به همین خاطر در مواردی برای درمان نارسایی قلبی نیز استفاده می شود.

آشنایی با قرص ناتریلیکس

به طور کلی قرص ناتریلیکس از داروهای قلبی و عروقی است که اغلب به منظور درمان فشار خون بالا و همچنین نارسایی قلبی مورد استفاده قرار می گیرد و عواملی مانند سرگیجه، خواب آلودگی و سردرد نیز می توانند از عوارض آن باشند. همانطور که می دانید یکی از بیماری های شایعی که اغلب در سنین بالا بروز کرده و قادر است زمینه ساز ایجاد بیماری های دیگر نیز شود فشار خون بالا است. اگرچه فشار خون بیشتر در حد نرمال بیماری خطرناکی محسوب نمی شود اما در واقعیت چنین نیست و اگر به موقع این بیماری تحت کنترل و درمان قرار نگیرد می تواند مشکلات بسیار جدی تری مانند سکته قلبی و مغزی را به دنبال داشته باشد. بهتر است بدانید که کاهش و درمان فشار خون اصلا کار سختی نیست و شما می توانید با مصرف به موقع دارو سطح فشار خون خود را کاهش دهید البته آن دسته از افرادی که مبتلا به پرفشاری خون هستند نباید تنها به مصرف داروها کفایت کنند زیرا آن ها باید مداوم فشار خونشان را اندازه گیری کنند و در صورت بالا بردن سطح فشار به متخصص مراجعه کنند تا شاید برای ادامه درمان نیاز به تغییر دارو باشد.

خصوصیات قرص ناتریلیکس

مقدار و نحوه مصرف دارو:

جالب است بدانید که مقدار مصرفی این دارو برای افراد کاملا متفاوت است و حتما باید توسط پزشک تعیین شود. معمولا برای درمان فشار خون بالا در افراد بزرگسال یک قرص 1.25 میلی گرمی تجویز می شود که حتما باید در تایم صبح مصرف گردد و چنانچه پس از گذشت چهار روز هیچ پاسخ درمانی دریافت نکردید می توانید دوز دارو را تا 2.5 میلی گرم و به صورت یک بار در طول روز افزایش دهید. توجه داشته باشید که قرص ناتریلیکس را می توان تنها در صورت تجویز پزشک تا 5 میلی گرم در طول روز استفاده نمود که بهترین تایم مصرفی برای آن صبح در نظر گرفته شده است.

مقدار مصرف داروی ناتریلیکس

عوارض مصرفی قرص ناتریلیکس:

همانطور که می دانید هر دارویی به موازات ایجاد اثرات درمانی مورد نظر ممکن است موجب بروز عوارض ناخواسته ای گردد و اگرچه کلیه این عوارض در یک فرد قابل مشاهده نیستند اما در صورت بروز هر یک از عوارضی که در ادامه بدان پرداخته ایم حتما با پزشک معالح خود مشورت نمایید:

CNS: بی قراری، اضطراب، افسردگی، خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد و عصبی شدن، ضعف و خستگی

CV: ضربان نامنظم قلب، افت فشر خوت وضعیتی، طپش قلب، دهیدراتاسیون و واسکولیت

GU: تکرار ادرار، شب ادراری و پلی آوری، ناتوانی جنسی

EENT: آبریزش بینی

Skin: بثورات جلدی و خارش

GI: بی اشتهایی و درد های شکمی، اسهال، یبوست، درداپی گاستر، تنوع و استفراغ

Musculoskeletal: کرامپ های عضلانی و اسپاسم های عضلانی

Metabolic: هایپریوریسمی بدون علامت، نقرس و کاهش وزن، عدم تعال مایعات و الکترولیت ها

عوارض داروهای فشار

توصیه هایی در مورد مصرف داروی ناتریلیکس:

اگر برای مرتبه اول از قرص ناتریلیکس استفاده می کنید ممکن است با تغییر وضعیتی سریع از حالت نشسته به ایستاده سرگیجه مختصری ایجاد شود که البته طبیعی است و به مرور زمان برطرف خواهد شد و نیازی به نگرانی نخواهد بود. به همین خاطر توصیه می شود هنگام بلند شدن به آرامی برخیزید و هنگام بالا رفتن از پله ها احتیاط کنید.

توصیه می شود وقتی که این دارو را مصرف کرده اید تا زمانی که اثرات آن بر روی شما مشخص نشده از رانندگی و انجام کارهایی که به هوشیاری کامل نیاز دارند پرهیز نمایید.

چنانچه مبتلا به بیماری دیابت هستید لازم است تا قند خون خود را به صورت دوره ای و با دقت بیشتری کنترل نمایید که در سطح قند خون نرمال قرار بگیرید.

آزمایش های دوره ای خون که اغلب توسط پزشک تحویز شده برای شما الزامی خواهند بود.

لازم است تا فشار و ضربان قلب خود را بر اساس گفته پزشکتان چک کنید.

قرص ناتریلیکس با مصرف الکل یا فرآورده های حاوی الکل مانند الگزیر تداخل دارویی دارد.

توصیه های مهم در مصرف داروی فشارخون

توجه داشته باشید که در صورت داشتن بیماری فشار خون بایستی پیش از مصرف داروهای بدون نسخه مانند سرماخوردگی، داروی لاغری، مسکن ها و داروهای محرک که احتمال افزایش فشار خون در شما را دارند حتما به پزشکتان اطلاع دهید.

در صورت مشکل در تنفس، گیجی زیاد یا غش کردن، ضربان قلب تند، تشنگی زیاد و ضعف عضلانی حتما به پزشک یا داروسازی خود اطلاع دهید.

به طور کلی اگر دارای علائمی مانند مشکلات کبدی از جمله ادرار تیره، مدفوع روشن، احساس سیری زیاد و خستگی، درد ها شکمی و زردی پوست هستید حتما با پزشک یا داروساز خود مشورت نمایید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان